اعتراض به سوء استفاده سیاسی از مراسم تشییع غواصان جان باخته در جنگ

اعتراض به سوء استفاده سیاسی از مراسم تشییع غواصان جان باخته در جنگ
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به دنبال برگزاری مراسم تشییع پیکر غواصان جان باخته در جنگ ایران و عراق که روز سه شنبه در تهران برگزار شد، خانواده های بیش از ۱۷۰ جانباخته جنگ در بیانه ای به سوءاستفاده برخی جریان های سیاسی از این مراسم، اعتراض کردند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، در جریان تشییع پیکر این غواصان که به گفته مقامات نظامی ایران در حالی که دست هایشان بسته بوده اخیرا در یک گور جمعی یافت شده اند، «برخی از افراد اقدام به توهین به به مسئولان ارشد کشور و همچنین تیم مذاکره کننده هسته ای کردند.»

در نامه خانواده های جانباختگان جنگ از جمله آمده است: «دریغ و صد افسوس که دیروز در بازار هیاهوی سیاست، شهدا از همیشه غریب تر بودند… افسوس که باز هم هواهای نفسانی و امیال دنیویِ گروهی سیاست باز که در هر جریان اصیلی به دنبال طرح خود هستند و هیچ نسبتی با راه و روش و سیره شهدا ندارند، سبب شد که باز هم تمام توان و امکانات خود را به کار بگیرند تا از رهگذر این حماسه ی عظیم و این حضور بی تکلف و صادقانه مردم رشید سرزمینمان، پلی بسازند برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی و جناحی خویش.»

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روحانی نیز به «تخریب دولت و تیم هسته ای» در جریان تششییع پیکر جانباختگان اعتراض کرد و آنرا “خلاف مصالح ملی” دانست.

در این مراسم از جمله محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ و برخی از مداحان سخنرانی کردند. عبدالرضا رحمان فضلی وزیر کشور با اشاره به «توهین به رئیس جمهور و رئیس مجلس» در این سخنرانی ها گفت نهادی که این سخنرانان را دعوت کرده مسئول است.

بنا به گزارش ها در این مراسم شعارهای مرگ بر آمریکا و شعارهایی علیه تیم مذاکره کننده هسته ای به چشم می خورد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی این شعارها و سخنرانی ها را پوشش می داد. در همین ارتباط صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در تهران به سایت آفتاب نیوز گفت: “اینکه شما بیایید با کمک صداوسیما طوری رفتار کنید که جمعیت را به نفع مخالفین روحانی مصادره کنید و وانمود کنید که این افراد می خواهند به دهن امریکا زده شود و همچنان سیاست های تندروانه جبهه پایداری ادامه پیدا کند اصلا و ابدا چنین نیست. آنهایی که آمده اند به خاطر احساسات ملی و مذهبی که نسبت به فرزندان وطن داشتند آمدند. چه کسی می گوید این ها آمده بودند بگویند ما مخالف مذاکرات هستیم.»

در بخش دیگری از نامه ۱۷۰ جانباخته جنگ آمده است: «ما جمعی از خانواده های شهدای والامقام ایران اسلامی صراحتا به این جریانات سیاسی که بارها پاسخ خود را از مردم گرفته اند، هشدار می دهیم که به سوءاستفاده از خون شهیدانمان برای ساختن نردبانی جهت رسیدن به مطامع و امیال سیاسی خود و تبدیل آن شهدای بزرگوار به محملی برای تقابل ها و امتیازگیری های سیاسی پایان دهند.»

صادق زیباکلام در مورد برگزار کنندگان و شیوه برگزاری این تشییع جنازه به سایت آفتاب نیوز گفت: «مسلم است که از این مراسم سواستفاده سیاسی شده است. برگزار کنندگان همدست تندروها بودند اما من به برگزار کنندگان و تندروها می گویم؛ اگر ترسی ندارید که اتفاقا سراپا ترس هستید که پشت جنازه ۲۷۵ شهید پنهان می شوید اجازه دهید موافقان مذاکرات هم در بیابان های بهشت زهرا تجمع کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد