گزارش عفو بین الملل در باره جنایات جنگی اسرائیل در رفح

گزارش عفو بین الملل در باره جنایات جنگی اسرائیل در رفح
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی گزارش تازه سازمان عفو بین الملل از جنایات جنگی ارتش اسرائیل در حملات ماه اوت سال گذشته به رفح حکایت دارد. این سازمان غیر دولتی در گزارش

آگهی

گزارش تفصیلی

گزارش تازه سازمان عفو بین الملل از جنایات جنگی ارتش اسرائیل در حملات ماه اوت سال گذشته به رفح حکایت دارد. این سازمان غیر دولتی در گزارش تازه خود به وقایعی اشاره کرده که در چهار روز نخست ماه اوت گذشته در بخش جنوبی نوار غزه روی داده است. حملات هوایی و زمینی ارتش اسرائیل به این منطقه در واکنش به دستگیری یکی از سربازان خود به دست نیروهای حماس، تنها در یک روز به کشته شدن ۱۳۵ غیر نظامی فلسطینی انجامید.

فیلیپ لوتر، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین الملل می گوید: «این یکی از مرگبارترین حملات ارتش اسرائیل در طول جنگ پنجاه روزه سال گذشته به شمار می رود. ارتش اسرائیل با قویترین قدرت آتشباری، حملات گسترده ای بر روی رفح انجام داد که طی آن شمار بسیاری از غیرنظامیان در یک روز جان خود را از دست دادند.»

عفو بین الملل برای تهیه این گزارش از یک گروه تحقیقاتی در لندن به نام «فورنسیک آرکیتکچر» نیز بهره برده است. کارشناسان این گروه برای این منظور، الگویی سه بعدی از شهر رفح تهیه و به تجزیه و تحلیل مشاهدات عینی و نیز بررسی صدها عکس، ویدیو و تصاویر ماهواره ای پرداخته اند.

آیل وایزمن، مدیر گروه تحقیق «فورنسیک آرکیتکچر» می گوید: «کار ما به نوعی کارآگاهی معماری است. آنچه ما انجام می دهیم این است که وارد مناطق جنگی می شویم و در شرایطی که به حقوق انسان ها تجاوز شده و جنایات جنگی روی داده، نشانه ها و آثار خشونت را بر روی ساختمان ها رصد می کنیم.»

گزارش عفو بین الملل با واکنش حماس و مقامات اسرائیلی مواجه شده است. فوزی برهوم سخنگوی حماس در این خصوص می گوید: «شواهد و مستندات موجود باید هرچه سریعتر به دادگاه کیفری بین المللی و دادگاه های ملی ارائه شود تا اقدامات تنبیهی لازم بر ضد اشغال اشغالگران اسرائیلی اتخاذ شود.»

امانوئل ناهشون، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل نیز اینچنین به گزارش عفو بین الملل واکنش نشان می دهد: «به اعتقاد ما این گزارش به خصوص روش تحقیق و نتیجه گیریِ آن کاملا نادرست است. گزارش به یک منطقه مشخص از غزه محدود شده واعلام می کند که اسرائیل بدون هیچ دلیلی به آنجا حمله کرده است در حالی که این منطقه بخشی از مکانی بود که جنگ در آن جریان داشت.»

جنگ ۵۰ روزه سال گذشته در نوار غزه حدود دو هزار کشته در میان فلسطینیان برجای گذاشت. بیش از پانصد تن از قربانیان فلسطینی این حملات را کودکان تشکیل می دادند. تل آویو نیز تعداد کشته شدگان اسرائیلی را هفتاد و سه تن اعلام کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آوارگان جنگ غزه برای زنده ماندن و به دست آوردن غذا مبارزه می‌کنند

توقف صدور ویزا برای کارمندان نهاد‌های بشردوستانه؛اسرائیل امدادرسانی به فلسطینیان غزه را بغرنج‌تر کرد

بایدن از ارتش آمریکا خواست توزیع هوایی مواد غذایی و تدارکات بر فراز غزه را آغاز کند