گسترش اعتراض ها به لایحه جنجالی «اصلاح قانون کار» در فرانسه

گسترش اعتراض ها به لایحه جنجالی «اصلاح قانون کار» در فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تحلیلی فرانسه در آستانه یک بحران اجتماعی و اقتصادی بی سابقه است.

آگهی

گزارش تحلیلی

فرانسه در آستانه یک بحران اجتماعی و اقتصادی بی سابقه است. اعتراض های گسترده به لایحه اصلاح قانون کار که از سوی دولت در نظر گرفته شده از دانشجویان و دانش آموزان آغاز شد و در سراسر کشور گسترده شده و اینک قشرهای متفاوت جامعه را در برگرفته است.

پس از آنکه دولت فرانسه تصمیم گرفت اصلاحات جنجالی قانون کار را با وجود اعتراضهای گسترده پیش ببرد، بخشهای مختلف صنعت و اقتصاد این کشور شاهد اعتصابهای سراسری بوده اند. مردم فرانسه از جمله حقوق بگیران نگران هستند که در پی اجرایی شدن این طرح کیفیت زندگی و میزان حقوق دریافتی آنها تغییر جدی پیدا کند.

اعتراضهای سراسری همزمان با اعتصاب کارکنان پالایشگاهها به این طرح همچنین پمپ بنزین ها در سراسر فرانسه را نیز به حالت نیمه تعطیل درآورد.

لوران کازانوآ، رئیس اتحادیه حمل و نقل شهری می گوید: « هدف ما این است که همزمان با ایجاد ترافیک و توقف حرکت کامیونها، سعی کنیم نشان دهیم که هماهنگی و اتحاد ما برای اعتراض علیه این طرح در حال گسترش است.»

اعتراضها واکنش میشل ساپن، وزیر دارایی فرانسه را نیز در پی داشت. او بر خلاف انتظار اعتصاب کنندگان، از عزم جدی دولت برای اجرای این طرح با وجود اعتراض های گسترده خبر داد. آقای ساپن گفت: «با وجود بحران موجود و اعتراض های گسترده که کشور را تهدید می کنند دولت عقب نشینی نخواهد کرد و همه اعتراضها از جمله مسدود کردن فعالیت پالایشگاهها و انبارهای سوخت، نامشروع است و دولت از همه ابزارهایی که دارد، برای متوقف کردن این اعتراضها استفاده خواهد کرد.»

با این وجود اما این لایحه به یک دردسر واقعی برای دولت سوسیالیست فرانسه تبدیل شده است. افزایش نرخ بیکاری تا مرز ۱۰ درصد و بحرانی تر شدن اوضاع اقتصادی کشور، دولت را برآن داشت تا با ایجاد تغییراتی در قانون کار، شرایط را برای کارفرمایان بمنظور استخدام نیرو آسان تر کند.

تغییراتی که انتقادهای فراوانی را نیز در پی داشته است. گروههای طرفدار احزاب راست این طرح را بیش از حد محتاطانه می دانند و این در حالیست که چپ ها و اتحادیه های کارگری این را طرحی در جهت کاهش حق کارگران می نامند. حتی برخی از نمایندگان حزب حاکم نیز با این طرح موافق نبودند و تلاش کردند تا مانع از کسب رای اکثریت در بین اعضای دولت شوند اما سرانجام این لایحه آرای لازم را کسب کرد.

لایحه یاد شده در حالی برای ارائه و رای گیری در سنای فرانسه آماده می شود که فرانسوا اولاند در یکسال آخر دوره ریاست جمهوری خود بخش زیادی محبوبیت اش را در بین هوادارانش از دست داده است. با این حال او اعلام کرده که این پروژه را در هر شرایطی اجرایی خواهد کرد، طرحی که می تواند نه تنها به سقوط دولت او بلکه به ایجاد هرج و مرج گسترده در سراسر کشور بیانجامد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتصاب کارکنان پالایشگاه های فرانسه در اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار

اصلاحات اقتصادی و مهاجرتی در فرانسه؛ ماکرون: مهاجرت را باید به میزان قابل توجهی کاهش دهیم

رویترز: روسیه برای دریافت پول نفت‌های فروخته شده‌اش دچار مشکل شده است