افتتاح کانال دوم سوئز از نگاه تلویزیون های خارجی

افتتاح کانال دوم سوئز از نگاه تلویزیون های خارجی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شبکه «ت. اس. ار» سوئیس مصر نوسازی و توسعه کانال سوئز، یکی از مهمترین شاهراه های تجاری جهان را به صورتی بسیار باشکوه جشن گرفت. پروژه ای عظیم که بدست

آگهی

شبکه «ت. اس. ار» سوئیس

مصر نوسازی و توسعه کانال سوئز، یکی از مهمترین شاهراه های تجاری جهان را به صورتی بسیار باشکوه جشن گرفت. پروژه ای عظیم که بدست عبدالفتاح سیسی، مرد قدرتمند مصر به اجرا درآمد تا تقویت وجه بین المللی او را نیز به همراه داشته باشد. او می خواهد خود را ادامه دهنده را جمال عبدالناصر نشان دهد.

انجام این پروژه در مدت زمانی کوتاه غیرممکن به نظر می رسید با اینحال کمتر از یکسال پس از شروع عملیات، اکنون دومین کانال سوئز نیز به بهره برداری رسیده است. قابلیتی که قبل از هر چیز با خواست و اراده عبدالفتاح السیسی به ثمر نشسته است. رئیس جمهور و البته ژنرالی که با اتمام موفقیت آمیز این پروژه عظیم اینک در راس این مانور دریایی قرار دارد.

السیسی در مراسم افتتاح کانال گفت: «مردم مصر برای دادن این هدیه به کشورشان و نیز به جهان تلاش زیادی کردند. هدیه ای برای رفاه و آسایش و نیز برای بخش مهندسی. من عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری عربی مصر رسما افتتاح کانال جدید سوئز را اعلام می کنم. زنده باد مصر.»

کانال سوئز قبل از هرچیز محوری استراتژیک و تجاری است. این کانال یکی از مهمترین آبراه های جهانی است که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می کند. این سازه همچنین یکی از افتخارات ملی مصر و نیز یک ابزار سیاسی به شمار می رود. سیسی نخستین فردی نبود که این مسئله را درک کرد.

جمال عبدالناصر از روسای جمهور سابق مصر به محض به قدرت رسیدن در سال ۱۹۵۶ این کانال را که تحت مدیریت فرانسه و بریتانیا اداره می شد، ملی اعلام کرد. هدف از این کار تصمیم برای پرکردن خزانه دولت و تقویت روحیه ملی گرایی در کشور به خصوص در مقابل اسلامگرایی بود.

همان نقشی که رئیس جمهوری کنونی آن را ایفا کرد. با افول درآمدهای توریستی پس از انقلاب و حملات اسلامگرایان، برای عبدالفتاح سیسی تبدیل شن های استخراج شده از کانال به طلا و نقش این آبراه در انسجام ملی یک ضرورت به شمار می رود.

شبکه دو تلویزیون فرانسه

مراسم افتتاح پروژه ای موفقیت آمیز که غرور ملی مصری ها را بارور کرده است. عملیات ساخت به دستور رئیس جمهور با سرعت هرچه بیشتر پیش رفت.

این پروژه یک سال پیش در جریان مراسمی باشکوه با حضور رئیس جمهور مصر کلید خورد. نمایشی از حرکات بلدوزرها و بیل های مکانیکی در جلوی دوربین های تلویزیونی. ماشین های راه سازی تا آخرین دقایق پیش از شروع مراسم افتتاحیه پروژه مشغول فعالیت بودند. مهندسین و کارگران به تعهد خود عمل کردند و این سازه در مدتی کمتر از یک سال به جای سه سال زمان پیش بینی شده ساخته شد. بخش عمده ای از هزینه ۷.۵ میلیارد یورویی این پروژه توسط سرمایه گذاری های ملی تامین شد.

این کانال که قدمتی ۱۴۵ ساله دارد نیاز به تعریض و حفر یک راه جدید ۳۵ کیلومتری در بخشی از طول مسیر خود داشت که تاکنون یکطرفه بود. این مسئله موجب می شد که کشتی ها به نوبت از آن عبور کنند. کانال جدید امکان تردد دو طرفه را برای کشتی ها فراهم کرده است.

این عملیات بزرگ عمرانی اکنون به عنوان افتخاری ملی برای مردم مصر محسوب می شود. یکی از اهالی این کشور می گوید: «همانند رویا است. هیچکس فکر نمی کرد این پروژه با این سرعت به اتمام برسد.»

فرد دیگری معتقد است: «کانال جدید برای ما به مثابه چهارمین هرم است و علاوه بر این باعث جذب سرمایه گذاری خارجی خواهد شد.»

یکی ازاهداف این پروژه، احیای اقتصاد مصر است. تا سال ۲۰۲۳ قرار است میزان تردد کشتی ها تا دو برابر افزایش یابد. مسئله ای که افزایش درآمد ملی را به همراه خواهد داشت.

اما نقطه تاریک این داستان حضور جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی در شبه جزیره سینا واقع در ۱۷۰ کیلومتری کانال است که یک تهدید بالقوه برای آن به حساب می آید. برای محافظت از کانال، تدابیر بسیار شدید امنیتی اتخاذ شده است.

شبکه «ار. ت. و. او» تلویزیون اسپانیا

پروژه ای چشمگیر که آینده اقتصاد مصر در آن رقم می خورد. قاهره امیدوار است میزان تردد در این آبراه در سالهای آینده دو برابر افزایش یابد اما کارشناسان خیلی خوشبین نیستند.

کانال جدید سوئز بسیار عریض و طویل تر از کانال قدیمی است. پس از گذشت یک قرن و نیم از افتتاح نخستین کانال، نمایندگانی از یکصد کشور جهان تحت تدابیر شدید امنیتی در مراسم گشایش کانال جدید حضور یافتند. از این پس روزانه یکصد کشتی با سرعتی به مراتب بیش تر از قبل می توانند از کانال عبور کنند.

آگهی

رئیس این پروژه می گوید: «این طرح برای کشتی ها بسیارمفید است. آنها در وقت صرفه جویی می کنند و این از نظر اقتصادی بسیار مهم است. ما نیز با دریافت حق تردد درآمد بیشتری خواهیم داشت.»

درآمد سالانه چهار میلیارد و هفتصد میلیون یورویی مصر از این کانال قرار است تا سال ۲۰۲۳ به یازده میلیارد و هفتصد میلیون یورو افزایش پیدا کند. عملیات عمرانی یک سال به طول انجامید و حدود هفت و نیم میلیارد یورو هزینه به همراه داشت.

دولت سیسی امیدوار است پس از سپری کردن یک دوره بسیار سخت، این کانال بتواند موجب احیای اقتصاد کشورش شود.

یک زن مصری می گوید: «امیدوارم باعث رونق گردشگری شود. شوهر من راهنمای گردشگری است و می گوید وضعیت بسیار خرابتر از گذشته است. همچنین امید داریم که فرصت های جدید شغلی برای فرزندانم که مهندس هستند فراهم شود.»

برخی تحلیلگران معتقدند دستاورهای این کانال به دلایل سیاسی بزرگنمایی شده و حداقل در کوتاه مدت تاثیر چندانی بر اقتصاد مصر نخواهد گذاشت.

آگهی

یک روزنامه نگار مصری معتقد است: «جنبه اقتصادی این مسئله زیاد اهمیت ندارد. اینکه طرح یک طرح ملی است تاثیرات سیاسی و اجتماعی خود را خواهد داشت.»

مصری ها فعلا از این فرصت برای جشن گرفتن استفاده می کنند.

شبکه سه تلویزیون فرانسه

کانال سوئز دارای قدمتی تاریخی است. با گزارش شبکه سه فرانسه مروری می کنیم بر تاریخچه این کانال که بدست فردیناند دولِسِپس مهندس و معمار فرانسوی ساخته شد.

در صحرای مصر برای بسیاری از افراد سراب و یک پروژه غیرممکن تلقی می شد. نزدیک کردن فاصله غرب و شرق ایده ای بود که دوهزار سال قبل از مسیح، مصریان باستان آنرا عملی کردند. کانالی که دریای سرخ را به نیل وصل می کرد و تا پایان دوران امپراطوری روم مسیر ترانزیت ادویه و ابریشم بود.

آگهی

فعالیت این کانال پس از مدتی به دلیل مشکلات جغرافیایی و نیز طغیان رودخانه نیل متوقف شد و سپس به فراموشی سپرده شد. در سال ۱۷۹۸ ناپلئون بناپارت به همراه جمعی از مهندسان فرانسوی برای احیای آن راهی مصر شدند. محاسبه غلط مهندسان در باره اختلاف سطح دو دریای سرخ و مدیترانه باعث شد باردیگر از احیای این کانال صرف نظر شود.

اما فردیناند دولسِپس معاون کنسول وقت فرانسه در مصرآنقدر ایده حفر کانال را در ذهن خود نگه داشت تا بتواند در زمان به قدرت رسیدن دوست نزدیکش سعید پاشا آنرا عملی کند.

یک مسئول انجمن لسِپس می گوید: «سعید پاشا فردی جاه طلب بود که همواره میخواست استقلال خود را نسبت به امپراطوی عثمانی حفظ کند. برای او زمان بین المللی کردن مصر و حفر کانال فرا رسیده و مرد این کار نیز پیدا شده بود.

فردیناند دولسِپس بواسطه این ارتباط امتیاز حفر و بهره برداری ۹۹ ساله فرانسه از این کانال را از حاکم مصر دریافت کرد. دولسپس متعهد شد از طریق کمپانی اونیورسال و با متقاعد کردن کشورهای اروپایی برای خرید ارواق سهام عملیات حفر را اغاز کند. مصر نیز زمین و نیروی کار کافی در اختیارش گذاشت. اما در میان اروپائیان تنها این فرانسوی ها بودند که حاضر به خرید سهام شدند.

شاهزاده حسین توسون از نوادگان محمد سعید نایب السلطنه مصر می گوید: «در آن زمان رابطه دوستانه کار را پیش برد زیرا سعید پاشا پذیرفت هزینه ۴۴ درصد از سهام به فروش نرفته را تامین کند تا کمپانی اونیورسال بتواند عملیات ساخت را آغاز کند.»

آگهی

اولین کلنگ ها در آوریل ۱۸۵۹ بر زمین زده شد. درنبود ابزارمکانیکی، عملیات حفر بر روی نیروی کار انسانی و نیز یاری شترها متمرکز بود. فردیناند دولسپس برای حفر مسیر ۱۶۰ کیلومتری دریای سرخ تا دریای مدیترانه آب نیل را به سمت میانه کانال منحرف کرد. بدین ترتیب حفره های طبیعی و دریاچه های خشک مملواز آب شدند. با این کار تنها حفر هشتاد کیلومتر از دو طرف کانال باقی ماند. با اختراع ماشین بخار و تبدیل انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی عملیات حفر با سرعت بیشتری پیش رفت. پس از ده سال کار، رویای ساخت کانال سوئز به واقعیت پیوست و آبهای دو دریای سرخ و مدیترانه به هم وصل شد. فردیناند دولسپس با اراده ای آهنین راه ارتباطی میانبری میان قاره های جهان پدید آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عملیات بازگشایی کانال سوئز؛ «احتمال خطای انسانی وجود دارد»

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

ده ماه حبس برای مادری که فرزندانش را در خانه تنها گذاشت تا به جشن تولد برود