جلوگیری از تقلب دانش آموزان در آزمون، ترویج اصول اخلاق دانشگاهی

جلوگیری از تقلب دانش آموزان در آزمون، ترویج اصول اخلاق دانشگاهی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رشد فناوریهای نوین باعث شده است که ترفندهای تقلب دانش آموزان به طرز فزاینده ای مبتکرانه شود. اخیراً سر جلسه امتحانات در چین از پهپادهای ناظر استفاده

آگهی

رشد فناوریهای نوین باعث شده است که ترفندهای تقلب دانش آموزان به طرز فزاینده ای مبتکرانه شود. اخیراً سر جلسه امتحانات در چین از پهپادهای ناظر استفاده می شود. اما علت گرایش دانش آموزان به تقلب چیست و راههای جلوگیری از بروز این مشکل چیست. آیا فقط باید آنها را مقصر دانست؟ برای جلوگیری از بروز این مشکل چه باید کرد؟ چطور می توان از فناوریهای نوین برای جلوگیری از تقلبهای علمی استفاده کرد؟ معلمان برای ترویج “اصول اخلاق دانشگاهی” چه کاری می توانند انجام دهند؟

آفریقای جنوبی؛ آموزگاران به دانش آموزان در تقلب کمک می کنند

می دانیم که دانش آموزان گاهی در امتحانات تقلب می کنند اما آیا تا به حال شنیده اید که معلمان به آنها کمک کنند؟ اخیرا تعدادی از آموزگاران در آفریقای جنوبی به خاطر کمک به دانش آموزان در تقلب، شغلشان را از دست داده اند. چه چیز باعث می شود که معلمها اصول اخلاق حرفه ایشان را زیر پا بگذارند؟

نظام آموزش و پرورش آفریقای جنوبی به نتایج بد مدارس در آزمونهای سراسری مشهور است. بیشتر دانش آموزان در مدارسی تحصیل می کنند که از منابع کافی برخوردار نیستند.

هر سال بیش از هفتصدهزار دانشجوی کلاس دوازدهم در امتحانات سراسری دریافت گواهی تحصیلی که به “ماتریک” معروف است، شرکت می کنند. برای اشتغال یا ورود به دانشگاه این گواهینامه تحصیلی لازم است. بنابراین قبولی در این امتحان بسیار مهم است. هر سال موقع اعلام نتایج آزمون سراسری پایان دوره متوسطه، از رسواییهایی درباره تقلب پرده برداشته می شود. سال گذشته میلادی، میزان تقلب معلمها سر جلسه امتحان به اوج خود رسید.

طبق آیین نامه معلمها نمی توانند در آزمون درسهایی که خودشان تدریس می کنند، ناظر جلسه امتحان باشند اما سال گذشته در مدرسه خصوصی “استون فَون تین” که بیشتر دانش آموزانش از طبقه فقیر می آیند، این قانون زیر پا گذاشته شد و مدیر مدرسه هر کدام از آموزگاران را سر جلسه امتحان درس خودش فرستاد.

در این امتحانات تقلب ۴۶ نفر از دانش آموزان کشف شد، مدیر مدرسه و پنج معلم کارشان را از دست دادند. همچنین تعدادی از دانش آموزان از شرکت در امتحانات به مدت سه سال محروم شده و برخی از ناظران جلسه هم تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

از نظر مسئولان وزارت آموزش و پرورش آفریقای جنوبی، مشکل اصلی عملکرد معلمان مدارس است. برخی از مدرّسان و کسانی که در حرفه آموزش هستند، مقامات دولتی را سرزنش می کنند.

اسپانیا؛ نرم افزار برای مبارزه با سرقت علمی در دانشگاه

کپی از مطالب اینترنت، ترجمه سریع و حتی فروش محتوای کار علمی به فرد سوم، تبدیل به کاری عادی برای هزاران دانشجو در سراسر جهان شده است. دانشجویان حاضرند خطر دستبرد فکری یا دزدی علمی را بپذیرند تا نمرات تحصیلی خود را بالا ببرند. این روند در همه جا نگران کننده است اما در اسپانیا به سطح هشداردهنده ای رسیده است. میزان سرقت علمی در این کشور از بیست درصد بیشتر شده است.

دانشگاه آزاد کاتالونیا برای مقابله با این تقلبهای فراگیرطی پنج سال گذشته نرم افزاری طراحی کرده است. این نرم افزار تقلب را برای دانشجویان بسیار مشکل می کند. نرم افزار به زودی خواهد توانست با بررسی الگوهای نوشتار معلوم کند که آیا متن خاصی را کس دیگری برای صاحب مقاله نوشته است یا خیر.

اما فقط دسترسی سریع به میلیونها منبع علمی نیست که دانشجویان را به دستبرد فکری ترغیب می کند. به باور عده ای، بخشی از مشکل، فقدان ارزشهای اخلاقی است و از این جهت، اساتید هم مقصرند. آنها باید به دانشجویان نحوه تهیه کتابنامه و فهرست منابعی را که در کارشان به آنها ارجاع داده اند، بیاموزند. همچنین باید به آنها یاد دهند که در کاربرد دانش صادق و درستکار باشند.

از زمان به کارگیری نرم افزار مقابله با دزدهای علمی در پایگاه داده های دانشگاه کاتالونیا میزان دستبرد فکری ۸۰ درصد کاهش یافته است که رقمی خیره کننده است.

هند؛ تقلب گسترده در امتحانات ورودی دانشکده پزشکی

برای صدها هزار دانش آموزی که هر سال از مدارس فارغ التحصیل می شوند پذیرفته شدن در دانشکده پزشکی یا مهندسی کلید رسیدن به ثروت و اعتبار است. ششصد هزار دانش آموز خواهان ورود به دانشگاههای دولتی در رشته پزشکی هستند اما ظرفیت این دانشگاهها فقط ۴۰۰۰ نفر است.

اوایل سال جاری میلادی، چندین ماجرای تقلب گسترده در هند در سرخط خبرها بود، صدها نفر از والدین دانشجویان دستگیر شدند و چند امتحان پزشکی لغو شد.

برخی دانش آموزان برای تقلب از فناوریهای جدید استفاده کرده بودند. آنها با تلفن همراه و گوشی های بلوتوث با پزشکان بیرون از جلسه امتحان در تماس بودند تا پاسخ ها را به آنها برسانند. در ایالت بیهار، در مرکز هند پدرومادرها و دوستان دانش آموزان خیلی ساده برای رساندن پاسخ هایی که روی کاغذ نوشته شده بودند از دیوارهای ساختمان محل امتحان بالا رفتند. متخصصان زمینه رشد کودک اعتقاد دارند که اینها مشکلات ذاتی سیستم آموزشی فعلی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نمایشگاه برگه‌های تقلب دانشجویان در یونان

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟