سقوط قیمت نفت و فرار سرمایه از بازارهای نوظهور

سقوط قیمت نفت و فرار سرمایه از بازارهای نوظهور
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در این برنامه مجله بازرگانی خاورمیانه تنشهای بازارهای جهانی در هفته گذشته را بررسی می کنیم. انفجار انبار موارد شیمیایی در چین که هفته گذشته روی داد،

آگهی

در این برنامه مجله بازرگانی خاورمیانه تنشهای بازارهای جهانی در هفته گذشته را بررسی می کنیم. انفجار انبار موارد شیمیایی در چین که هفته گذشته روی داد، ضربه سنگینی بر پیکر بازارهای جهانی وارد کرد و اخبار رسیده از بانک فدرال رزرو، بازارهای جهانی را به لرزه درآورد. در این میان، قیمت نفت به هم پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون رسید و زنگهای خطر در اوپک را به صدا درآورد. همزمان، بازارهای نوظهور هم خسارات سنگینی را متحمل شدند.

سقوط بی سابقه قیمت نفت طی شش سال گذشته

عرضه بیش از حد نفت به بازارهای جهانی باعث شد که قیمت طلای سیاه در معاملات روز جمعه، بیست و یکم ماه اوت پایین بیاید. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت به بشکه ای ۴۰ دلار و ۴۰ سنت نزول کرد، و قیمت نفت برنت به بشکه ای ۴۵ دلار و ۵۰ سنت رسید.

سقوط قیمت نفت، خسارت سنگینی به بازارهای اروپا و ایالات متحده آمریکا وارد کرد. بازار بورس نیویورک هفته بسیار بدی را پشت سر گذاشت. شاخص سهام «استاندارد اند پورز ۵۰۰» (یا اس اند پی۵۰۰) حدود ۵.۶ درصد سقوط کرد و تجربه بدی را برای بازار سهام ایالت متحده آمریکا رقم زد.

بازارهای مالی خاورمیانه هم از موج حوادث در بازارهای جهانی بی نصیب نماند: شاخص های عمده بازار بورس عربستان سعودی به پایین ترین سطح خود طی ۷ ماه گذشته رسید و۱۴.۲ درصد افت داشت. موسسه فیچ ارزیابی خود از وضعیت اقتصاد عربستان سعودی را تغییر داد. این مؤسسه در ارزیابی پیشین خود اقتصاد این کشور را پایدار می دانست، اما اکنون این وضعیت را منفی ارزیابی می کند.

صعود قیمت طلا در هفته گذشته

قیمت طلا در این میان، با بهبود نسبی روبرو بود. قیمت این فلز گرانبها روزهای پنج شنبه و جمعه گذشته حدود ۱۳.۵ درصد بالا رفت. این صعود قیمت، مرهون نشست هفته گذشته فدرال رزرو است. کارگزاران بانک فدرال رزرو اعلام کردند که فعلا قرار نیست نرخ بهره اصلی این نهاد را افزایش دهند. همزمان، قیمت دلار آمریکا هم دو درصد کاهش یافت.

جنگ ارزی در بازارهای نوظهور؛ تجارت ارزهای خارجی به کدام سو می رود؟

بازارهای نوظهور با فرار عظیم سرمایه مواجه شدند. جنگی ارزی در این بازارها در جریان است. علت، این است که بانک فدرال رزرو اعلام کرده که افزایش نرخ بهره اصلی این نهاد، پس از سپتامبر سال جاری صورت خواهد گرفت. از سوی دیگر، سقوط ارزش یوان چین هم باعث خروج سرمایه از بازارهای نوظهور شده است. این امر مداخله بانک مرکزی ویتنام را بدنبال داشت: چهارشنبه گذشته قیمت دانگ ویتنام در برابر دلار آمریکا یک درصد سقوط کرد.

قزاقستان هم به همین منوال، به کاهش ارزش پول خود تن داد. بانک مرکزی این کشور، ارزش تنگه، پول ملی قزاقستان را در مقابل دلار، به بیش از ۲۶ درصد به حالت شناور درآورد تا این کشور بتواند به داد و ستد با روسیه و چین، شرکای تجاری اش ادامه دهد. کاهش روبل روسیه در سال جاری بعلت تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه سبب سقوط ارزش تنگه قزاقستان در مقابل سایر ارزهای معتبر شده بود.

همزمان لیر ترکیه هم به نازلترین قیمت خود در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. از سوی دیگر، حملات تروریستی اقتصادهای نوظهور را بشدت تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر بی ثباتی در بازارهای بورس، سبب کاهش اعتماد سرمایه گذاران شده است.

یورونیوز: برای اینکه درباره این مسائل بیشتر بدانیم با نورالدین الحموری، کارشناس بازارهای مالی در ابوظبی گفتگو می کنیم. بازارهای مالی هفته پر حادثه ای را پشت سر گذاشتند و بدنبال موجی از اتفاقات مختلف دستخوش تغییرات زیادی شدند. این تحولات بویژه در بازار نفت برجسته بود. شما این وقایع را چگونه می بینید و تفسیر می کنید؟

نور الدین الحموری: «نفت کالایی است که قیمتش به عرضه و تقاضا بستگی دارد. در حال حاضر، عرضه این کالا زیاد است و بازار، نگران تقاضا از سوی چین است. به نظر می رسد میزان تقاضای این کشور برای نفت کاهش خواهد یافت. در نتیجه قیمت نفت در حال سقوط است. اما اصول پایه بازار نفت بر سر جای خود باقی هستند. نفت هنوز منبع برتر برای تأمین انرژی به حساب می آید و در کوتاه مدت جایگزینی ندارد. بنابراین با پایان فصل گرما قیمت نفت دوباره بالا خواهد رفت. باید به یاد داشته باشیم از زمان بحران مالی تا کنون چین محرک اصلی اقتصاد جهانی بوده و هنوز میزان رشد اقتصادی در این کشور که هفت درصد تولید ناخالص ملی است، بالاترین میزان رشد اقتصادی در سراسر جهان به حساب می آید. کندشدن فعلی اقتصاد این کشور بخشی از چرخه معمول اقتصادی، و گامی است که چین باید بردارد تا دوباره به رشد اقتصادی بازگردد.»

یورونیوز: طلا درخشش خود را بازیافته است و هفته پیش قیمتش افزایش داشت. آیا این موج افزایش قیمت برای طلا و سایر فلزات قیمتی تداوم خواهد داشت؟

نورالدین الحموری: «بازار طلا تا حدی رونق گرفته اما سرمایه گذاران مثل سابق به طلا روی نیاورده اند. می بینیم که بازرگانان در تلاشند با سرمایه گذاری در بازار ارز و انواع دیگر دارایی ها، میزان ضررهای احتمالی را تا حد امکان کاهش دهند. مثلا در چند روز گذشته، یورو در کنار ین ژاپن و فرانک سوییس پناهگاه مطمئنی شده و تجار فکر می کنند که به جای این که فقط به طلا تکیه کنند با این ارزها بهتر می توانند دارایی خود را حفظ کنند.»

یورونیوز: با وجود خروج بزرگ سرمایه از اقتصادهای نوظهور، به نظر شما چه روندی بر بازارهای ارز خاورمیانه حاکم خواهد شد؟

نورالدین الحموری: «سرمایه گذاران شاید سرخط خبرها را ببینند که پر از خبرهای مربوط به ضعف دارایی هایی بازارهای نوظهور است، اما عامل اصلی این ضعف ها، تداوم کشمکشهایی است که در سطح جهانی بین ارزها در جریان است. این نبرد باعث شده است ارزش انواع و اقسام دارایی ها دستخوش تغییرات ناگهانی شود. ارزش ارز در بازارهای نوظهور ممکن است در طی هفته های آینده تضعیف شوند و بانک های مرکزی مجبور به مداخله شوند، اما این مداخلات برای تاثیر گذاری باید هماهنگ باشد. همانطور که گفتیم تغییرات ناگهانی متضمن فرصت نیز هست و در خاورمیانه شاهد تقاضای قابل ملاحظه ای برای انواع دارایی ها از جمله ارز و کالاهای مختلف هستیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«رسیدن به نرخ رشد پیش از بحران، ۱۰ سال زمان می‌برد»

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا