دادگاه افشاکنندگان «لوکزلیکس» در لوکزامبورگ آغاز می شود

دادگاه افشاکنندگان «لوکزلیکس» در لوکزامبورگ آغاز می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دادگاه رسیدگی به اتهامات آنتوان دلتور، ادوارد پرن و رافائل هالت از روز سه شنبه در لوکزامبورگ آغاز می شود. این سه نفر متهم به سرقت و افشای اسناد

آگهی

دادگاه رسیدگی به اتهامات آنتوان دلتور، ادوارد پرن و رافائل هالت از روز سه شنبه در لوکزامبورگ آغاز می شود. این سه نفر متهم به سرقت و افشای اسناد محرمانۀ مربوط به فرار مالیاتی شرکت های چندملیتی هستند که به پروندۀ «لوکزلیکس» مشهور است.

کارل دولان، مدیر بخش اروپایی سازمان شفافیت بین المللی در این باره می گوید: «افشاکنندگان این پرونده نقش مهمی در پرده برداشتن از فساد و سواستفاده از قدرت در سراسر جهان بازی می کنند. آنچه که دلتور انجام داده به وضوح در جهت منافع عمومی است و اسرار قول و قرارهای مالیاتی را که دولت لوکزامبورگ با شرکت های بزرگ داشته به نمایش می گذارد.»

آنتوان دلتور و رافائل هالت که دو کارمند شرکت خدمات مشاوره ای «پرایس واتر هاوس کوپرز» بودند در ماه مه ۲۰۱۴ به کمک ادوارد پرن روزنامه نگار فرانسوی بیش از هزار صفحه اسناد مخفی را منتشر کردند که از توافقات میان لوکزامبورگ در فاصلۀ سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۱۳ و در زمان نخست وزیری ژان کلود یونکر با شرکت های بزرگ مانند اپل، ایکه آ و پپسی خبر می داد.

این توافقات امکان انباشت مالی در لوکزامبورگ و به نوعی فرار مالیاتی را به شرکت های مذکور می داد. پارلمان اروپا نیز در نوامبر ۲۰۱۴ کمیسیونی را برای تحقیقات در مورد رسوایی لوکزلیکس تشکیل داد.

در صورت محکوم شدن، افشاکنندگان این اسناد از جمله آنتوان دلتور با خطر پنج تا ۱۰ سال زندان روبرو هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو با وکیل مدافع افشاگر، آنتوان دلتور

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ادعای تازه حوزه علمیه امام خمینی: صدیقی شخصاً با حضور در دفترخانه سند انتقال ملک را امضا کرده است