روحانی: هیچ نهادی در ایران بالاتر از قانون وجود ندارد

روحانی: هیچ نهادی در ایران بالاتر از قانون وجود ندارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که به استان همدان سفر کرده است روز سه شنبه سوم شهریورماه، در یک سخنرانی عمومی گفت «هیچ نهادی در ایران بالاتر از قانون وجود ندارد.»

آقای روحانی با اشاره به انتخابات آتی در ایران گفت: «دولت در سال‌های پیش رو هم مثل گذشته به راه خود ادامه می‌دهد. امروز به وحدت و اتحاد نیاز داریم. هیچ کس از این کلام که باید به قانون عمل شود نباید ناراحت شود. هیچ کس و هیچ نهادی در ایران بالاتر از قانون وجود ندارد. افتخار ما این است که به قانون متعهد باشیم و خودمان را برای آینده و انتخابات آماده کنیم.»

وی افزود: «همه نهادها، مجلس، قوه قضاییه، شورای نگهبان، دولت، نیروهای انتظامی و … باید دست به دست هم دهند تا انشاءالله یک انتخابات شکوهمند را در آخر امسال برگزار کنیم.»

به نظر می‌رسد این اظهارات تازه آقای روحانی در واکنش به انتقادهای تند اخیر برخی مقامات ایران از سخنان او باشد. سخنانی که در آن رئیس جمهور ایران گفته بود که شورای نگهبان «ناظر است نه مجری و کسی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر، هیئت اجرایی است».

آقای روحانی همچنین افزوده بود: «شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.»

هیئت‌های اجرایی انتخابات زیر نظر وزارت کشور و در نتیجه دولت فعالیت می‌کنند و هیئت‌های نظارت نیز مستقل از دولت و زیر نظر شورای نگهبان فعالیت می‌کنند.

اما سخنان رئیس جمهور ایران واکنش تند فرمانده کل سپاه پاسداران٬ رئیس قوه قضائیه و یک عضو مجلس خبرگان را به دنبال داشت.

یک روز بعد از سخنان روحانی٬ محمد‌علی جعفری٬ فرمانده سپاه پاسداران به رئیس جمهور هشدار داد و رئیس قوه قضائیه نیز به رئیس دولت یازدهم «تذکر» داده که از «حاشیه‌ سازی» برای شورای نگهبان پرهیز کند.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، با متهم کردن حسن روحانی، رئیس‌جمهور به بیان «حرف‌های عوامانه»، از شورای نگهبان خواست تا «در مسئله انتخابات که سرنوشت کشور است، محکم بایستد».

رئیس قوه قضائیه، شورای نگهبان را «نهادی واقعاً مهم و سرنوشت‌ساز در جمهوری اسلامی ایران و متولی نظارت در انتخابات» توصیف کرده و گفته بود: «اینکه گاه گفته می‌شود که این نظارت به این معنا که صلاحیت را تشخیص دهیم مربوط به هیئت اجرایی است اشتباه است؛ البته آن هم هست اما نظارت به معنای اینکه کسی تصویب کند با شورای نگهبان است و این امری بسیار واضح است».

احمد خاتمی٬ عضو مجلس خبرگان رهبری هم در واکنش به سخنان حسن روحانی درباره شورای نگهبان امروز سه شنبه سوم شهریور ماه گفت که این شورا «تنگه عینین یا‌‌ همان تنگه احد نظام جمهوری اسلامی است.»

آقای خاتمی با انتقاد از «تخریب» شورای نگهبان از سوی روحانی افزوده «این شورا تاکنون اجازه نداده است خطرات کشور را تهدید کند.»

گفتنی است شورای نگهبان روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده است.

روحانی: توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مردم همدان هم به موضوع توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ پرداخت و گفت: «بعد از ۲۳ ماه تلاش و مذاکره به نقطه‌ای رسیده‌ایم که توانسته‌ایم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم و امنیت واقعی را به کشور بازگردانیم.»

وی با بیان این‌که زنجیرهای تحریم یکی بعد از دیگری گسسته خواهد شد گفت: «مردم ما از همه حقوق اقتصادی و تجاری خود بهره‌مند خواهند شد و در ماه‌های آینده و سال‌های آینده ملت ما شاهد توسعه و حرکت شتابان و پایدار به سمت پیشرفت واقعی خواهند بود.»

روحانی در ادامه افزود: «امروز بعد از دو سال این دولت در شرایطی که هنوز تحریم‌ها باقی است هم در زمینه اقتصادی و هم در موضوع تورم و بهبود شرایط کسب و کار به اهداف خود حتی بیش از آنچه که برای دو سال در نظر گرفته شده بود دست یافته است.»

رئیس دولت همچنین از کاهش تورم خبر داد و گفت:‌ «ما به مردم قول داده بودیم قدم به قدم تورم را کاهش دهیم و مطابق آمار دو روز پیش مرکز آمار، تورم ۱۲ ماهه حتی از ۱۴ درصد کاهش یافته و به ۱۳.۸ درصد رسیده است.»

آگهی

روحانی در پایان گفت: «شما امروز می‌بینید هیات‌های مختلفی از سراسر جهان به سمت تهران سرازیر شدند. انشاءالله در ماههای آینده بعد از رفع تحریم‌ها حضورشان بیشترخواهد بود و پیشرفت ایران را شما خواهید دید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یکماه پس از توافق وین: نگاهی به برخی جزئیات مهم این توافق

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد