داعش مسئولیت عملیات انتحاری در مصراته را به عهده گرفت

داعش مسئولیت عملیات انتحاری در مصراته را به عهده گرفت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شهر مصراته در لیبی روز یکشنبه صحنۀ یک حملۀ انتحاری بود. به گفتۀ مقامات این شهر، عامل این حمله، اتومبیلی را که حاوی مواد منفجره بود در یک ایست بازرسی

آگهی

شهر مصراته در لیبی روز یکشنبه صحنۀ یک حملۀ انتحاری بود. به گفتۀ مقامات این شهر، عامل این حمله، اتومبیلی را که حاوی مواد منفجره بود در یک ایست بازرسی در خروجی جادۀ مصراته به طرابلس منفجر کرد که در نتیجۀ آن دست کم پنج نفر کشته شده اند.

در نتیجۀ این انفجار که دولت اسلامی موسوم به داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته است، هشت نفر نیز مجروح شده اند. تحلیلگران این حملۀ انتحاری را اعلان جنگ داعش به دولت خودخوانده در طرابلس می دانند.

خلیفه غوآل، نخست وزیر دولت طرابلس پس از این حمله، ضمن تاکید بر تقویت نیروهای امنیتی شهر گفت: «ما با حمایت از ارتش، پلیس و تمامی جنگجویان انقلابی، با کسانی که به لیبی آمده اند و خودشان را مظهر اسلام معرفی می کنند، مبارزه خواهیم کرد. اسلام از اینها متنفر است.»

طی ماههای اخیر، روی کار آمدن دو دولت در لیبی، هرج و مرج در این کشور را گسترش داده و این امر موجبات حضور داعش را فراهم کرده است. این گروه اسلامگرای افراطی با استفاده از همین بی ثباتی در لیبی توانسته بخش های مهمی از شهر سیرت از جمله فردوگاه این شهر را به تصرف خود درآورد.

دولت رسمی لیبی به نخست وزیری عبدالله الثنی، پس از آنکه مجبور به ترک شهر طرابلس شد، همراه با وزرا و پارلمان لیبی در شهر طبرق در شرق این کشور مستقر شده است. همزمان، نیروهای شبه نظامی فجر لیبی، شهر طرابلس در غرب لیبی را به تصرف خود در آورده و پارلمان دولت فجر را در این شهر تشکیل داده اند.

سازمان ملل و کشورهای غربی دولت طرابلس را به رسمیت نمی شناسند و از نیروهای فجر لیبی خواسته اند سلاح های خود را بر زمین بگذارند و برای تشکیل یک دولت متحد با دولت رسمی این کشور مذاکره کنند. به همین منظور، مذاکراتی با تلاش نمایندۀ سازمان ملل در لیبی آغاز شده اما تاکنون موفق نبوده است.

گروه دولت اسلامی، پس از عراق و سوریه با استفاده از وضعیت دو دولت در غرب و شرق لیبی، شروع به گسترش نفوذ خود در این کشور کرده و تلاش می کند مناطق میان طرابلس و طبرق را در اختیار خود بگیرد. این گروه علاوه بر پیشروی در شهر سیرت، حملات خود به شهر بن غازی را نیز آغاز کرده است.

داعش چندی پیش با قتل ۲۱ شهروند مسیحی مصری که در لیبی به اسارت این گروه اسلامگرا در آمده بودند، حضور خود در این کشور را رسما به همگان اعلام کرد. گروههای اسلامگرای متعددی در لیبی وجود دارند که برخی از انها از جمله «گروه شورای جوانان اسلامی» به تازگی با داعش بیعت کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران لیبی با تشکیل یک دولت یکپارچه جدید موافقت کردند

بیش از ۶۰ نفر در پی غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی جان باختند

چرا توفند مدیترانه‌ای «دانیل» و سیل در لیبی تا این حد مرگبار بود؟