رهبر جماعت اسلامی در بنگلادش اعدام شد

رهبر جماعت اسلامی در بنگلادش اعدام شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مطیع الرحمان نظامی رهبر حزب جماعت اسلامی بنگلادش که به اتهام قتل، تجاوز و ترور نخبگان در زمان جنگ استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ به اعدام محکوم شده

آگهی

مطیع الرحمان نظامی رهبر حزب جماعت اسلامی بنگلادش که به اتهام قتل، تجاوز و ترور نخبگان در زمان جنگ استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ به اعدام محکوم شده بود، سه شنبه شب در زندانی در داکا به دار آویخته شد. وی که چند دوره نیز وزراتخانه های مختلف از جمله وزارت کشاورزی و صنعت را در این کشور هدایت کرده است، در سال ۲۰۱۴ به ارتکاب جنایت جنگی محکوم شد و حکم اعدام وی نیز پس از رد آخرین تقاضای تجدید نظر به اجرا درآمد.

محاکمۀ وی در یک دادگاه دولتی که به همین منظور تشکیل شده بود صورت گرفت و همین امر انتقادات سازمان های فعال در زمینۀ حقوق بشر را برانگیخته بود. دیده بان حقوق بشر نیز با محکوم کردن روند رسیدگی به جرایم وی، از مقامات بنگلادش خواسته بود حکم اعدام این رهبر اسلامگرا را متوقف کنند.

اعدام این رهبر اسلامگرای بنگلادش نگرانی ها از موج جدید خشونت ها در این کشور را دامن زده است. در سال ۲۰۱۳، اعدام سه تن از مسئولان جماعت اسلامی موجب شورش در این کشور شد که به مرگ دست کم ۵۰۰ نفر انجامید.

طی هفته های اخیر نیز شش نفر از مروجان لاییستیه در بنگلادش با قمه و چاقو به قتل رسیده اند که همین امر نیز بر نگرانی از ایجاد درگیری میان اعضای جماعت اسلامی و گروههای دیگر در این کشور افزوده است. این قتل ها که تعدادی از آنها توسط القاعده و دولت اسلامی به عهده گرفته شده اما دولت بنگلادش حزب جماعت اسلامی را عامل این قتل ها معرفی می کند. جماعت اسلامی این اتهام را رد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طوفان قدرتمند «موکا» اردوگاه‌های مهاجران در میانمار و بنگلادش را درنوردید

اعدام ۸۵۳ نفر در سال ۲۰۲۳؛ عفو بین‌الملل: چوبه دار ابزار حکومت ایران برای سرکوب و ارعاب است

«شمار اعدام‌ها در ایران به بالاترین سطح در ۸ سال گذشته رسید: ثبت ۸۳۴ اعدامی در ۲۰۲۳»