آلمان؛ جدال وزیر و دادستان بر سر یک وب سایت به برکناری دادستان منجر شد

آلمان؛ جدال وزیر و دادستان بر سر یک وب سایت به برکناری دادستان منجر شد
Copyright 
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان روز سه شنبه در مناقشه و جدل با دادستان کل بر سر وب سایت «نتس پولیتیک» خواستار بازنشستگی دادستان کل کشور شد و به عبارت

آگهی

هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان روز سه شنبه در مناقشه و جدل با دادستان کل بر سر وب سایت «نتس پولیتیک» خواستار بازنشستگی دادستان کل کشور شد و به عبارت دیگر هارالد رانگه را از مقامش برکنار کرد.

«نتس پولیتیک» در حرکتی مشابه با سایت افشاگر ویکی لیکس از طرح سازمانهای اطلاعاتی و دولت آلمان در تشدید کنترل اطلاعات اینترنتی در این کشور پرده برداشته بود.

هارالد رانگه دولت آلمان و وزیر دادگستری را به دخالت در تحقیقات پیرامون پروندۀ مربوط به این وب سایت متهم کرده بود.

وی می گوید:«اعمال نفوذ در تحقیقات به این دلیل که ممکن است به نتیجه دلخواه منتهی نشود، دخالت غیر قابل تحمل در مسیر آزادی نظام قضایی است.»

هارالد رانگه، دادستان کل آلمان، وب سایت «نتس پولیتیک» را به خیانت و افشای اسرار حکومتی متهم کرده بود اما هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان این حرکت آقای دادستان را اعلام جرم علیه روزنامه نگاران و نادرست خوانده بود.

مارکوس بِکِدال، روزنامه نگار و بنیانگذار وب سایت «نتس پولیتیک» می گوید:«از این که تحقیقات از ما به اتهام خیانت هر روز صورت جدیدی به خود می گیرد کمی اذیت می شویم. همین دیروز بود که صدراعظم آلمان فدرال گفت که به نظر او انجام این تحقیقات درست نیست و ضرورتی ندارد، حداقل در رابطه با اتهام مربوط به خیانت.»

«نتس پولیتیک» یکی از معروف ترین و پربیننده ترین سایت های اینترنتی آلمانی زبان است. هفته گذشته شهروندان آلمان در شهرهای مختلف این کشور از جمله در برلین در حمایت از این وب سایت و آزادی بیان تظاهرات برگزار کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟

در آلمان تغییر هویت و تغییر جنسیت آسان شد؛ نگرانی محافظه‌کاران از عواقب تصویب قانون جدید