آلمان قتل عام ارامنه را نسل کشی می خواند، ترکیه با خشم هشدار می دهد

آلمان قتل عام ارامنه را نسل کشی می خواند، ترکیه با خشم هشدار می دهد
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به آلمان هشدار داد اگر نمایندگان پارلمان آلمان نسل کشی ارامنه را به رسمیت بشناسند «روابط دوجانبه دیپلماتیک، اقتصادی، تجاری، سیاسی و نظامی» دو کشور آسیب خواهد…

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به آلمان هشدار داد اگر نمایندگان پارلمان آلمان نسل کشی ارامنه را به رسمیت بشناسند «روابط دوجانبه دیپلماتیک، اقتصادی، تجاری، سیاسی و نظامی» دو کشور آسیب خواهد دید.

بن علی ییلدیریم، نخست وزیر جدید ترکیه نیز شناسایی قریب الوقوع کشتار ارامنه بعنوان «نسل کشی» توسط بوندستاگ، پارلمان آلمان را «مضحک» خوانده است.

پارلمان آلمان روز پنجشنبه تصمیم می گیرد که آیا واقعه کشتار ارامنه در یکصد سال پیش در ترکیه عثمانی «نسل کشی» بوده است یا خیر.

برخی از نمایندگان در بوندستاگ اکنون تحت فشار هستند. چم اوزدمیر، از حزب سبز و نماینده پارلمان آلمان می گوید: «آنهایی که باید حقیقتا نگران باشند و شجاعت حقیقی نشان دهند نمایندگان پارلمان نیستند، ما که در خطر نیستیم، بلکه آنهایی هستند که در ترکیه زندگی می کنند، درباره این موضوع صحبت می کنند و گاهی جانشان را بر سر آن از دست می دهند.»

همزمان، ترکهای مقیم آلمان طی تظاهراتی با پوسترهای آتاتورک در دست علیه تصمیم پارلمان آلمان تظاهرات کردند. یکی از آنها گفت: «ما کسی را نکشته ایم، ما فقط از وطن خود دفاع کرده ایم.»

بسیاری از تاریخدانان بخصوص مورخان ارمنی شمار ارمنی هایی را که در جنگ جهانی اول و طی سالهای ۱۹۱۵ و ۱۹۱۶میلادی در ترکیه عثمانی آواره و کشته شدند یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر قید می کنند و آن را «نسل کشی» می دانند. اما ترکیه آن را از عوارض ناخواسته جنگ می داند و نه قتل عام سازمان یافته.

ترکیه و آلمان در جریان جنگ جهانی اول در یک جبهه می جنگیدند. امروز هر دو کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هستند و بحران مهاجرت، نگرانی هر دو کشور است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشتار ارامنه و واکنش اردوغان به تصمیم پارلمان آلمان

علی‌اف در دیدار با اردوغان: جنگ به حل و فصل مشکل تاریخی قره‌باغ کمک کرد

ترکیه قطعنامه «عوام‌فریبانه و اسلام‌هراسانه» پارلمان اروپا درباره قره‌ باغ را محکوم کرد