خبرهای داغ از آخرین رقابتهای اسکی

خبرهای داغ از آخرین رقابتهای اسکی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قهرمانی لیندسی وون در سوپر-جی زنان شصت و چهارمین عنوان لیندسی وون در جام جهانی اسکی، روز یکشنبه و در ارتفاعات سوییس رنگ حقیقت بخود گرفت. این اسکی باز

آگهی

قهرمانی لیندسی وون در سوپر-جی زنان

شصت و چهارمین عنوان لیندسی وون در جام جهانی اسکی، روز یکشنبه و در ارتفاعات سوییس رنگ حقیقت بخود گرفت. این اسکی باز سی ساله آمریکایی در ماده «سوپر-جی» با ثبت زمان یک دقیقه و 23 ثانیه و 55 صدم ثانیه بمقام قهرمانی رسید و با 646 امتیاز جایگاه سومی خود را در جدول رده بندی جام جهانی تثبیت کرد.

آنا فنینگر، قهرمان المپیک و پیشتاز کلی این ماده همانند رقابتهای «سوپر-جی» در «ول دیزر» و «کورتینا»، در سوییس هم با 24 صدم ثانیه اختلاف بمقام دوم بسنده کرد.

یک اتریشی دیگر یعنی نیکول هسپ (Nicole Hosp) با یک و یک دهم ثانیه اختلاف در این ماده بعنوان نفر سوم روی سکو رفت.

اما تینا مازه، اسکی باز اهل اسلوونی همچنان با 985 امتیاز، بالاتر از آنا فنینگر، پیشتاز جدول کلی رده بندی جام جهانی است.

رقابت دو نسل از اسکی بازان مطرح

رقابتهای «سوپر-جی» سن موریتز آخرین رقابت اسکی زنان پیش از رقابتهای جهانی کلرادو بود. رقابتی بین جوانانی چون شیفرین، گوت و فنینگر و قهرمانانی چون وون، مازه و گورگل. به اعتقاد فرانک پیکار، کارشناس ما رقابت این دو نسل، آبستن تحولات شگرفی است.

او می گوید: «امیدوارم که رقابت تماشایی ای باشد و همه از آن لذت ببرند و اسکی با چهره های جدید خود دائما در حال تغییر باشد. همیشه رقابت بین عنوانداران و جوانترهایی که بفکر تصاحب جایگاه آنها هستند، وجود داشته. جوانهای با استعدادی که با تکنیک های جدید و روش های نوین آماده سازی پا به مسابقات می گذارند. مثل شیفرین و خیلی های دیگر. قدیمی ها بر تجربه و ظرفیت خود تکیه می کنند و اینگونه همه برای کسب یک نتیجه بهتر و بهبود کار خود تلاش می کنند. نمی توان گفت در نهایت چه کسی پیروز خواهد شد. علیرغم همه این چیزها، معمولا آنهایی که با تجربه ترند در مسابقات فصلی جام جهانی بهتر هستند ولی در رقابتهای قهرمانی جهان، پیروز می تواند اسکی باز جوان و با استعدادی باشد که از توانایی پیروز شدن بهره مند است.

چهار قهرمان کیتزبوهل اتریش

اما نقطه اشتراک بین دومینیک پاریس، آلکسی پنتورو، کیه تیل یانسرود و ماتیاس هارگین چیست؟ این چهار اسکی باز در کیتزبوهل اتریش خوش درخشیدند و مرحله ای را بنام خود ثبت کردند. پیروزی که کم ارزش تر از عنوان جهانی یا المپیک نیست.

روز جمعه، دومینیک پاریس به نخستین عنوان خود در رقابتهای «سوپر-جی» دست یافت. این اسکی باز بیست و پنج ساله ایتالیایی در سال 2013 هم در ماده سرعت به مقام قهرمانی رسیده بود.

اما آلکسی پنتورو فرانسوی در رقابتهای سوپرترکیبی (سرعت و مارپیچ کوچک) خوش درخشید و برای دومین سال متوالی به عنوان قهرمانی این ماده دست یافت.

در رقابتهای روز شنبه این کیه تیل یانسرود نروژی بود که با دو صدم ثانیه اختلاف نسبت به دومینیک پاریس، عنوان قهرمانی «اسکی سرعت» را از دست رقیب ایتالیایی خود ربود.

در نهایت روز یکشنبه ماتیاس هارگین سوئدی خوش درخشید و 49 صدم ثانیه زودتر از مارسل هیرشر و 63 صدم ثانیه زودتر از فلیکس نورودر، اسلالوم را بنام خود ثبت کرد.

گاه شمار اسکی

بیست و یکم ژانویه 2012 در کیتزبوهل شاهد بارش برف شدیدی بودیم تا جایی که برگزارکنندگان مسابقه اسکی سرعت مجبور شدند مسابقه را از ارتفاع پایین تری آغاز کنند. در پایان این دیدیه کوش سوییسی بود که بالاتر از سه اتریشی یعنی بومان، کروئل و پوشنر روی سکو رفت.

او در چنین روزی، پنجمین قهرمانی خود در اسکی سرعت را در تیرول اتریش بدست آورد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شد. دیدیه کوش در حالی به این افتخار رسید که هیچگاه، در زادگاهش نتوانسته بود قهرمان شود. او در سالهای 2007، 2008 و 2011 نایب قهرمان رقابتهای سوییس شده بود. چند هفته بعد یعنی در سن 38 سالگی او در آخرین رقابت حرفه ای اش شرکت کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها