واکنش سازمان ملل به حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران

واکنش سازمان ملل به حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سه روز پس از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران و تصمیم ریاض مبنی بر قطع رابطه با تهران، واکنشها به این تنش منطقه ای کماکان ادامه دارد. عدم

آگهی

سه روز پس از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران و تصمیم ریاض مبنی بر قطع رابطه با تهران، واکنشها به این تنش منطقه ای کماکان ادامه دارد.

عدم بازگشت سفیر کویت به تهران و قطع رابطه جیبوتی با تهران و نیز بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکوم کردن این حملات، از جمله این تحولات است.

تنش به وجود آمده به تا اندازه ای جدی است که در صورت مهار نشدن می تواند عواقب و تبعات خطرناکی در منطقه به همراه داشته باشد. استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در این باره گفت: «این مسئله ای است که دبیرکل شخصا آنرا بدقت پیگیری می کند. به نظرم از رهبران منطقه، چه سیاسی و چه مذهبی خواهد خواست تا با حرفهای خود آتش را شعله ورتر نکنند و بر تنشهای موجود بین گروههای مذهبی منطقه نیفزایند.»

تصمیم ریاض در اعدام شیخ نمر، ناراضی شیعه عربستانی، بحران کنونی را جرقه زد. با این حال عبدالله المعلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل محاکمه او را محاکمه ای «عادلانه» توصیف کرد. او گفت: «اعدام او نباید به تنشهای فرقه ای بینجامد. آقای النمر شهروند عربستان بود و از همان حقوق وامتیازاتی برخوردار بود که هر شهروند دیگر سعودی، از جمله دیگر متهمان حاضر در دادگاه، برای دفاع از خود در جایگاه متهم برخوردارند.»

سفیر عربستان در حالی از اعدام این روحانی شیعه دفاع کرد که اعدام جمعی ۴۷ تن از شهروندان این کشور در روز شنبه، اعتراضات و انتقادات گسترده بین المللی را در پی داشته است.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران نیز در تازه ترین موضع گیری خود ضمن اشاره به ماجرای حمله به زعم او گروهی «خودسر» به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران و تقبیح آن، گفته پاسخ انتقاد، سربریدن نیست و عربستان نمی تواند با قطع رابطه سیاسی با ایران بر «جنایتش» نسبت به سربریدن یک رهبر دینی سرپوش بگذارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمع مردم تهران در میدان امام حسین در اعتراض به عربستان سعودی

نگاهی به روابط میان ایران و عربستان سعودی در گفتگو با ژیل کپل

احمد سلامتیان: بحران ایران و عربستان ممکن است از کنترل خارج شود