ارتش بروندی جمع آوری سلاح های غیرقانونی را آغاز کرده است

ارتش بروندی جمع آوری سلاح های غیرقانونی را آغاز کرده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ارتش بروندی جمع آوری سلاح های گرم را طی عملیات خانه به خانه در بوجومبورا، پایتخت این کشور آغاز کرده اند. این عملیات در پی قتل ۹ نفر توسط افراد ناشناس

آگهی

ارتش بروندی جمع آوری سلاح های گرم را طی عملیات خانه به خانه در بوجومبورا، پایتخت این کشور آغاز کرده اند. این عملیات در پی قتل ۹ نفر توسط افراد ناشناس در یک بار در این شهر و همزمان با پایان مهلت داده شده به مخالفان رئیس جمهور برای تحویل سلاح هایشان آغاز شده است.

الن گیوم بونیونی، وزیر امنیت بروندی در این باره می گوید: «این یک تکنیک جدید است که برای حمایت از طرح خلع سلاح اجباری غیرنظامیان به اجرا گذاشته می شود و به ما امکان می دهد سلاح هایی را که به طور غیرقانونی نگهداری می شوند، جمع آوری کنیم.»

عملیات جمع آوری سلاح در پایتخت بروندی از روز یکشنبه و به فاصلۀ یک روز از حملۀ افراد ناشناس به یک بار در این شهر آغاز شده است. قتل این افراد به مخالفان پی یر نکورونزیزا، رئیس جمهوری این کشور نسبت داده می شود.

همزمان با این اقدام ارتش بروندی، شهروندان در بسیاری از مناطق از جمله موتاکورا و سیبیتوکه از ترس از سرگیری خشونت ها خانه های خود را ترک می کنند. این دو محله که از نقاط اصلی تجمع مخالفان دولت به شمار می آیند، کانون خشونت ها در شهر بوجومبورا محسوب می شوند و روزانه تعداد زیادی از افراد در این مناطق به قتل می رسند.

این خشونت ها در پی آن آغاز شد که پی یر نکورونزیزا برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور بروندی قدرت را در اختیار گرفت. از ماه آوریل که وی مجددا به ریاست جمهوری انتخاب شده است، دست کم ۲۰۰ نفر جان خود را در خشونت های خیابانی از دست داده اند و بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز دست به مهاجرت زده اند.

همزمان با موج جدید خشونت ها، توماس پرییلو، سفیر ویژۀ آمریکا در امور آفریقا برای دیدار با طرف های درگیر و از سرگیری مذاکرات روز یکشنبه وارد بوجومبورا شد.

مخالفان می گویند تکیه زدن وی به قدرت برای سومین دورۀ ریاست جمهوری بر خلاف قانون اساسی بروندی و همچنین توافقنامۀ «آروشا»ست. این توافقنامه در سال ۲۰۰۶ به سیزده سال قتل عام میان هوتی ها و توتسی ها و همچنین جنگ داخلی در این کشور پایان داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مهاجمان مسلح ۲۶ روستایی را در بروندی کشتند

آدامس جویده شده معمای قتل یک زن جوان را پس از چهار دهه در آمریکا حل کرد

گروگانگیران نیجریه ۶۲۰ هزار دلار برای آزادی دانش آموزان ربوده شده طلب کردند