لوکاشنکو، آخرین دیکتاتور اروپا

لوکاشنکو، آخرین دیکتاتور اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

چند هفته پیش الکساندر لوکاشنو رییس جمهوری بلاروسی بپای صندوقهای رای رفت و از چهره اش معلوم بود که پیشاپیش نتیجه آرای بیرون آمده از صندوقها را می

آگهی

چند هفته پیش الکساندر لوکاشنو رییس جمهوری بلاروسی بپای صندوقهای رای رفت و از چهره اش معلوم بود که پیشاپیش نتیجه آرای بیرون آمده از صندوقها را می داند. او به همراه پسرش نیکولای در انتخابات شرکت کرد. پسری که گفته می شود در صورت مرگ پدر جانشین او خواهد بود.

والری کاربالک تحلیلگر سیاسی می گوید: “ فکر می کنم لوکاشنکو تا آخرین روز عمرش در قدرت بماند، این همان چیزی است که می خواهد. او به هیچ کسی اعتماد ندارد و به همین دلیل هم تا پایان قدرت را حفظ خواهد کرد.”

در سال ۱۹۹۴ بلاروسی از روسیه جدا شد و بدل به کشوری مستقل. لوکاشنکو رییس جمهوری این کشور در سال ۲۰۰۱، ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ مجددا به این مقام انتخاب شد. آنهم با درصد آرایی که کمترین شکی درباره ذات حکومت او نمی گذارد.

لوکاشنکو در بیست و یک سال حکومت بر بلاروسی تمامی ارکان مهم جامعه آزاد از جمله رسانه ها را به کنترل خود درآورده است. مخالفان دشمن مردم هستند چرا که ثبات کشور را به خطر می اندازند. وی همچنان مجاز نیست به اروپا و آمریکا برود و بلاروسی تنها کشور اروپایی است که جایی در شورای اروپا ندارد.

لوکاشنکو البته در منطقه متحدان قدرتمندی از جمله روسیه ولادیمیر پوتین را دارد. او با باج دادن و معاملات بازرگانی گسترده سعی می کند اجازه مداخله در مسایل داخلی را از همسایگان بگیرد. با این حال جامعه بین الملل همچنان با تردید به حکومت بیش از دو دهه ای او می نگرد.

لوکاشنکو در سالهای اخیر اصلاحاتی را انجام داده است، برخی از زندانیان عقیدتی و سیاسی را آزاد کرده است، در بحران اوکراین میان جدایی طلبان و دولت اوکراین میانجی گری کرده است تا چهره قابل قبولی به اروپا نشان دهد و تحریمها علیه کشور برداشته شوند.

پایان تحریمها علیه این کشور از سال ۲۰۱۱ کمک زیادی به آخرین دیکتاتور اروپایی کرده است تا هرچند با فراهم نمودن کمی رفاه برای شهروندان محبوبیت اش را نگاه دارد هر چند که قدرت خرید مردم بار دیگر در سال ۲۰۱۵ افت کرده است.

لوکاشنکو می داند که حکومت دیکتاتوری اش تنها به نمادها و کمکهای دولتی به شهروندان وابسته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لوکاشنکو برای پنجمین بار به عنوان رئیس جمهوری بلاروس سوگند خورد

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است