پیش نویس توافق کنفرانس پاریس به بحث گذاشته شد

پیش نویس توافق کنفرانس پاریس به بحث گذاشته شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نخستین نسخۀ پیش نویس توافقنامۀ بیست و یکمین کنفرانس آب و هوا در پاریس در دهمین روز از این کنفرانس روز چهارشنبه به بحث گذاشته شد. قرار است نسخۀ نهایی

آگهی

نخستین نسخۀ پیش نویس توافقنامۀ بیست و یکمین کنفرانس آب و هوا در پاریس در دهمین روز از این کنفرانس روز چهارشنبه به بحث گذاشته شد. قرار است نسخۀ نهایی این پیش نویس به منظور ارائه به عنوان توافقنامۀ این کنفرانس، روز پنجشنبه در اختیار شرکت کنندگان قرار بگیرد.

جنیفر مورگان، مدیر برنامۀ اقلیمی بنیاد منابع جهانی می گوید: «تا به اینجا چیز زیادی از دست نرفته است اما چالش واقعی در این مذاکرات محدود کردن و حفظ بخش های کلیدی آن است. اینکه اهداف بلند مدت چگونه تعریف خواهد شد و یا اینکه در حالیکه برخی از کشورها سعی می کنند جاه طلبیهای خود را هر بار در این توافق بگنجانند آیا پیشرفتی به دست خواهد آمد؟ اینها مسائلی است که هنوز در داخل گیومه قرار گرفته اند.»

درصد تعیین شده برای کاهش دمای زمین و تلاش برای جایگزینی سوخت های فسیلی با انرژی های پاک از مهمترین مباحث در این پیش نویس است. کمک مالی به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با تاثیرات گرمایش زمین از دیگر بندهای این پیش نویس است.

پی یر کانت، مدیر صندوق جهانی طبیعت با اشاره به این کمک مالی و نحوۀ ارائۀ آن می گوید: «این پیش نویس در حال حاضر به ۱۰۰ میلیارد یورو اشاره می کند که باید پس از سال۲۰۲۰ میلادی تقویت شود. متاسفانه تا این لحظه کشورهای حاضر مشخص نکرده اند که این کمک مالی را چطور تقویت یا ادامه خواهند داد.»

خطر روز افزون تخریب جنگل های استوایی و بویژه آمازون در مناطقی نظیر برزیل و اکوادور از دیگر مباحث مهمی است که در این کنفرانس مطرح شده است. جنگل زدایی در این مناطق زندگی بومیان و قبایل قدیمی سرخ پوستان را تهدید می کند.

خبرنگار یورونیوز از محل این کنفرانس می گوید: «اگر توافق جمعی در مورد پیش نویس ارائه شده حاصل نشود، روسای کشورها و سازمان های غیردولتی پیشنهادات جالب توجهی را مطرح می کنند اما این پیشنهادها هم برای رسیدن به توافق نهایی کافی نیست. به همین خاطر فرانسه تصمیم گرفته در ساعات پیش رو، متن جدیدی را برای توافق نهایی پیشنهاد کند.»

بخش هایی از این پیش نویس از جمله کاهش تولید گازهای گلخانه ای مورد توافق قرار گرفته اما به گفتۀ لوران فابیوس، وزیر خارجۀ فرانسه مذاکرات عمیق تر باید برای توافق همه جانبه ادامه یابد.

بیست و یکمین کنفرانس آب و هوا روز جمعه یازدهم دسامبر به پایان می رسد. در این کنفرانس همچنان کاهش دو درصدی دمای هوا جزو برنامه های ۱۵۰ کشور حاضر عنوان شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صعود میلیون‌ها نفر از کوه فوجی ژاپن؛ زنگ خطر تبعات محیط زیستی به صدا درآمد

رای بی‌سابقه دادگاه در آمریکا؛ شکایت کنشگران جوان علیه تخریب محیط‌زیست به نتیجه رسید

مکعب‌های جادویی در چین؛ بطری پلاستیکی از شما، تی‌شرت و کیف پارچه‌ای از ما