گفتگو با وزیر اقتصاد ایتالیا درباره سیاستهای ادغام مالی و اصلاحات ساختاری در اروپا

گفتگو با وزیر اقتصاد ایتالیا درباره سیاستهای ادغام مالی و اصلاحات ساختاری در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

احزاب منتقد و بدبین نسبت به اتحادیه اروپا در حال قدرت گرفتن هستند.

آگهی

احزاب منتقد و بدبین نسبت به اتحادیه اروپا در حال قدرت گرفتن هستند. شاید الان زمان مناسبی برای این نباشد که از ادغام مالی و سیاسی منطقه پولی یورو طرفداری کنیم. اما وزیر اقتصاد ایتالیا می گوید که این دقیقا همان چیزی است که اتحادیه اروپا برای رویارویی با بحرانهای اقتصادی نیاز دارد. جیمز فرنی، خبرنگار یورونیوز با پی یر کارلو پادوآن، وزیر اقتصاد ایتالیا و اقتصاددان ارشد پیشین سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه گفتگویی انجام داده است.

یورونیوز: طی چند سال گذشته کشورهای زیادی در منطقه پولی یورو با بحران بدهی های دولتی مواجه بوده اند. چشم انداز شما برای یک واحد پول مشترک چیست؟

پی یر کارلو پادوآن: «ارز مشترک به مراتب قوی تر از سه سال پیش است، از زمان بحران بدهی هایِ یونان، در اروپا شاهد پیشرفتهای چشمگیری در حوزه ایجاد نهادها و تقویت آنها به ویژه در زمینه بانکداری هستیم. همچنین همکاری مالی برای رشد اقتصادی هم گسترده تر شده است.»

درباره پی یر کارلو پادوان

  • پی یر کارلو پادوان از فوریه سال ۲۰۱۴ تاکنون وزیر اقتصاد ایتالیاست
  • وی قبلا اقتصاددان ارشد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بود
  • وی ۶۶ سال دارد و در کالج اروپا در بروخه و در ورشو هم تدریس کرده است
  • وی از طرفداران ادغام مالی در اتحادیه اروپا برای حل مشکلات منقطه پولی یورو بوده است. ---

یورونیوز: اما آیا شرایط فعلی می توان دوام بیاورد؟ از نظر شما نیاز به اصلاحات نیست؟

پی یر کارلو پادوآن: «اول باید اتحاد بانکی را با بیمه واحد و پشتوانه ای برای سپرده ها کامل کنیم و این اتحاد را به سرانجام برسانیم. معنی اش این است که بانکها امن خواهند بود حتی اگر وضع اقتصادی خوب نباشد. اما باید عوامل محرک رشد را هم تقویت کنیم و عوامل رشد عمدتا سیاست های مالی انبساطی هستند. باید تلاشها در زمینه اصلاحات ساختاری هم خیلی بیشتر شود تا امکانات بیشتری برای رشد اقتصاد اروپا به وجود بیاید.»

یورونیوز: رشد اقتصادی ایتالیا طی چند سال گذشته را در نظر بگیریم می بینیم که از زمان ظهور پول یورو، تولید ناخالص داخلی کشور تغییر نکرده است. آیا به نظرتان پول یورو مانعی برای رشد اقتصادی نیست؟

پی یر کارلو پادوآن:«اگر اصلاحات ساختاری انجام شود یورو مانعی برای رشد اقتصادی نخواهد بود. در حال حاضر مشغول اجرای این اصلاحات در کشور هستیم تا رشد اقتصادی را بالقوه افزایش دهیم و ارتباطی بین منطقه پولی یورو و بازار واحد ایجاد کنیم. به عبارت دیگر، من طرفدار یکپارچگی بیشتر نه فقط در منطقه پولی یورو، بلکه در اروپا به شکل گسترده تری هستم.»

یورونیوز: زمانی شما از ایده وزیر دارایی برای منطقه یورو پشتیبانی می کردید؟ چنین وزیری چه نوع اختیاراتی خواهد داشت؟

پی یر کارلو پادوآن: «چنین شخصی مسئول اداره منابع مشترک خواهد بود چیزی که من اسمش را کالاهای عمومی می گذارم، مثلا مهاجرت. مهاجرت نیاز به راهبرد سراسری اروپایی نه فقط برای مقابله وضعیت های اضطراری، بلکه برای بهتر کردن شرایط در کشورهایی دارد که مهاجران از آنها می گریزند. این کشورها باید اقتصاد پیشرفته تری با فرصتهای شغلی بیشتر داشته باشند تا فشارها برای عبور از دریاها و آمدن به اروپا کمتر شود. همینطور باید اروپا را برای استقبال از این مهاجرین آماده کرد که در میان مدت عامل برکت برای اروپا خواهند بود به رشد کل اقتصاد اروپا یاری خواهند رساند.»

یورونیوز: با توجه به افزایش بدبینی نسبت به اتحادیه اروپا در بسیاری از کشورهای اتحادیه، آیا واقعا منطقی است که اختیار بیشتری به نهادهای اروپا داده شود. فکر نمی کنید این فقط باعث افزایش بدبینی نسبت به اتحادیه اروپا شود؟

پی یر کارلو پادوآن: «همه تقصیرها را گردن اروپا انداختن راحت است. اما باید برای چالشهای اروپا، پاسخ اروپایی پیدا کرد. در طول زمان دیده ایم که طی دهه های متوالی، رشد در اروپا با یکپارچه شدن همراه بوده است. یکپارچگی بیشتر در اروپا، متضمن فواید بیشتر است که هنوز به طور کامل استفاده نکرده ایم: [فوایدی مثل] نوآوری بیشتر و فرصتهای شغلی بیشتر که در درازمدت با افزایش مهاجران محقق می شود. برای رسیدن به اینها باید تمام اروپا درگیر شود و نه تک تک کشورها.»

یورونیوز: چه شواهدی دارید؟ به نتایج انتخابات در بعضی کشورها نگاه کنید، هیچ شاهدی میبینید که مردم این کشورها آماده اند از چنین چیزی استقبال کنند؟

پی یر کارلو پادوآن:« چیزی که نظرسنجی ها و انتخابات نشان می دهد این است که شهروندان اروپا از الگوی اقتصادی ای که به جای رشد منجر به بیکاری و بحران اقتصادی می شود، راضی نیستند. لازم است این وضع را معکوس کنیم و نشان دهیم اروپا می تواند رشد بیشتر، رفاه بیشتر داشته باشد و فرصتهای شغلی بیشتری بوجود آورد. در گذشته این طور بوده و در آینده هم از توان ما خارج نیست‬.»

یورونیوز: می خواهم به موضوع اتحاد مالی برگردم. امروز برای سخنرانی در دانشگاه آزاد بروکسل آمده اید. آقای ینس ویدمن، رئیس بوندسبانک، بانک فدرال آلمان، از این سخنرانی انتقاد کرده و می گوید برای چنین اتحادی «موانع عظیم » وجود دارد که «هیچ اراده سیاسی هم برای برداشتن شان» وجود ندارد. برای او چه پاسخی دارید؟

پی یر کارلو پادوآن: «اگر به گذشته برگردید خواهید بارها کارهایی که انجام ناشدنی پنداشته می شد، به انجام رسیده است. دوباره به پول واحد، بانک مرکزی اروپا و تمام نهادهای دیگر اروپایی اشاره می کنم. عمیقا اعتقاد دارم که اروپا باید پیش برود و عقبگرد نکند. اگر به عقب برگردیم که خطرش وجود دارد، نه تنها به تک تک نهادها بلکه به کل ساختار اروپا شوک منفی وارد خواهد شد. بنابراین باید جلو برویم و حمایت سیاسی از این اندیشه ها را بیشتر کنیم و به اجماع برسیم.»

یورونیوز: می توانید توضیح دهید تضمینی که ایتالیا برای کمک به سیستم بانکی خودش به وجود آورده، قرار است چطور کار کند؟ این پشتوانه حدود ۵ میلیارد یورو است. آیا این مقدار کافی است؟

پی یر کارلو پادوآن: «اول این که این اقدام از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است. بخش خصوصی یعنی بانک های خصوصی وشرکت های بیمه ایتالیا. کشورهای دیگر منابعشان را روی هم گذاشته اند تا از تغییر ساختار سرمایه پشتیبانی کنند و همچنین منابع لازم را برای راه اندازی بازار NPL (وام های راکد) که در کشور به حال سکون رسیده است فراهم کنند.»

یورونیوز: وامهای راکد؟

آگهی

پی یر کارلو پادوآن: «بله وامهای راکد و دولت هم اخیرا سیاست هایی را تصویب کرده است که زمان لازم برای پس گرفتن وام های معلق را کم خواهد کرد و از چند سال به چند ماه خواهد رساند. این تغییر مهمی است که نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.»

یورونیوز: اما ۵ میلیارد یورو ضمانت مالی برای این کار کافی است؟

پی یر کارلو پادوآن: «این تنها سازوکاری برای شروع کار است. اهرم اقتصادی است و با افزایش اعتماد عمومی با تغییر قیمت در بازارها، منابع بیشتر فراهم خواهد شد. چیزی وجود ندارد که مانع شود بخش خصوصی منابع مالی بیشتر فراهم کند.»

یورونیوز: اگر این راهبرد کار نکند نقشه جایگزین برای نجات بانک های ایتالیا چیست؟

پی یر کارلو پادوآن: «این راهبرد موفق خواهد بود و نقشه جایگزین همان است که الان در جریان است: اصلاح بزرگ ساختاری یعنی بانک های پرطرفدار، بانک های متوسط و بانک های کوچک ساختارشان عمیقا دگرگون خواهد شد. تعداد بانک ها کمتر اما قدرتشان بیشترخواهد شد. به این ترتیب قادر خواهند بود در بازار، منابع مالی را جذب و وارد اقتصاد کنند. این روند هم اکنون در جریان است.»

آگهی

یورونیوز: پرسش آخر. کشور شما با مشکل بزرگ بیکاری جوان ها روبروست. حدود ۴۰ درصد جوان ها بیکار هستند. به این جوانانی که از وضعیت کنونی اقتصاد اروپا ناراضی هستند چه می گویید؟

پی یر کارلو پادوآن: «به این جوانان می گویم به آمار و ارقام توجه کنند. از زمانی که شروع به اصلاح بازار کار کرده ایم، تقریبا ۴۰۰ هزار شغل جدید و دائمی بوجود آورده ایم، که یعنی هم فرصت های شغلی بیشتر شده و هم کیفیت مشاغل.. این چشم انداز پیش روی جوانان است. البته کاملا درست می گویید نرخ بیکاری در بین جوانان بالاست، اما شروع به کاهش کرده است. سال ها بود که بیکاری کم نشده بود پس در آغاز مرحله ای هستیم که انتظار داریم وضعیت کار برای جوانان را بهتر کند.اعتماد و امید نسبت به آینده بیشتر خواهد شد. بنابراین جوانان دسترسی به وام برای خرید خانه خواهند داشت که نشانه اعتماد به روند اقتصاد است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گرانی سوخت؛ ایتالیایی‌ها بعد از ۸۴ سال هنوز مالیات جنگ اتیوپی را می‌دهند

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد