تلألو اندک طلای سیاه؛ آینده بازارهای خاورمیانه

تلألو اندک طلای سیاه؛ آینده بازارهای خاورمیانه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت طلا سیاه در ماه فوریه گذشته پس از هفت ماه کاهش متوالی اندکی بالا رفت. پس از یک دوره سقوط مستمر و بی سابقه قیمت نفت، نشانه های از بهبود در بازار

آگهی

قیمت طلا سیاه در ماه فوریه گذشته پس از هفت ماه کاهش متوالی اندکی بالا رفت. پس از یک دوره سقوط مستمر و بی سابقه قیمت نفت، نشانه های از بهبود در بازار طلای سیاه دیده می شود. برای اولین بار از ماه ژوییه گذشته، سوددهی تا حدی به بازار نفت بازگشته است.

عربستان سعودی در نوسان قیت نفت نقش کلیدی بازی می کند و نسبت به آینده خوشبین است. همزمان میزان ذخیره نفت هم در ایالات متحده بیشتر از انتظار بالا رفت.

در ماه فوریه قیمت نفت برنت ۱۸.۷۹ درصد و نفت وست تگزاس اینترمدییت ۴.۵۶ درصد افزایش داشتند. از سوی دیگر تعداد دکلهای فعال حفاری نفت در همین ماه در ایالات متحده ۱۹.۳۸ درصد کاهش داشت. همزمان مقدار نفت خام ذخیره شده در ایالات متحده افزایش یافت و در ماه فوریه به ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسید.

کشورهای حاشیه خلیج فارس سعی می کنند لحن مثبتی را که پس از آخرین نشست اوپک در نوامبر گذشته اتخاذ کردند، حفظ کنند و شاید یکی از دلایل ثبات قیمت های نفت همین باشد.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان بر نقش کشورش در تثبیت قیمت نفت تأکید می کند. وی می گوید: «عربستان سعودی نسبت به حفظ تعادل در بازار متعهد است. اما در این شرایط کشورهای غیر عضو اوپک باید همکاری کنند. در حال حاضر آنها تصمیم به انجام این کار ندارند. دلایل خودشان را دارند، اما عربستان سعودی همچنان به دنبال دستیابی به یک اجماع است.»

سقوط قیمت نفت بر عربستان سعودی نیز همانند دیگر کشورهای منطقه تاثیر گذاشته بود. تولید نفت در ماه فوریه به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید.

از ماه ژوئن قیمت نفت در بازارهای جهانی نصف شد. هر بشکه نفت خام در ژوییه گذشته حدود ۱۰۰ تا ۱۱۵ دلار معامله می شد.

در این شرایط خوش بینی محتاطانه ای بین سرمایه گذاران حاکم شده و تمام چشمها به اجلاس بعدی اوپک دوخته شده است که در ماه ژوئن سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. به نظر می رسد پیش از این موعد نشستی اضطراری برگزار نخواهد شد.

بسیاری شک دارند ثباتی که اخیرا در قیمت نفت مشاهده می شود، ادامه داشته باشد. در این باره با نورالدین الحموری، کارشناس بازارهای مالی ازابوظبی گفتگو می کنیم.

یورونیوز: آیا افزایش قیمت نفت که در ماه فوریه شاهدش بودیم، ادامه خواهد یافت یا با افت ناگهانی دیگری در قیمت نفت مواجه خواهیم شد؟

نورالدین الحموری: «عوامل ژئوپولیتیک نقش مهمی اخیر در ثبات قیمت نفت دارد، بویژه پس از توافق بین اوکراین و روسیه. از سوی دیگر یک ائتلاف ضد داعش در عراق وجود دارد که نیرویهای عراق کنترل برخی از مناطق نفتخیز موصل را در دست گرفته اند. علی رغم ثبات اخیر در قیمتها، افزایش ارزش دلار نقش مهمی در پایین آمدن قیمت نفت دارد.اگر ارزش دلار آمریکا بالا برود احتمالا قیمت نفت باز هم پایین تر خواهد آمد و افزایش ناگهانی در ماه های آینده نامحتمل است. در عین حال میزان نفتی که در مخازن ذخیره می شود و همچنین تولید نفت در حال افزایش است و میزان تفاضا برای نفت هنوز پایین است. خبرهای ناخوشایند درباره وضعیت اقتصادی کشورهای صنعتی، مثلا چین پیش از نشست بعدی اوپک در ماه ژوئن نیز به احتمال زیاد باعث ادامه فشارهای اقتصادی خواهد شد که قیمت نفت را به سمت پایین سوق می دهد.»

یورونیوز: تا چه حد سخنان وزرای نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس در ثبات قیمت نفت سهم داشته است، در حالیکه هنوز برای کاهش میزان تولید نفت هیچ اقدامی صورت نگرفته است؟

نورالدین الحموری: «سخنان وزیران نفت در ثبات اخیر قیمتها نقش خیلی مهمی داشته است. در بازار نفت همیشه به این گفته ها توجه می شود. وزرا تلاش کردند که بگویند این افت قیمتها موقت است و قیمتها به زودی دوباره بالا خواهد رفت. یعنی وزرا مطمئن هستند که تولید کنندگان نفت دیر یا زود دست به اقداماتی خواهند زد که منجر شد سرمایه گذاران کنار بایستند و در کوتاه مدت دست به خرید و فروش نزنند. در نتیجه فشار برای پایین آمدن بیشتر قیمت کاهش یافت.»

یورونیوز: برغم افزایش اخیر قیمت نفت، هنوز هم نفت ارزان است. این ارزانی چه تأثیری بر کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد؟

نورالدین الحموری: «قیمت ارزان نفت برای بودجه شورای همکاری خلیج فارس مشکل ساز است و ممکن است موجب کسری بودجه شود. ولی نباید فراموش کرد که این کشورها ذخایر ارزی فراوان دارند. مثلا عربستان سعودی می تواند هشت سال با قیمت ارزان نفت سر کند، بدون این که در تأمین هزینه های پروژه هایش دچار مشکل شود. اما همانطور که قبلا گفته شد تأثیر قیمت های ارزان نفت برای شورای همکاری خلیج فارس در درازمدت محسوس تر خواهد شد، زیرا شمار پروژه هایی که قرار است در آینده انجام شود بسیار زیاد است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک