پوتین و اوباما در فضایی سرد و سنگین با یکدیگر دیدار کردند

پوتین و اوباما در فضایی سرد و سنگین با یکدیگر دیدار کردند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه روز دوشنبه در حاشیۀ مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار که نخستین

آگهی

باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه روز
دوشنبه در حاشیۀ مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند.

این دیدار که نخستین دیدار رسمی رهبران این دو کشور طی دو سال گذشته است، در کانون توجه رسانه ها و رهبران دیگر کشورها قرار دارد. فضای دیدار این دو « سرد و سنگین» گزارش شده است.

بحران سوریه و نحوۀ سرکوب داعش در این کشور با وجود ادامۀ حضور بشار اسد بر سر کار، از جمله موضوعاتی است که میان رهبران این دو کشور مطرح شده است.

ولادیمیر پوتین در سخنانی پس از این دیدار اظهار داشت: «گفتگوی امروز ما بسیار سازنده و مفید بود. نقاط مشترک زیادی داشتیم اما اختلافاتی هم با هم داریم. فایده ای ندارد که در اینجا به روی این موضوعات متمرکز شوم اما نتیجه این است که امکان کار با یکدیگر برای حل مشکلات مشترک وجود دارد.»

دولتهای غربی می گویند سرکوب داعش در سوریه ممکن است به تقویت مواضع دولت بشار اسد منجر شود. روسیه و غرب در مورد ادامۀ حکومت بشار اسد با یکدیگر توافق ندارند. ولادیمیر پوتین معتقد است بشار اسد تنها قدرت قانونی و مشروع در سوریه است اما قدرتهای غربی خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت هستند.

رئیس جمهوری روسیه در ادامۀ سخنرانی روز دوشنبۀ خود در مجمع عمومی سازمان ملل، عدم همکاری با دولت سوریه را یک اشتباه بزرگ خواند و افزود:«ما پیشنهاد می کنیم که نه بر اساس جاه طلبی بلکه بر اساس ارزش ها و منافع مشترک و برپایۀ قوانین بین المللی عمل کنیم. پیشنهاد ما تجمیع قوای همگانی برای یافتن یک راه حل به منظور مقابله با مشکلاتی است که امروز با آن روبرو هستیم و باید یک ائتلاف بین المللی واقعی را علیه تروریسم تشکیل دهیم.»

رئیس جمهوری آمریکا نیز در نطق خود در مجمع عمومی از امکان همکاری با روسیه و ایران بر سر مسالۀ سوریه سخن گفته اما تاکید کرده بود بشار اسد یک «ستمگر و ظالم» است که کودکان را در این کشور می کشد و باید از قدرت کنار برود.

اشتفان گروبه، خبرنگار یورونیوز از مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک می گوید: «با وجود انتقادهای سخت اوباما از همتای خود، واشنگتن آمادۀ همکاری با مسکو برسر سوریه است. هنوز زود است که بگوییم دیدار چهره به چهره و نه چندان رضایتمندانۀ اوباما با رهبر روسیه هرگونه پیشرفتی را در بحران خاورمیانه به دنبال خواهد داشت اما به نظر می رسد که اوباما گزینه های زیادی در این مورد نداشته باشد.»

بحران در سوریه که از ماه مارس ۲۰۱۱ آغاز شده، تاکنون دست کم ۲۴۰ هزار کشته برجای گذاشته و هزاران نفر ار نیز به مهاجرت واداشته است. خیل عظیم مهاجرانی که از سوریه و عراق به سوی اروپا سرازیر می شوند کشورهای این قاره را نیز با بحران روبرو کرده است. نحوۀ مدیریت این بحران نیز یکی از محورهای سخنرانی های رهبران کشورهای غربی در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمادگی اوباما برای مذاکره با ایران و روسیه علی رغم تقبیح حمایت مسکو از دمشق

آمریکا بیش از ۵۰۰ تحریم جدید را علیه روسیه وضع کرد

ثروتمند‌ترین مرد جهان از جواب به سئوالی در مورد اقداماتش در حمایت از پوتین خودداری کرد