پاپ: اصلاحات در واتیکان متوقف نخواهد شد

پاپ: اصلاحات در واتیکان متوقف نخواهد شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیک های جهان روز یکشنبه در سخنانی با اشاره به ماجرای معروف به «واتیلیکس» تاکید کرد اصلاحات خود را متوقف نخواهد کرد. وی با بیان

آگهی

پاپ فرانچسکو، رهبر کاتولیک های جهان روز یکشنبه در سخنانی با اشاره به ماجرای معروف به «واتیلیکس» تاکید کرد اصلاحات خود را متوقف نخواهد کرد. وی با بیان این مطلب در سخنرانی عمومی هفتگی خود در مقابل هزاران نفر از مردم در میدان سنت پی یر، افشای این اسناد را جرم خواند.

این نخستین بار است که پاپ به طور عمومی و رسمی دربارۀ افشای اسناد مربوط به اسرار واتیکان اظهار نظر می کند. رهبر کاتولیک های جهان همچنین از اقدامات واتیکان در مورد مسائل مطرح شده در این اسناد خبر داد.

پاپ فرانچسکو در این سخنرانی گفت: «سرقت و انتشار این اسناد جرم است و اقدام رقت انگیزی است که کمکی هم به هیچ کس نمی کند. من شخصا خواسته بودم که این اسناد مورد بررسی قرار بگیرد و مشاوران من به خوبی سرگرم کار به روی موارد مطرح شده در این اسناد بودند و کار آنها هم به بار نشسته بود که نتایج برخی از این اقدامات هم به خوبی قابل مشاهده است.»

هفتۀ گذشته واتیکان از دستگیری دو نفر از افراد مرتبط با این نهاد مذهبی خبر داد. یکی از این دو نفر، والیخو بالدا، اسقف و دیگری فرانچسکا چائوکی، متخصص شبکه های اجتماعی است که در ارتباط با افشای این اسناد دستگیر شده اند. این دو متهم شده اند که اسناد محرمانۀ واتیکان را در اختیار روزنامه نگاران ایتالیایی قرار داده اند.

والیخو بالدا نفر شمارۀ دوی ادارۀ امور اقتصادی واتیکان محسوب می شد. این دو عضو کمیته ای بودند که به دستور پاپ فرانچسکو برای بررسی مقدمات اصلاحات در کلیسای کاتولیک تشکیل شده است.

پیش از این نیز، پائولو گابریل، پیشخدمت مخصوص پاپ بندیکت شانزدهم، پاپ پیشین به اتهام سرقت اسناد پاپ از دفتر کار وی دستگیر شده بود.

دستگیری این دو با انتشار دو کتاب دربارۀ امور داخلی واتیکان از جمله مسائلی مانند پولشویی، سوء استفاده جنسی از کودکان و تقلب مالیاتی همزمان شده است. جیانلوئیجی نوزی و امیلیانو فیلیپالدی، دو روزنامه نگار ایتالیایی هستند که این دو کتاب را به ترتیب با عنوان «تجار در عبادتگاه» و «طمع» دربارۀ واتیکان به بازار فرستاده اند.

به گفتۀ سخنگوی واتیکان، موضوعات منتشر شده در این دو کتاب تازگی ندارد و پیش از این برای همه شناخته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از بختیار تا مدیر جامعه المرتضی: قم به واتیکان اسلامی تبدیل شود

جنجال در اسرائیل بر سر لایحه پایان دادن به معافیت سربازی طلبه‌های افراطی ارتدوکس

این سه‌شنبه شب یا آن سه‌شنبه شب؟ چهارشنبه‌سوری امسال دقیقاً چه روزی است؟