تصمیم کردهای شمال سوریه برای برقراری یک نظام فدرالی

تصمیم کردهای شمال سوریه برای برقراری یک نظام فدرالی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کردهای شمال سوریه که از سال ۲۰۱۲ با عقب کشیدن نیروهای دولتی از این منطقه عملا کنترل مناطق کردنشین شمال این کشور را در دست دارند، تصمیم به تشکیل منطقه

آگهی

کردهای شمال سوریه که از سال ۲۰۱۲ با عقب کشیدن نیروهای دولتی از این منطقه عملا کنترل مناطق کردنشین شمال این کشور را در دست دارند، تصمیم به تشکیل منطقه ای خودمختار و مستقل گرفته اند.

این تصمیم روز پنجشنبه و در جریان نشست نمایندگان احزاب و فعالان کردهای سوریه در رِمیلان واقع در منطقه کردستان سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه اتخاذ شد. شرکت کنندگان در پایان این نشست از برقراری یک نظام فدرالی در شمال این کشور خبر دادند.

نماینده ارشد حزب اتحاد دمکراتیک، مهمترین حزب سیاسی کردهای سوریه در این خصوص به خبرنگاران گفته است شرکت کنندگان در نشست روز پنجشنبه تمرکز زدایی قدرت و برقراری نظام فدرالی برای منطقه کردستان سوریه را مورد تصویب قرار دادند.

کردهای سوریه که در فرایند گفتگوهای صلح به بازی گرفته نشده اند، تصمیم برای اعلان نظام فدرالی را به عنوان پیامی قوی در جهت اراده موجود برای به دست گرفتن سرنوشت و آینده خود قلمداد می کنند.

این تصمیم بلافاصله از سوی حکومت بشار اسد و نیز نیروهای اپوزیسیون که نمایندگان آنها در ژنو برای رسیدن به راه حل پایان مناقشه در این کشور تلاش می کنند، محکوم و رد شد.

ائتلاف اپوزیسیون سوریه در بیانیه ای با محکوم کردن این تصمیم، تشکیل هرگونه موجودیت یا منطقه خودمختار و فدرال را راهی نادرست برای مقابله با دولت مرکزی و مغایر با خواست مردم سوریه تلقی کرده است.

رژیم بشار اسد نیز ضمن دادن هشدار نسبت به هرگونه اقدام که یکپارچگی کشور و وحدت مردم سوریه را هدف قرار دهد، اعلان تشکیل نظام فدرالی در شمال این کشور را بی ارزش و خلاف قانون اساسی ارزیابی کرده است.

از سوی دیگر، ترکیه، کشور هم مرز سوریه که شبه نظامیان کرد تحت هدایت یگان های مدافع خلق (ی پ گ) سوری را همانند حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) تروریست قلمداد می کند، هرگونه اقدام یکجانبه در جهت نظام فدرالی در شمال سوریه را محکوم کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد