آیووا، نقطه شروع رقابت برای ورود به کاخ سفید

آیووا، نقطه شروع رقابت برای ورود به کاخ سفید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پس از ماهها رقابت غیررسمی انتخاباتی در آمریکا، رقابتهای درون حزبی در روز دوشنبه شکل جدیتری به خود می گیرد. رهبران و اعضای حزب جمهوریخواه و دموکرات،

آگهی

پس از ماهها رقابت غیررسمی انتخاباتی در آمریکا، رقابتهای درون حزبی در روز دوشنبه شکل جدیتری به خود می گیرد. رهبران و اعضای حزب جمهوریخواه و دموکرات، قرار است در «انجمن حزبی» ایالت آیووا گرد هم بیایند تا درباره انتخاب نامزدهایی که قرار است در انتخابات مقدماتی حزب شرکت کنند، گفتگو و رای گیری کنند.

این انجمنهای حزبی، نقطه شروع مسیر طولانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

بر اساس نظرسنجیها، در میان دموکراتها، هیلاری کلینتون، با فاصله کمی از اصلی ترین رقیبش برنی سندرز پیش است.جیم تانکرسلی، از روزنامه واشنگتن پست می گوید: «هیلاری کلینتون نامزد پیشتاز حزب دموکرات باقی مانده است. او حمایت بزرگی را از طرف نهادهای قدرتمند پشت سر خود دارد. علاوه بر این او در میان زنان و اقلیتها حامیان زیادی دارد. همه اینها کار را برای سندرز دشوار می کند. اگر او می خواهد بخت خود را بالا ببرد، باید ائتلاف خود را گسترش دهد. در حال حاضر او فقط برای لیبرالهای جوان با تحصیلات بسیار بالا جذاب است.»

نظرسنجیها در میان جمهوریخواهان، همچنان حاکی از در پیش بودن دونالد ترامپ، بازرگان ثروتمندی است که توانسته است با اظهار نظرهای جنجالی در هفته های اخیر، توجه رسانه ها را به خود جلب کند. در میان نامزدهای جمهوریخواه تد کروز که به داشتن دیدگاههای شدیدا محافظه کارانه مشهور است، در مقام بعدی قرار دارد.

آلن لیشتمن، تاریخ نگار از «دانشگاه آمریکایی» می گوید: «دلیل عمیقتری برای توفیق بالای دونالد ترامپ در میان جمهوریخواهان وجود دارد. آن هم این است که او از موضوعاتی صحبت می کند که در واقع بسیاری از دیگر نامزدهای جمهوریخواهان هم به آن مسائل اعتقاد دارند، اما آنها خیلی کنترل شده و مصنوعی درباره این موضوعات حرف می زنند. ترامپ به سراغ مسائلی می رود که طرفداران زیادی در میان جمهوریخواهان دارد.»

پیروزی هر یک از نامزدها در ایالت کوچک آیووا می تواند گام بلندی برای نزدیک شدن به کاخ سفید باشد، زیرا نامزد پیروز علاوه بر جلب توجه رسانه ها، می تواند آرای کسانی را که در ایالتهای دیگر هنوز تصمیم نگرفته اند، در انتخابات درون حزبی به سمت خود سرازیر کند.

اشتفان گروبه، گزارشگر یورونیوز می گوید: «نسبت به یک مساله مطمئن هستیم. اینکه انجمن حزبی آیووا و پس از آن انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر به ما اجازه می دهد که در میان شمار زیاد نامزدها بخصوص در جمهوریخواهان نامزدهای اصلی را بشناسیم. مشخصا در بین نامزدهایی که نظام حاکم سیاسی را در آمریکا نمایندگی می کنند. آنها شاید اولین بازنده های بزرگ رقابت انتخاباتی باشند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها