واکنش اسراییلی ها به سخنرانی نتانیاهو در کنگرۀ آمریکا

واکنش اسراییلی ها به سخنرانی نتانیاهو در کنگرۀ آمریکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در کنگرۀ آمریکا، با واکنش های متفاوتی در میان مخالفان و موافقان وی در اسراییل روبرو شده است. نخست وزیر

آگهی

سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در کنگرۀ آمریکا، با واکنش های متفاوتی در میان مخالفان و موافقان وی در اسراییل روبرو شده است. نخست وزیر اسراییل به دعوت رییس جمهوریخواهان به آمریکا سفر کرده بود و علیرغم تاکید وی مبنی بر نداشتن هدف سیاسی، مخالفان این نطق را در جهت تبلیغ برای انتخابات روز هفدهم مارس می دانند.

وی در این سخنرانی، بار دیگر سخنان پیشین خود را در مورد تهدید اتمی ایران تکرار کرد و از گروه ۵+۱ خواست هیچ توافقی را با ایران به امضا نرسانند چرا که به گفتۀ وی، این توافق موجب می شود تاسیسات اتمی ایران حفظ شود.

یکی از شهروندان اسراییلی از این سخنان استقبال کرده و می گوید :” نطق فوق العاده ای بود. من از سفر نخست وزیر به آمریکا حمایت می کنم. او حامل پیام مهمی برای مردم آمریکا بود.”

در مقابل، یک شهروند دیگر با ابراز نارضایتی از نطق نخست وزیر اسراییل می گوید :“من فکر می کنم سخنرانی بی بی، [لقبی که به نتانیاهو داده شده است] نمی تواند کمکی به روابط آمریکا و اسراییل بکند و بلکه به آن آسیب می زند. من ترجیح می دادم که او این سخنرانی را ایراد نمی کرد و در اسراییل می ماند.”

حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو در انتخابات پیش رو حضور دارد. برخی از احزاب اسراییل، حتی حزب کارگر که در سال ۲۰۰۹، با حزب لیکود در دولت ائتلافی شرکت کرد نیز نسبت به نطق وی در کنگرۀ آمریکا و تاثیر آن در روابط بین دو کشور ابراز نگرانی کرده اند.

اسحاق هرزوق، رهبر حزب کارگر می گوید: “اتحاد صهیونیسم اهداف مختلفی دارد. ما به دنبال حفاظت از اسراییل در مقابل یک ایران اتمی هستیم. برای این منظور ما می خواهیم با متحدان خود و بویژه با بهترین دوستمان، ایالات متحدۀ آمریکا کار کنیم و نه بر خلاف آنها. بهمین خاطر امیدوارم که این سخنرانی، به این اتحاد منحصر بفرد صدمه نزند.”

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با سفر نخست و زیر اسراییل به این کشور مخالف بود و بهمین دلیل، در خلال حضور بنیامین نتانیاهو در پایتخت آمریکا، دیداری بین آنها صورت نگرفت.

رییس جمهوری آمریکا همچنین در واکنش به این سخنرانی، عنوان کرد بنیامین نتانیاهو هیچ راه حل معتبر و جایگزینی برای مذاکرات اتمی با ایران ارائه نکرد.

در حالیکه کمتر از دو هفته به انتخابات زودهنگام پارلمان اسراییل باقی مانده است، تحلیلگران اسراییلی، از کاهش محبوبیت رییس حزب لیکود و بی فایده بودن نطق وی در کنگرۀ آمریکا سخن می گویند.

گی لوری، تحلیلگر موسسۀ مطالعاتی دموکراسی اسراییل در این باره می گوید: “بسیاری از رای دهندگانی که در گذشته به حزب لیکود رای داده اند در مورد اینکه سخنرانی نتانیاهو در کنگرۀ آمریکا به او کمکی خواهد کرد، شک دارند. فکر نمی کنم متمرکز کردن دستور کاری بروی امنیت بتواند در این انتخابات کمکی به وی کند.”

بنیامین نتانیاهو تاکنون دو بار در سالهای ۱۹۹۶ و ۲۰۰۹ از سوی رییس جمهوری اسراییل به نخست وزیری منصوب شده است. نظرسنجی ها از شانس کم وی در مقابل دیگر احزاب از جمله حزب “کارگر” و “هاتنوآ” به رهبری تسیپی لیونی برای انتخابات “کنست” خبر می دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

حمله موشکی حزب‌الله به اسرائیل یک کشته برجای گذاشت

تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه؛ نتانیاهو سفر هیات اسرائیلی را به آمریکا لغو کرد