پیروزی سوسیالیست ها در انتخابات محلی آندلس در شرایط سخت اقتصادی

پیروزی سوسیالیست ها در انتخابات محلی آندلس در شرایط سخت اقتصادی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سوییا، شهر مرکزی ناحیه آندلس، پر جمعیت ترین منطقه اسپانیا، بار دیگر شاهد پیروزی سوسیالیست ها در انتخابات محلی بود. این منطقه با در دست داشتن تنها ۵

آگهی

سوییا، شهر مرکزی ناحیه آندلس، پر جمعیت ترین منطقه اسپانیا، بار دیگر شاهد پیروزی سوسیالیست ها در انتخابات محلی بود.

این منطقه با در دست داشتن تنها ۵ درصد از تولید ناخالص ملی و اختصاص نزدیک به ۳۴ درصد از آمار بیکاری به خود، درمقایسه با دیگر مناطق اسپانیا از وضعیتی بحرانی برخوردار است.

انتخابات محلی روزیک شنبه در این منطقه، چالشی بزرگ برای احزاب سیاسی محسوب می شد. بیکاری از جمله پرسش های اساسی است که رای دهنده گان آنرا از یاد نبرده اند.

در این خصوص با یکی از رای دهنده گان مصاحبه ای داشتیم و نظر او را جویا شدیم.

او که فارغ التحصیل دانشگاه است گفت: “در حال حاضر بیکار هستم. از سال ۲۰۰۹ که از ایتالیا بازگشته ام، تنها کار موقت کرده ام، قرار دادهای سه ماه، پنج ماه و در نهایت هفت ماه داشته ام.”

این تحصیل کرده روابط عمومی برای ادامه تحصیل و با داشتن بورس تحصیلی اراسموس به ایتالیا رفته بود ولی در بازگشت به سوییا با ناامیدی مواجه شده است.

او افزود: “هیچ کاری در ارتباط با درسی که خوانده ام پیدا نکردم. تنها دوره های آموزشی بدون کارمزد به من پیشنهاد می شد. این در حالی است که باید از عهده مخارجم بر می آمدم. کار کردن بدون در آمد در تصورم هم نمی گنجید.”

او که مجبور به زندگی به صورت اشترکی با دیگران شده است، ماهیانه ۴۲۵ یورو اجاره خانه می دهد. او که دوباره بیکار شده است، با کار پاره وقت ماهیانه ۸۱۰ یورو درآمد دارد.

او اوضاع اقتصادی اش را چنین تشریح کرد: “هنگامی که با این شرایط کار می کنم احساس می کنم که یک آدم فقیر هستم. ارزویم این است که یک کار مداوم داشته باشم، در آمد داشته باشم، بتوانم به خوبی زندگی کنم و خانواده تشکیل دهم. این چیزی است که در حال حاضر با این وضعیت نشدنی است.”

برای یافتن پاسخ به وضعیت دشوار اقتصادی در این منطقه، به سراغ مسئول بخش زنان و جوانان سندیکای کارگری در آندلس می رویم. او از دلایل این بحران در آندلس با ما سخن می گوید و خواستار اقدامات اقتصادی تازه ای در برابر بیکاری نهادینه شده در این ناحیه از اسپانیا است.
او گفت: “نخست، دلیل این نابسامانی، داشتن اقتصادی وابسته به بخش هایی چون خدمات و ساخت و ساز است که خود سخت متکی به شرایط اقلیمی است. از سوی دیگر دلیل این وضعیت را در عدم سرمایه گذاری در دیگر بخش ها چونان انرژی، صنعت، کشاورزی دانست. در نهایت باید سرمایه گذاری را به بخش هایی سوق داد که با اینده و ساختار آندلس در ارتباط تنگانگ باشند. … جوانان بیکار آندلسی درد مشترکی دارند. بحران اقتصادی در ناحیه ای از اسپانیا رخ می دهد که دارای پتانسل بالای اقتصادی برای برون رفت از شرایط کنونی است.”

پیروزی سوسیالیست ها، شکست حزب مردم و ورود احزاب چپ به پارلمان آندلس پیام روشنی به ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، برای انتخابات آتی است.

برای بررسی نتایج به دست آمده در انتخابات محلی روز یکشنبه در آندلس اسپانیا، با خاویر پرز، استاد حقوق اساسی دانشگاه سوییا مصاحبه ای داشتیم. آرای او در خصوص واقعیت منطقه و شرایط سیاسی-اجتماعی آندلس دارای اهمیت است.

آقای پرز گفت: “اینکه حزب مردم از محبوبیت کمتری برخوردار شده است، هشدار جدی است برای آقای نخست وزیر. این برای نخستین بار است که شهروندان با عریانی پادشاه رو در رو شده اند. نخست وزیر باید آماده کناررفتن باشد. او ممکن است در ماه مه میلادی از قدرت کناره گیری کند. عدم حمایت عمومی در این منطقه چونان سهمگین است که می تواند تمامی اسپانیا را در بر گیرد و باعث سقوط حزب حاکم شود.”

پیش از این بسیار سخن از حضور دو حزب سیاسی در صحنه سیاسی اسپانیا بود. ولی بنا بر نظر این استاد دانشگاه، سیستم دو حزبی اسپانیا پس از انتخابات پارلمان اروپا از میان برداشته شد. برای نخستین بار، حزب تازه تاسیس پودموس پنج نماینده در پارلمان اروپا خواهد داشت.

او افزود: “این باور دو حزبی در ماه مه گذشته، هنگام برگزاری انتخابات پارلمان اروپا، شکسته شد. اکنون لحظه به تماشا نشستن راهی است که این تغییر در صحنه انتخابات سیاسی اسپانیا به روی ما گشوده است. نتیجه این تغییر را در انتخابات پیش رویمان در سال جاری خواهیم دید.”

انتخابات مجلس قانونگذاری اسپانیا قرار است در دسامبر سال ۲۰۱۵ در اسپانیا برگزار شود. انتخابات محلی روز یکشنبه در آندلس قدرت باز زایی حزب سوسیالیست را تثبیت کرد. در جریان این انتخابات، سوزانا دیاز، رهبر حزب سوسیالیست های آندلس در قدرت خود باقی می ماند.

این استاد دانشگاه گفت: “از سوی دیگر، حزب سوسیالیست، تلاش برای رقابت با حزب پودموس خواهد کرد. در حالیکه حزب مردمی چنین توانایی را در شرایط از پیش تعریف شده میدان تک تازی دو حزبی نخواهد داشت.”

اسپانیا انتخابات شهرداریها را در ماه مه ، همچنین انتخابات کاتالون را در ماه سپتامبر در پیش خواهد داشت. در انتخابات روز یکشنبه، ترسا رودریگز، رهبر فعلی حزب پودموس نیز شرکت داشت.

آگهی

در پایان، این استاد دانشگاه چند پرسش را مطرح کرد: “حزب مردمی چگونه در انتخابات ماه مه ظاهر خواهد شد؟ آیا نمایندگانش قادر به مبارزات انتخاباتی در این کازار تازه خواهند بود؟ آیا به مبارزه با رقبای تازه نفس خود بر خواهند آمد یا اینکه از این کارزار شکست خورده بیرون خواهند رفت؟”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

اعتراض کشاورزان اسپانیا؛ دولت به برخی از خواسته‌های آنها تن داد