امید به اتحاد و ایجاد سیستم فدرالی در قبرس

امید به اتحاد و ایجاد سیستم فدرالی در قبرس
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مذاکرات صلح قبرس که سال گذشته به دلیل اختلاف بر سر ذخایر گاز دریا متوقف شده بود، از سر گرفته می شود. اسپن بارت آیده (Espen Barth Eide) مشاور ویژه

آگهی

مذاکرات صلح قبرس که سال گذشته به دلیل اختلاف بر سر ذخایر گاز دریا متوقف شده بود، از سر گرفته می شود. اسپن بارت آیده (Espen Barth Eide) مشاور ویژه سازمان ملل متحد در امور قبرس، اخیرا اعلام کرد که هیچ مانعی برای از سرگیری مذاکرات و اتمام پروسه آن در این جزیره نمی بیند.

از سال ۱۹۷۴ میلادی و زمانی که ترکیه در واکنش به کودتای قبرسی های یونانی تبار، بخش شمالی آن را به سرزمین خود ملحق کرد، این جزیره به دو بخش تقسیم شده است.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، از آن زمان ۱۶۵ هزار قبرسی یونانی تبار از شمال این کشور به جنوب آن فرار کرده اند و ۴۵ هزار قبرسی ترک تبار نیز از جنوب این جزیره اخراج شده اند.

در نوامبر گذشته، قبرسی های ترک تبار سی و یکمین سالگرد انتشار اعلامیه استقلال یکجانبه خود را جشن گرفتند. این رویداد در سال ۱۹۸۳ بوقوع پیوست اما هنوز تبعات آن برجاست و مناقشات میان دو بخش جزیره به پایان نرسیده است.

چند دهه مذاکره صلح تحت نظارت سازمان ملل متحد نیز هنوز نتوانسته به حل و فصل مناقشات در این منطقه کمک کند. در سال ۲۰۰۴ میلادی، طرحی توسط کوفی عنان، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد ارایه شد تا بر اساس آن یک همه پرسی برگزار شود. این طرح مورد قبول قبرسی های ترک تبار و مخالف نظرات قبرسی های یونانی تبار بود و در نهایت موجب شد این جزیره تا زمان ورود به اتحادیه اروپا همچنان دو پاره بماند.

در ماه مارس سال ۲۰۰۸ میلادی امید برای پایان دادن به مناقشات افزایش یافت؛ یعنی زمانیکه دیواری که برای دهه ها مرز میان جمهوری قبرس و منطقه حائل سازمان ملل متحد در قلب نیکوزیا بود، تخریب شد.

بعد از سالها مناقشه میان شمال و جنوب، در سال ۲۰۱۴میلادی رهبران جوامع یونانی و ترک قبرس، یعنی نیکوس آناستاسیادس و درویش اروغلو، بیانیه مشترکی منتشر کرده و اعلام کردند که مایل به ایجاد اتحاد در این جزیره هستند. اما حضور یک کشتی ترکیه در اواسط ماه اکتبر در آبهای غنی از نفت قبرس همه چیز را دوباره متوقف کرد چراکه قبرسی های یونانی، ترکیه را متهم به انجام عملیات اکتشافاتی در این منطقه کردند.

با خروج این کشتی از این منطقه دوباره روابط حسنه میان رهبران دو بخش برقرار شد و در حال حاضر به نظر می رسد هر دو سو، برای بازگشت دوباره بر سر میز مذاکره و احتمالا توافق برای ایجاد یک قبرس فدرال آماده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غزه در آستانه قحطی؛ کشتی کمک‌رسانی از قبرس به راه افتاد

قبرس در عملیات مشترک با موساد ۲ ایرانی را به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل تجار اسرائيلی بازداشت کرد

جمهوری خودخوانده قبرس شمالی در واکنش به ادعای موساد علیه ایران: بی‌اساس و شرارت‌بار است