درگذشت عبدالرحیم جعفری بنیانگذار انتشاراتی امیرکبیر

درگذشت عبدالرحیم جعفری بنیانگذار انتشاراتی امیرکبیر
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

عبدالرحیم جعفری، مردی که با ۳۰ سال زحمت و در پرتوی عشق بی پایانش به کتاب توانست موسسه انتشارات امیرکبیر بزرگترین بنگاه نشر در ایران و خاورمیانه را پدید آورد، در سن ۹۶ سالگی با جهان بدرود گفت.

او عشق به کتاب و کتاب خوانی را از شاگردی چاپخانه و پهن کردن بساط کتابفروشی در خیابان آغاز کرد و پس از تاسیس انتشارات امیر کبیر تا سال ۱۳۵۸ که سازمان تبلیغات اسلامی به حکم دادگاه انقلاب این موسسه را مصادره کرد موفق شد بیش از دو هزار عنوان کتاب منتشر سازد.

آقای جعفری در عین حال یکی از کارآفرینان بزرگ معاصر ایران بود. او پایه گذاری معتبرترین نهاد انتشاراتی کشور را در سال ۱۳۲۸ و در نهایت تنگدستی اما با سخت کوشی و بردباری کم نظیری آغاز کرد و در سایه تلاش سی ساله او برجسته ترین آثار نویسندگان، شاعران و هنرمندان ایران و مجموعه ای از ارزشمندترین ترجمه ها و منابع پژوهش به زبان فارسی به دست طبع و نشر سپرده شد. تعداد کارکنان این موسسه تا قبل از مصادره به بیش از ۷۰۰ نفر می رسید.

با مصادره بنگاه انتشاراتی امیرکبیر و پس از آن انتشارات خوارزمی که آقای جعفری سهام آنرا به دلیل ورشکستگی این انتشاراتی به تدریج خریده بود، دورانی طولانی از تلاش او برای رفع مصادره این دو موسسه به دست سازمان تبلیغات اسلامی آغاز شد، اما در نهایت تا زمانی که او زنده بود به نتیجه نرسید.

عبدالرحیم جعفری روزهای پایانی زندگی را در حالت اغما در بیمارستان ایرانمهر گذراند. او خاطرات خود را در یک مجموعه سه جلدی به نام «در جستجوی صبح» نگاشت و طی ده سال گذشته بارها در جمع نویسندگان، پژوهشگران و ناشران مورد تقدیر و بزرگداشت قرار گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد