برملا شدن حقه فولکس واگن در باره آلایندگی موتورهای دیزل

برملا شدن حقه فولکس واگن در باره آلایندگی موتورهای دیزل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رسوایی بزرگ در یکی از مهمترین شرکت های خودروسازی جهان که خدشه ای مهم به اعتبار و تکنولوژی موتورهای دیزل این شرکت وارد کرده است. فولکس واگن حالا پس از

آگهی

رسوایی بزرگ در یکی از مهمترین شرکت های خودروسازی جهان که خدشه ای مهم به اعتبار و تکنولوژی موتورهای دیزل این شرکت وارد کرده است. فولکس واگن حالا پس از اتهامات آژانس محیط زیستی آمریکا وارد سراشیب تندی شده است.

یک تحلیلگر مسائل زیست محیطی در آمریکا می گوید: «آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا فولکس واگن را به طراحی نرم افزاری در موتورهای دیزل خودروهای خود متهم کرده که در هنگام معاینه فنی در ایالت کالیفرنیا و نیز دیگر ایالات آمریکا میزان دود و آلاینده ها به خصوص اکسید نیتروژن را کمتر از میزان واقعی و مجاز در هنگام رانندگی نشان می دهد.»

اکسید نیتروژن که یکی از عوامل محرک آسم و برخی دیگر از بیماری ها است به واسطه آلاینده ای موسوم به «مه دود» و پس از بارش باران های اسیدی در هوا پراکنده می شود. بدون پیگیری ها و حساسیت یک ان جی او بین المللی موسوم به شورای حمل و نقل پاک، تقلب شرکت فولکس واگن می توانست همچنان پنهان بماند.

«دراو کوجاک» مدیر اجرایی این سازمان می گوید: «ما از طریق آزمایش های مخصوص خود و دیگر آزمایش ها متوجه شدیم که میزان اکسید نیتروژن خروجی از موتورهای دیزل خودروهای سبک و مسافرتی این شرکت در اروپا بسیار بالا است. بعد به این فکر افتادیم که هر دو نوع خودرو را اینجا در آمریکا مورد آزمایش قرار دهیم تا مطمئن شویم میزان آلایندگی هنگام معاینه فنی و نیز در شرایط واقعی رانندگی یکسان است.»

شورای حمل و نقل پاک در سال ۲۰۱۳ از محققان دانشگاه ویرجینیا خواست میزان آلاینده های خروجی از خودروهای دیزل را مورد آزمایش قرار دهند. نتیجه این آزمایش ها تعجب آمیز بود.

«دان کاردر» یکی از مسئولان مرکز پژوهش سوخت های دیزلی در دانشگاه ویرجینیا می گوید: «در شرایط کارکرد واقعی، میزان آلاینده ها بسیار بیشتر از استاندارد اعلام شده توسط سازندگان خودرو بود. نتیجه آزمایش ها همچنین در برخی خودروها متفاوت بود. یک خودرو پانزده تا سی و پنج برابر و دیگری ده تا بیست برابر آلاینده تر از حد استاندارد بود.»

نرم افزار طراحی شده توسط شرکت فولکس واگن تنها در زمان معاینه فنی برای دور زدن تست های آلایندگی عملیاتی می شود و در حالت معمولِ رانندگی خاموش می ماند تا موتور به رغم آلاینده بودن بهترین کارایی خود را داشته باشد.

«دان کاردر» در ادامه می گوید: «آنها با معیارهای سرعت، بار و وزن در جریان آزمایش های مربوط به گواهینامه آلایندگی آشنایی دارند و می دانند قبل از آزمایش ها چه فاکتورهایی مورد بررسی قرار گیرد. در واقع تست در شرایطی کاملا تعریف شده صورت می گیرد در حالیکه هنگام راننگی شرایط یکسان نیست و بنا به تمایل راننده تغییر می کند.»

شورای حمل و نقل پاک در ماه مه ۲۰۱۴ میلادی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا را در جریان این دوگانگی قرار داد. این در حالی است که فولکس واگن به رغم اطلاع از آغاز جنجال ها در باره میزان آلایندگی خودروهایش همچنان به تبلیغات در مورد تکنولوژی پاک موتورهای دیزل ادامه می داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنبش زیست محیطی «نسل آخر» هدف تحقیقات دستگاه قضایی آلمان قرار گرفت

فعالانی که دست را با چسب قوی به کف خیابان می‌چسبانند؛ پلیس آلمان دست به مته و دیلم برد

صعود میلیون‌ها نفر از کوه فوجی ژاپن؛ زنگ خطر تبعات محیط زیستی به صدا درآمد