موج بازگشت مهاجران افغان از پاکستان به کشورشان

موج بازگشت مهاجران افغان از پاکستان به کشورشان
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شمار مهاجران افغان که از ابتدای سال جاری میلادی از پاکستان به کشور خود بازگشته اند، به ۱۳۵ هزار نفر رسید که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل چهار

آگهی

شمار مهاجران افغان که از ابتدای سال جاری میلادی از پاکستان به کشور خود بازگشته اند، به ۱۳۵ هزار نفر رسید که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل چهار برابر شده است. اگر دولت پاکستان برای تمدید کارت اقامت دو ساله برای اتباع افغانستان با دولت کابل به توافق نرسد، آمار مهاجرت برعکس به افغانستان باز هم افزایش خواهد یافت.

رحیم خان که ۲۸ سال پیش به پاکستان مهاجرت کرده، می گوید: «ما به پاکستان رفته بودیم تا از بمبگذاری و ناامنی فرار کنیم. در جنگ داخلی همه چیزمان را از دست دادیم و به پاکستان پناهنده شدیم، اما حالا داریم به خانه خودمان برمی گردیم. متأسفانه هنوز هم جنگ و نا امنی در کشور ما برطرف نشده است. بعد از بمبگذاری پارسال در مدرسه نظامی پیشاور وضعیت مهاجران افغان در پاکستان بدتر شد. در بازار به هر کجا که می رفتیم، پلیس یقه مان را می گرفت و هزار تا دو هزار روپیه پول زور می خواست. ما هم نمی توانستیم پول بدهیم چون وضع معیشتی دشواری داشتیم.»

بیست و پنجم آذر سال گذشته در حمله تروریستی چند مرد مسلح افغان و پاکستانی به یک مدرسه نظامی در شهر پیشاور پاکستان، دست کم ۱۴۱ نفر کشته شدند. دولت اسلام آباد گفته است که تروریستها از طریق مرز افغانستان وارد این کشور شده بودند.

مهاجرانی که بعد از گذشت چندین سال از پاکستان به افغانستان بازمی گردند، می گویند که وضعیت امنیت و معیشت کشورشان نسبت به سالهای دور، بدتر شده است. قرار است روز جمعه وزیر خارجه پاکستان و مقامات افغانستان دیدار و در مورد تروریستهای مسلح در دو کشور گفتگو کنند. دولت کابل می گوید شبه نظامیان مسلحی که در افغانستان عملیات تروریستی انجام می دهند، در خاک پاکستان پایگاه دارند.

در حال حاضر حدود یک و نیم میلیون مهاجر قانونی ثبت شده افغان در پاکستان زندگی می کنند. شمار زیادی از مهاجران افغان نیز تلاش می کنند تا از طریق ایران و ترکیه به خاک اروپا برسند، به طوری که بعد از اتباع سوریه و اریتره، بیشترین آمار پناهجویان در اروپا مربوط به افغانهاست. بنا به گزارش سازمان ملل، امسال ۱۱ درصد از کل پناهجویان در اروپا را اتباع افغانستان تشکیل می دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

رانده شده و سرگردان در کوه‌ها؛ سفرهای طاقت‌فرسای مردم افغانستان برای زنده ماندن

طالبان: ده‌ها تاجیک و پاکستانی را کشتیم و صدها نفر را دستگیر کردیم