محکومیت ایران به پرداخت یک میلیارد دلار جریمه گازی به ترکیه

محکومیت ایران به پرداخت یک میلیارد دلار جریمه گازی به ترکیه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پس از دو سال از آغاز مذاکرات گازی ایران و ترکیه برای ادعای گازی ترکیه مبنی بر کم فروشی و گران فروشی گاز توسط ایران، نتیجه دومین پرونده داوری این دو شریک گازی رسما اعلام شد.

بر اساس رای دیوان داوری بین‌المللی – که در شهر لاهه هلند قرار دارد- ترکیه موفق به دریافت حکم یک میلیارد دلار جریمه بابت گران‌ فروشی گاز ایران به این کشور شد.

دولت آنکارا پاییز دو سال قبل دو شکایت گازی از ایران را در دیوان داوری بین‌المللی طرح کرده بود. پیشتر، این مرجع قضایی در پرونده نخست که مربوط به کم‌فروشی گاز ایران به ترکیه بود، رایی را به نفع تهران صادر کرد، اما اکنون رئیس شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است که در پرونده دوم که مربوط به گران‌فروشی گاز بود، ایران به پرداخت یک میلیارد دلار جریمه محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر گفت: هنوز جریمه، قطعی نیست ولی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت گاز صادراتی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه اعتراض ترکیه در دو بخش بود که اولی مربوط به کاهش قیمت است که آنها ادعا کرده بودند شرکت ملی گاز توان تامین گاز مدنظر را نداشته است، تصریح کرد: از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ میلادی ادعای خسارت کرده بودند که چیزی در حدود ۲۰ میلیارد دلار می‌شد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: اما با دفاع خود ثابت کردیم که توان تامین گاز مورد نیاز برای صادرات را داشته‌ایم و هیچ‌کدام از این بهانه‌ها را قبول نکردیم. نکته دیگر اینکه ترکیه از سال ۲۰۱۰ درخواست خسارت داشتند ولی دادگاه ۲۰۱۱ میلادی را قبول کرد. مبلغ خسارت کم نیست اما براساس قرارداد است.

وی افزود: درخواست دیگر این کشور بر مبنای بازبینی قیمت بود که به دو موضوع مقایسه قیمت گاز با سوخت‌های دیگر همچون نفت خام، گازوئیل و زغال سنگ یعنی بازار گاز و مقایسه قیمت گاز با قیمت جهانی گاز تکیه داشت.

آقای عراقی همچنین درباره افزایش حجم صادرات گاز به ترکیه نیز گفت که ترکیه سه روز گذشته درخواست افزایش واردات از ایران را داشت که با هماهنگی انجام شده شرایط برای افزایش دو میلیون مترمکعب گاز انجام و در نهایت یک میلیون مترمکعب از این گاز از سوی آنها برداشته شد.

بر اساس توافق سال ۱۹۹۵، ایران موظف است که روزانه ۲۷ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر کند. ترکیه در سال ۲۰۱۳ اعلام کرده بود که قیمت هر هزار متر مکعب گاز ایران را به ۴۹۰ دلار می خرد، در حالی که قیمت گاز وارداتی این کشور از روسیه و آذربایجان به ترتیب ۴۲۵ و ۳۳۵ دلار است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا