اسپانیا: نگرانی فعالان مدنی از اجرای قانون امنیت شهروندان

اسپانیا: نگرانی فعالان مدنی از اجرای قانون امنیت شهروندان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت اسپانیا به تازگی قانونی را برای تشدید اقدامات خلاف امنیت شهروندان به تصویب رسانده است. با اصلاحات اعمال شده در «قانون امنیت شهروندان» در

آگهی

دولت اسپانیا به تازگی قانونی را برای تشدید اقدامات خلاف امنیت شهروندان به تصویب رسانده است.
با اصلاحات اعمال شده در «قانون امنیت شهروندان» در اسپانیا، این قانون اول ژوئیه به اجرا در می آید. در این قانون مجازات هایی پیش بینی شده که حق اعتراض و تجمعات مدنی را محدود می کند و به مقامات اجازه تشدید مجازات بر ضد آزادی بیان را می دهد. این قانون همچنین شرایط درخواست پناهندگی را برای مهاجران دشوارتر می کند.

طیف وسیعی از منتقدان این قانون مدعی اند که این قانون بیش از حد مبهم است و می تواند به جریمه و مجازات برای آزادی بیان یا تجمعات منجر شود و به پلیس اجازه می دهد مظنونان را بدون محاکمه در دادگاه جریمه کند.

فعالان اجتماعی می گویند دولت در تلاش است مانع ظهور شکل های جدید اعتراض مدنی در شرایط بحران اقتصادی شود که به اعتراضات گسترده بر ضد برنامه های ریاضتی و ضد اخراج کارکنان انجامیده و باعث شد احزاب مخالف در انتخابات محلی اخیر پیروز شوند. در انتخابات شهرداری ها در ماه مه، احزاب چپ و مخالف دولت در شهرهای اصلی اسپانیا همانند مادرید، بارسلون و والنسیا به پیروزی رسیدند. مانوئلا کارمنا که از سوی حزب پودموس پیشتیبانی می شد در این انتخابات مقام دوم را کسب کرد که با ائتلاف با احزاب چپگرا به شهرداری پایتخت اسپانیا رسید.

در دو شهر مهم بارسلون و والنسیا نیز افرادی که از سوی حزب پودموس حمایت می شدند به سمت شهردار انتخاب شدند. در بارسلون اد کولئو از حزب پودموس توانست اکثریت رای اعضا را به دست بیاورد و شهردار این شهر شود.

ورود این فعالان سیاسی در جریان رسمی سیاست اسپانیا با انفجاری از انواع اعتراضات رنگارنگ علیه دولت و بانک ها همراه بود. بانک هایی که وثیقه های وام مسکن شهروندان را توقیف کرده اند.

اگرچه این قانون در مباحثات میان نمایندگان پارلمان تعدیل شده است با این حال بسیاری از گروههای معترض می گویند این بدترین خبر برای دموکراسی اسپانیا از زمان ژنرال فرانکو دیکتاتور پیشین اسپانیاست.

مخالفان از دادگاه قانون اساسی خواسته اند که این قانون را لغو کند.

نگاهی به بحث برانگیزترین بخش های این قانون

Why strengthen the law?

متن قانون تصویب شده در پی تقویت قوانین امنیتی در حوزه تغییرات اجتماعی ای در کشور و اشکال جدید اعتراضاتی است که می تواند امنیت و آرامش شهروندان را به خطر بیاندازد. منتقدان می گویند که در حال حاضر تنها تعداد اندکی از اعتراضات ( حدود یک درصد) به مداخله پلیس نیاز دارد. سخنگوی حزب محافظه کار اسپانیا به خبرگزاری آ اف پ گفته است که این قانون به این دلیل تصویب شده که «گروههای غیرقابل کنترل ضد سیستم» از امتیازات قانون امنیتی قبلی سوء استفاده می کنند.

Heavy fines for demonstrating

افزایش جریمه تظاهرات غیرقانونی تا 600 هزار یورو
بر اساس این قانون مشارکت در تظاهرات غیرقانونی در نزدیکی «زیرساخت های حیاتی» همانند نیروگاههای هسته ای و مراکز اصلی حمل و نقل می تواند به جریمه ای تا 600 هزار یورو منجر شود. برگزاری جشن های عمومی که ممنوعیت ها لحاظ شده از نظر امنیتی را نقض کند بعنوان تخطی جدی از قوانین تلقی می شود. همچنین اگر سازمان دهندگان کنسرتی که بخاطر دلایل امنیتی ممنوع شده، اقدام به برگزاری کنسرت کنند با جریمه مشابهی مواجه خواهند بود.

موارد جریمه تا 30 هزار یورو

- اخلال در نظم عمومی در جریان رویدادهای ورزشی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی یا رویدادهای دیگر. – استفاده از عکس یا اطلاعات شناسایی پلیس بدون اخذ مجوز. – اخلال در نظم عمومی با شرکت در اعتراضات خود انگیخته در نهادهای دولتی همانند کنگره، سنا، پارلمان محلی، دادگاهها و غیره حتی اگر ساختمان محل اعتراض خالی از مقامات رسمی باشد. – جلوگیری از فعالیت مقامات در هنگام تصمیم گیری های اداری – خودداری از پایان دادن به اعتراض – مصرف و در اختیار داشتن مواد مخدر در فضاهایی عمومی

جریمه های سبک
اقدامات غیرقانونی از نوع سبک تا 600 یورو جریمه را شامل می شود که شامل طیف گسترده ای از اقدامات می باشد همانند: احترام نگذاشتن به دستورات نیروهای امنیتی، اشغال فضاهای عمومی و یا خصوصی و بالا رفتن از ساختمان ها و بناهای تاریخی.

دولت همچنین اخیرا در اصلاحاتی جداگانه، فیلمبرداری و گرفتن عکس از بازداشت شدگان را ممنوع کرده که انتقاد روزنامه نگاران و سردبیران رسانه ها را بدنبال داشته است.

What is terrorism?

تعریف گسترده از تروریسم

منتقدان نگرانند که تعریف تروریسم در اصلاحات قانون جدید بسیار گسترده در نظر گرفته شده باشد و هر گونه انتقاد از دولت، نیروهای امنیتی و یا سیستم پادشاهی بعنوان فعالیتی تروریستی در نظر گرفته شود و مقامات را به سوء استفاده از قانون سوق دهد. مواردی که از نظر منتقدان می تواند ذیل فعالیت های تروریستی طبقه بندی شود می تواند شامل موضوعات زیر باشد:

- بازدید مستمر از وب سایت هایی که شامل محتوایی تروریستی هستند. – فقدان اسناد می تواند بعنوان فعالیت تروریستی تلقی شود. – پوشش اعتراضات و تظاهرات از سوی رسانه ها می تواند «تشویق دیگران» به نقض قانون تلقی شود. – در این قانون به شبکه های اجتماعی برای مبارزه با تبلیغات جهادگرایان توجه ویژه شده است اما منتقدان نگرانند که این قانون بهانه ای برای مجازات استفاده سیاسی از اینترنت شود. – حمله به نهاد سلطنت بعنوان اقدامی تروریستی تلقی شده است.

Immigration

مهاجرت – متن اولیه این قانون به پلیس اسپانیا اجازه می دهد تا مهاجرانی که بطور گروهی از نردهای شهر سئوتا و ملیلیه وارد خاک اسپانیا می شوند را به مراکش بازگرداند. سازمان های حقوق بشری نگران چگونگی اجرای این قانون هستند. – این قانون همچنین به پلیس اجازه کنترل خودسرانه مردم را بخاطر پوشش و نژاد شان می دهد. سازمان های غیر دولتی می گویند پلیس بر اساس این قانون می تواند اقدام به شناسایی افرادی کند که همه یا بخشی از صورتشان را پوشانده اند. ### دولت چگونه از موضع خود دفاع می کند؟

آگهی

دولت اسپانیا می گوید این اصلاحات «کاملا دموکراتیک» است و هدفش افزایش امنیت زندگی آزادانه مردم است. متن کامل قانون امنیت شهروندان:“http://www.boe.es/boe/dias/2015/03/31/

Critics

منتقدان قانون امنیت شهروندان

طیف وسیعی از سازمان ها و همچنین احزاب مخالف دولت، از این اصلاحات انتقاد کرده اند.

- کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد:“http://www.ohchr.org/RU/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=15597&LangID=E

- فدراسیون بین المللی حقوق بشر:“https://www.fidh.org/International-Federation-for-Human-Rights/europe/spain/spain-gags-freedom-of-expression-and-assembly-and-restricts-the-right

آگهی

- شورای اروپا:“http://www.coe.int/en/web/media-freedom/-/la-loi-de-securite-citoyenne-menace-la-liberte-de-la-presse

- صلح سبز

Spain's new gag laws make a mockery of democracy. €600,000 in fines for hanging banners! http://t.co/xyeRzkMiropic.twitter.com/kaYSz8CuYS

— Greenpeace (@Greenpeace) abril 3, 2015

دیده بان حقوق بشر:“http://www.hrw.org/news/2015/03/09/spain-reject-flawed-public-security-bill – عفو بین الملل:“https://www.amnesty.org/en/latest/news/2015/03/spain-two-pronged-assault-targets-rights-and-freedoms-of-spanish-citizens-migrants-and-refugees/

- هیات تحریریه نیویورک تایمز:“http://www.nytimes.com/2015/04/23/opinion/spains-ominous-gag-law.html?_r=0

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

اعتراض کشاورزان اسپانیا؛ دولت به برخی از خواسته‌های آنها تن داد