عکس العمل بازار به سخنان رئیس بانک مرکزی اروپا

عکس العمل بازار به سخنان رئیس بانک مرکزی اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در این قسمت از برنامه «مجله بازرگانی خاورمیانه» تاثیر نشست بانک مرکزی اروپا و همچنین خوشبینی اوپک با عدم تغییر سقف تولید نفت را بررسی خواهیم کرد. عکس

آگهی

در این قسمت از برنامه «مجله بازرگانی خاورمیانه» تاثیر نشست بانک مرکزی اروپا و همچنین خوشبینی اوپک با عدم تغییر سقف تولید نفت را بررسی خواهیم کرد.

عکس العمل بازار به سخنان رئیس بانک مرکزی اروپا

بازارهاهای مالی بعد از سخنان خوش بینانه ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا درباره برنامه تسهیل کمی که اکنون نتیجه داده شوکه شدند. لحن متعادل دراگی تاثیری منفی بر روی اوراق قرضه اروپایی داشت زیرا او بر ادامه نوساناتی که باعث سود بیشتر اوراق قرضه شده است تاکید کرد.

واحد پول یورو نیز هفته گذشته افزایشی قابل توجه را تجربه کرد. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را بدون تغییر ۰۵/۰ درصد حفظ کرد. ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا درباره پیشرفت برنامه تسهیل کمی، خوشبین به نظر می رسید. دراگی در بیانیه خود انتظارات از نرخ تورم را کاهش داد و از بازارها خواست که به نوسانات عادت کنند. با این حال او مطمئن است که بهبود حوزه یورو بخوبی پیش می رود.

ماریو دراگی گفته است: «بهبود اقتصادی دقیقا مطابق انتظارات ما پیش می رود، از طرف دیگر شاخص های بررسی و سایر داده ها نشان می دهند که تقاضای داخلی در منطقه یورو همچنان قوی است.»

سخنان ماریو دراگی باعث افزایش سود اوراق قرضه اروپایی، بویژه اوراق قرضه دولت آلمان که بالاترین نرخهای سود سال خود را تجربه کردند، شد. این اوراق قرضه جزو امن ترین دارایی ها در نظر گرفته می شوند.

یورو در برابر دلار افزایش یافت و هفته گذشته به نرخ ۱,۱۳۸۰ رسید. این بزرگترین افزایش نرخ یورو از میانه ماه مه است.

برنامه گسترده خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا که در ماه مارس آغاز شد قرار است ماهانه شصت میلیارد اوراق قرضه را حداقل تا ماه سپتامبر ۲۰۱۶ خریداری کند.

عدم تغییر سقف تولید نفت توسط اوپک

اجلاس اوپک جمعه گذشته به پایان رسید. کشورهای عضو توافق کردند که سقف فعلی تولید نفت را تا اجلاس بعدی در چهارم دسامبر حفظ کنند.

وزرای اوپک، به رهبری عربستان سعودی تایید کردند که فعلا نیازی به تغییر راهبرد فعلی برای روحیه بخشی به مصرف پایین نفت در جهان و محدود کردن افزایش شدید استخراج نفت رسی (نفت شیل) آمریکا نیست.

قیمت نفت در هفته گذشته تحت تاثیر اظهارات عبدالله سالم بدری، دبیرکل اوپک در جلسه پایانی به سطح ۵۸ دلار در هر بشکه رسید.

عبدالله بدری، دبیرکل اوپک می گوید: «واقعیت این است که اکنون ما دیگر نمی توانیم قیمت ۱۰۰ دلار را داشته باشیم. این یک چرخه است و اکنون ارزش بشکه نفتمان کاهش یافته است.»

برای تحلیل بیشتر عکس العمل بازار نسبت به سخنان متعادل رئیس بانک مرکزی اروپا وهمچنین تصمیم اوپک، با نورالدین الحموری، کارشناس ارشد بازار در شرکت «ای دی اس سکیوریتیز» در ابوظبی گفتگو کرده ایم:

یورونیوز: در ماه مارس ما درباره برابری دلار و یورو حرف می زدیم. هفته پیش شاهد افزایش قابل توجه یورو بودیم، این امر را چگونه تحلیل می کنید؟ روند امور در آینده چگونه خواهد بود؟

نورالدین الحموری: «بله ما متوجه شدیم که برابری یورو با دلار ممکن است به آن سرعتی که بازار آن را پیش بینی می کرد پیش نیاید. همانطور که بازار پیش بینی کرده بود که از رشد اقتصاد آمریکا کاسته خواهد شد و در نتیجه منجر به این شد که بانک مرکزی مدت بیشتری برای افزایش نرخ بهره صبر کند. در همین حال، محدوده نرخ فعلی یورو احتمالا به دلیل شرایط یونان و عدم اطمینان درباره سیاست بانک مرکزی آمریکا ادامه خواهد یافت.»

یورونیوز: اگر سود اوراق قرضه همچنان افزایش یابد، آیا شما انتظار دخالت بانک مرکزی اروپا برای افزایش برنامه تسهیل کمی را خواهید داشت؟

نورالدین الحموری: «ما معتقدیم که بانک مرکزی اروپا تلاش خواهد کرد که دخالت کند اما این دخالت از طریق تزریق بیشتر نقدینگی به برنامه تسهیل کمی نخواهد بود. ممکن است که بانک مرکزی اروپا از طریق سخنان رئیس آن دخالت کند تا بازار اوراق قرضه را آرام سازد. اگر بانک مرکزی اروپا این کار را انجام ندهد، خوب ممکن است نقدینگی را افزایش دهند ولی این امر در حال حاضر محتمل نیست.»

آگهی

یورونیوز: علی رغم نتایج قابل پیش بینی اجلاس اوپک، قیمتهای نفت سقوط کردند. شما شرایط بازار را تا چهارم دسامبر چگونه ارزیابی می کنید؟

نورالدین الحموری: «خوب ما از سطح قیمتهای ۱۰۰ دلار در هر بشکه فاصله داریم اما اکنون ما باید دو اتفاق مهم را که در راه هستند، در نظر بگیریم. دو اتفاق مهم برای نفت که با ایالات متحده آمریکا در ارتباط هستند. یکی از آنها تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا است و دیگری هم توافق احتمالی ایران با قدرتهای اصلی ۱+۵ است. بنابراین ممکن است قیمتها در محدوده ای محدود نوسان داشته باشد و شاهد برخی نوسانات باشیم. همچنین نباید اهمیت انتشار داده هایی درباره اقتصاد جهانی را فراموش کنیم. بهبود یافتن عدم رشد فعلی اقتصاد می تواند نویدبخش دستاوردهای بیشتری باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک