آغازی دوباره در سرن سوئیس برای گشودن راز هستی

آغازی دوباره در سرن سوئیس برای گشودن راز هستی
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ال.اچ.سی یا «برخورد دهنده هادرونی بزرگ» در مرکز تحقیقاتی سرن سوئیس روز یکشنبه، ۵ آوریل، در عمق یکصد متری زمین پس از دو سال وقفه فعالیت خود را از سر

آگهی

ال.اچ.سی یا «برخورد دهنده هادرونی بزرگ» در مرکز تحقیقاتی سرن سوئیس روز یکشنبه، ۵ آوریل، در عمق یکصد متری زمین پس از دو سال وقفه فعالیت خود را از سر گرفت.

ال.اچ.سی که بزرگترین و قدرتمندترین شتاب دهنده ذرات در جهان است توسعه یافته و بر سرعت شتابدهی آن افزوده شده است تا شاید ما را از راز جهان و آغاز هستی آگاه سازد.

به گفته دانشمندان، راز ۹۵ درصد از صورتی از ماده، انرژی و ترکیب جهان هستی هنوز برای ما ناشناخته است، رازی که علم فیزیک آن را «انرژی و ماده تاریک» نام نهاده است.

روز یکشنبه در تونل ۲۷ کیلومتری سرن دو پرتو پروتون در جهت مخالف هم شلیک شدند تا با خلق میناتوری از انفجار بزرگ راز آغاز هستی در حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش را برای ما آشکار سازند یا توضیح دهند. دو ماه طول خواهد کشید تا این دو پرتو شلیک شده به همدیگر برخورد کنند.

«بوزون هیگز» یا «ذره خدا» دو سال پیش در مرکز سرن کشف و مشاهده شد، ذره ای که تئوریزه شده اما مشاهده و اثابت آن نیم قرن طول کشیده بود.

کاشفان ذره خدا، پیتر هیگز بریتانیایی و فرانسوا انگلرت بلژیکی، برندگان جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۳ میلادی بودند.

دانشمندان در سرن در تلاشند تا بتوانند علاوه بر راز سیاه چاله ها، انرژی های تاریک و انبساط هستی بتوانند سرعت غیرقابل تصور کهکشان ها را نیز توضیح دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز به کار برخورد‌ دهنده هادرونی پس از ۳ سال وقفه؛ آیا راز هستی در سرن کشف خواهد شد؟

مچالگی، انجماد یا واپاشی؛ جهان چطور به پایان می‌رسد؟

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد