انتخاب دوباره آلاسان واتارا در ساحل عاج و امید به بازگشت ثبات

انتخاب دوباره آلاسان واتارا در ساحل عاج و امید به بازگشت ثبات
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آلاسان واتارا بار دیگر به ریاست جمهوری ساحل عاج رسید. بنا بر نتایج رسمی و نهایی شمارش آرا که صبح چهارشنبه توسط کمیسیون انتخابات این کشور منتشر شد،

آگهی

آلاسان واتارا بار دیگر به ریاست جمهوری ساحل عاج رسید. بنا بر نتایج رسمی و نهایی شمارش آرا که صبح چهارشنبه توسط کمیسیون انتخابات این کشور منتشر شد، آقای واتارای ۷۳ ساله با کسب ۸۳ درصد آرا برای پنج سال آینده اداره ساحل عاج را بر عهده خواهد داشت.

حتی قبل از اعلام رسمی نتایج، او در پایان روز سه شنبه طی بیانیه ای گفت: «می خواهم به همه مردم ساحل عاج برای بلوغ و رفتار نمونه ای که در دوران انتخابات داشتند، تبریک بگویم.»

میزان مشارکت در این انتخابات بیش از ۵۴ درصد بوده است و تنها یکی از احزاب مخالف دولت شرکت در این انتخابات را تحریم کرده بود.

به گفته ناظران نیز انتخابات روز یکشنبه در محیطی صلح آمیز برگزار شد. یوسف باکایوکو، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می گوید: «این فرصتی بود که همۀ ما با هم به دنیا نشان دهیم که بحران سال ۲۰۱۰ میلادی را اکنون پشت سر گذاشته ایم و کشورمان بطور قطع وارد مرحله کسب فضایل دموکراسی شده است.»

ثبات در وضعیت ساحل عاج، احتمالا بار دیگر منجر به افزایش فعالیت سرمایه گذاران در این کشور که از بزرگترین تولید کنندگان کاکائو در جهان است، می شود. تنشهای سه سال اخیر در ساحل عاج منجر به آن شد که تولید کاکائو طی این مدت ۹ درصد کاهش یابد.

آلاسان واتارا پنج سال پیش نیز در انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج شرکت کرد و بیشترین آرا را به دست آورد اما لوران باگبو، رئیس جمهوری وقت حاضر به کناره گیری از قدرت نشد. اعتراضات مردم به آقای باگبو در نهایت به خشونت گرایید و بیش از سه هزار کشته برجای گذاشت. این اعتراضات تا زمان بازداشت آقای باگبو در آوریل سال ۲۰۱۱ میلادی ادامه داشت.

لوران باگبو ماه آینده به اتهام جنایت علیه بشریت، در دادگاه بین المللی کیفری در لاهه حاضر خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتحابات روسیه؛ پوتین از مردم خواست در دوران «سخت» کنونی برای کشورشان رأی بدهند

متحدان عمران خان بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان آینده پاکستان خواهند داشت

انتخابات تایوان شنبه آغاز می‌شود؛ رقابتی که پکن آن‌ را انتخاب بین جنگ و صلح می‌نامد