رئیس جمهوری مقدونیه: مرز به روی «مهاجران قانونی» بسته نیست

رئیس جمهوری مقدونیه: مرز به روی «مهاجران قانونی» بسته نیست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رئیس جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق در گفتگو با یورونیوز درباره تازه ترین تحولات مرزی این کشور صحبت کرد. در پی قدرت گرفتن داعش در عراق و شدیدتر شدن جنگ

آگهی

رئیس جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق در گفتگو با یورونیوز درباره تازه ترین تحولات مرزی این کشور صحبت کرد.

در پی قدرت گرفتن داعش در عراق و شدیدتر شدن جنگ داخلی در سوریه، بسیاری از ساکنان این دو کشور برای فرار از جنگ مسیر مقدونیه را برای فرار و رسیدن به اروپا برگزیده اند.

در حالی که مقامهای یونانی از بسته شدن مرز توسط مقامهای مقدونیه خبر داده بودند، رئیس جمهوری مقدونیه گفت که مرز این کشور با یونان باز است. جورج ایوانوف به یورونیوز گفت: «مرز ما بسته نیست. آنچه مسدود است، عبور مهاجران غیرقانونی است که در گذشته امکان پذیر بود. قطعا کسانی که تمایل دارند می توانند با ثبت نام خود و با ثبت مدارک قانونی از مرز عبور کنند.»

نگرانی اصلی مقدونیه این است که کشورهای همسایه که در مسیر اروپا قرار دارند مهاجران وارد شده به این کشور را نمی پذیرند و آنها در مقدونیه سرگردان می مانند.

شماری از مهاجرانی که در مرز منتظر عبور بودند، در شعارهای خود از پلیس مرزی می خواستند که مرز را باز کنند.

رئیس جمهوری مقدونیه گفت: «کشور ما در گذشته هم میزبان پناهجویان بود. در جریان جنگ بوسنی و پس از آن جنگ کوزوو ۳۶۰ هزار پناهجو وارد کشور ما شدند. پس این اولین بار نیست که ما مهمان نوازی خود را به نمایش می گذاریم.»

با منع عبور پناهجویان، در هفته های اخیر شمار ساکنان اردوگاه ایمودنی بیش از ظرفیت آن شده است. مقامهای یونان تلاش می کنند که هزاران پناهجویی را که در اینجا هستند تشویق کنند به اردوگاههای روستاهای اطراف بروند. حدود هشتصد نفر موافقت کرده اند که به اردوگاه های جدید بروند. اما برای بسیاری از آنها دور شدن از این منطقه به معنی دورتر شدن از مقدونیه و اروپا است.

آقای ایوانوف درباره توافقنامه اخیر ترکیه و اتحادیه اروپا گفت: «هنوز خیلی زود است که در این مرحله درباره این توافقنامه صحبت کنیم. باید صبر کنیم و ببینیم در عرض یک هفته آینده راه حل نهایی چه خواهد بود. بسیار مهم است که به دنبال راه حلهایی بود. بحران مهاجران تازه آغاز شده است. زندگی همه ما تحت تاثیر این بحران قرار گرفته است.»

او همچنین گفت که مقدونیه بیش از ۲۵ میلیون یورو برای مقابله با بحران پناهجویان هزینه کرده است.

با وجود بسته شدن مرز مقدونیه از یک سو، و بسته شدن مسیر موسوم به مسیر بالکان، پناهجویان همچنان از عراق، سوریه و کشورهای دیگر برای رسیدن به اروپا وارد یونان می شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقف صدور ویزا برای کارمندان نهاد‌های بشردوستانه؛اسرائیل امدادرسانی به فلسطینیان غزه را بغرنج‌تر کرد

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند

پرتاب کمک‌های هوایی در شمال غزه به‌دلیل باز نشدن چترهای مخصوص باعث مرگ پنج نفر شد