هفتم ژانویه، سالگرد حمله به هفته نامه شارلی ابدو

هفتم ژانویه، سالگرد حمله به هفته نامه شارلی ابدو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یکسال از کشتار روزنامه نگاران و کاریکاتوریستهای هفته نامه شارلی ابدو گذشت. براداران کواشی با کلاشنیکف به دفتر این هفته نامه در مرکز پاریس حمله کردند

آگهی

یکسال از کشتار روزنامه نگاران و کاریکاتوریستهای هفته نامه شارلی ابدو گذشت. براداران کواشی با کلاشنیکف به دفتر این هفته نامه در مرکز پاریس حمله کردند و ده تن از نام آورترین روزنامه نگاران این هفته نامه را به خاک و خون کشیدند.

کشتار این روزنامه نگاران فرانسه را بدل به دومین قتلگاه روزنامه نگاران در سال ۲۰۱۵ کرد. کشتار آنها ملت فرانسه را به غم و ماتم برد و اولین شماره شارلی ابدو پس از کشتار با تیراژ یک میلیونی به فروش رفت.

هفته نامه شارلی ابدو بدلیل چاپ کاریکاتور پیامبر اسلام مدتها مورد تهدید نیروهای اسلامی افراطگرا در فرانسه و سراسر جهان قرار گرفته بود اما مدیر مسئول آن، شارب هیچگاه کوتاه نیامد و همواره اعلام کرد که چاپ کاریکاتور محمد و یا دیگر پیامبران در کشوری صورت می گیرد که آزادی بیان مهمترین اصل است و اگر قرار به خودسانسوری باشد، اعضای این هفته نامه کشور محل اقامتشان را تغییر خواهند داد. با این حال تهدیدها به واقعیت تبدیل شدند و در سال ۲۰۱۱ عده ای دفتر هفته نامه را به آتش کشیدند.

پس از این آتش سوزی مدیر مسئول روزنامه همواره توسط یک و یا دو محافظ همراهی شد. اما در روز حمله هفتم ژانویه یکی از محافظان که با مدیر مسئول شارلی ابدو در دفتر هفته نامه حضور داشت بدست دو برادر کواشی کشته شد.

برادران کواشی پس از حمله به دفتر هفته نامه موفق به فرار شدند و نیروهای امنیتی در تعقیب آنها بودند. نهایتا در یک چاپخانه دو عامل حمله به شارلی ابدو محاصره شدند و پس از چندین ساعت تبادل آتش با پلیس فرانسه نهایتا از پای درآمدند.

همان روز امدی کولیبالی یکی از نزدیکان برادران کواشی به یک فروشگاه یهودیان در شرق پاریس حمله کرد و مشتریها و کارکنان این فروشگاه را به گروگان گرفت. در جریان این حمله مسلحانه چهار نفر از جمله سه مشتری و یکی از کارکنان هیپر کاشر (معادل حلال یهودی)، فروشگاه یهودیان پاریس جان باختند. پلیس نهایتا موفق شد عامل حمله را از پای درآورد.

حمله به شارلی ابدو باعث شد تا در فرانسه سه روز عزای عمومی اعلام شود. یازدهم ژانویه میدان جمهوری پاریس و بسیاری از خیابان های مرکزی دیگر شهرهای فرانسه مملو از مردمی شد که به یاد کشته شدگان شارلی ابدو گردهم آمدند.

رهبران کشورهای مختلف جهان در همبستگی با مردم فرانسه و محکوم کردن کشتار شارلی ابدو در راهپیمایی میلیونی مردم فرانسه در پاریس شرکت کردند.

سال ۲۰۱۵ یکی از تلخ و تاریکترین سالها برای فرانسویها بود. هشت ماه پس از حمله به شارلی ابدو سیزدهم نوامبر اسلامگرایان افراطی جان ۱۳۰ تن را در حمله به چهار رستوران و یک سالن کنسرت گرفتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همسر کاریکاتوریست مقتول مجله شارلی ابدو از روز حادثه می گوید

در گرماگرم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، فرانسه امنیت شب تحویل سال نوی المپیکی را تشدید می‌کند

جزئیات حمله پاریس؛ تحقیقات آلمان و فرانسه در مورد چاقوکشی آرمان رجب‌پور و قصور روانپزشکی