بیستمین سالگرد ترور رابین؛ مردی که گروهی خائن و گروهی قهرمان می نامندش

بیستمین سالگرد ترور رابین؛ مردی که گروهی خائن و گروهی قهرمان می نامندش
Copyright 
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ده ها هزار اسرائیلی روز شنبه با تجمع در میدان رابین تل آویو، بیستمین سالگرد درگذشت اسحاق رابین، نخست وزیر پیشین این کشور را گرامی داشتند. اسحاق رابین

آگهی

ده ها هزار اسرائیلی روز شنبه با تجمع در میدان رابین تل آویو، بیستمین سالگرد درگذشت اسحاق رابین، نخست وزیر پیشین این کشور را گرامی داشتند.

اسحاق رابین بخاطر تلاشش برای صلح با فلسطینی ها و حدود دو سال پس از امضای پیمان اسلو با یاسر عرفات در حضور بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا، در ۴ نوامبر سال ۱۹۹۵ میلادی به دست جوان ۲۵ ساله و افراط گرای یهودی در تل آویو ترور شد.

پیمان اسلو بدنبال مذاکرات مخفیانه در اسلو پایتخت نروژ سرانجام به طور رسمی در ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ میلادی در واشنگتن به امضا رسید.

بیل کلینتون که در مراسم روز شنبه حاضر شده بود گفت:«همه شما با علم به داستان زندگی تکان دهنده و خیره کنندۀ او باید اکنون تصمیم بگیرید که چگونه میراث او را به سرانجام می رسانید. فصل پایانی میراث او باید توسط مردمی نگاشته شود که او برای بالندگی و محافظت از آنها جانش را داد.»

گروهی از اسرائیلی ها اسحاق رابین را خائن به آرمان یهودیان و گروهی دیگر همچون ده ها هزار نفری که شنبه شب در تل آویو تجمع کرده بودند، قهرمان صلح می دانند.

جایزه صلح نوبل ۱۹۹۴ میلادی به خاطر پیمان اسلو به طور مشترک به یاسر عرفات، شیمون پرز و اسحاق رابین تعلق گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند

تظاهرات ده‌ها هزار نفری در استانبول؛ ارتش اسرائیل: جنگ غزه در طول سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت

وقتی آژیر خطر حمله راکتی در تل‌آویو بصدا در می‌آید