احتمال صدور حکم اعدام برای عامل بمب گذاری بوستون

احتمال صدور حکم اعدام برای عامل بمب گذاری بوستون
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با گذشت تقریبا دو سال از حادثه بمب گذاری بوستون، سرانجام روند تشکیل دادگاه یکی از دو عامل آن که توسط پلیس زنده بازداشت شد، روز چهارشنبه برگزار می

آگهی

با گذشت تقریبا دو سال از حادثه بمب گذاری بوستون، سرانجام روند تشکیل دادگاه یکی از دو عامل آن که توسط پلیس زنده بازداشت شد، روز چهارشنبه برگزار می شود.

برغم درخواست دادستان بوستون، احتمال در نظر گرفته شدن حکم اعدام برای جوهر سارنایف ممکن به نظر می رسد. اگرچه وکیل او اینگونه شهرت یافته که در صورت صدور چنین حکمهایی رای موکلانش، می تواند آنرا به حبس ابد کاهش دهد.

روز ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی انفجار دو بمب مسابقه دوی ماراتن سالانه بوستون را پیش از رسیدن به خط پایان، متوقف کرد. بر اثر انفجار این بمبها، ۳ نفر کشته شدند.

در این حادثه ۲۶۰ تن نیز مجروح شدند که برخی جراحتها جبران ناپذیر بوده است. بر اساس گزارشهای پزشکی، دست کم ۱۶ تن از مجروحان یکی از اعضای بدن خود را از دست داده اند.

عاملان بمب گذاری دوبرادر چچنی به نامهای تیمورلان یا «تیمورلنگ» و جوهر سارنایف شناسایی شدند که در زمان بمبگذاری بترتیب ۲۶ و ۱۹ ساله بودند.

هر دوی این افراد بلافاصله پس از این حادثه توسط پلیس شناسایی و ۳ روز بعد، برادر بزرگتر کشته و برادر جوانتر توسط پلیس بازداشت شدند.

در ۱۸ آوریل در حدود ساعت ۱۰ بعدازظهر مظنونان یکی از ماموران امنیتی مؤسسه فناوری ماساچوست را به قتل رساندند و اتوموبیل اس یووی وی را سرقت کردند. در جریان تعقیب و گریز با پلیس برادر بزرگتر کشته و جوهر سارنایف هم که با پای پیاده فرار کرده بود، پس از جستجوی خانه به خانه توسط پلیس در حالی که بشدت مجروح شده بود، دستگیر شد.

در تاریخ ۲۲ آوریل جوهر سارنایف از طرف دادگاه به استفاده از سلاح کشتار جمعی متهم شد.

در بازجویی‎های به عمل آمده، او اعتراف کرد که آنها قصد انجام چند انفجار دیگر در میدان تایمز نیویورک را داشته اند.

صدور حکم اعدام

سال گذشته اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا گفته بود: «بعد از مطالعه حقایق و قوانین مربوط به آن و نیز عناصر ارائه شده توسط وکیل متهم، تصمیم گرفتم از ایالات متحده برای جوهر سارنایف مجازات اعدام در این پرونده را درخواست کنم.»

سه دادستان فدرال آمریکا در ایالت «ماساچوست» از وزیر دادگستری مجازات حکم اعدام را درخواست و این مجازات را «قابل توجیه» عنوان کردند.

این دادستانها معتقدند، توطئه و استفاده از سلاح کشتار جمعی و همچنین تجاوز به اماکن با حکم اعدام روبرو است. بر این اساس احتمال، درنظر گرفته شدن حکم اعدام برای سارنایف در دادگاه روز چهارشنبه بسیار محتمل به نظر می رسد.

صدور حکم اعدام در ایالت ماساچوست ۳۰ سال پیش لغو شده است و آخرین اعدام صورت گرفته در این ایالت در سال ۱۹۴۷ میلادی انجام شده است.

با این حال قوانین ایالتی به دادگاهها اجازه می دهد که در موارد مربوط به حملات و یا فعالیت های تروریستی این حکم در نظر گرفته شود.

دفاعیات وکیلرسانه ها می گویند، تیمی متشکل از وکلای برجسته دفاع ازسارنایف را برعهده دارند. جودی کلارک یکی از وکلای این گروه است که چهره ای بسیار شناخته شده است. او موفق شده در برخی موارد حکم اعدام را به حبس ابد کاهش دهد.

وی معتقد است، دادگاهی شدن موکلش در بوستون عادلانه نخواهد بود زیرا قضات، تحت تاثیر احساسات مردمی در رابطه با این حمله به شهرشان قرار دارند.

جودی کلارک همچنین در دفاعیات اولیه به سن و سال جوهر سارنایف و ضعف روانی وی اشاره کرده است. به گفته او، سارنایف در زمان این حمله تنها ۱۹ سال داشته و تحت تاثیر برادر بزرگترش تیمورلنگ بوده است.

آگهی

جوهر سارنایف کیست

او در سال ۱۹۹۳ میلادی و در قرقیزستان به دنیا آمد. جوهر سارنایف همراه با خانواده اش در سال ۲۰۰۲ به آمریکا مهاجرت کرد. پدر او پس از جدایی از مادرش به داغستان بازگشت.

او پس از گذراندن دوران تحصیل در دبیرستان موفق به دریافت یک بورس تحصیلی از دانشگاه ماساچوست شد.در زمان اقدام به این بمبگذاری او دانشجوی سال دوم رشته پزشکی بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند