شمار پناهجویان سوری بیش از سه میلیون نفر اعلام شد

شمار پناهجویان سوری بیش از سه میلیون نفر اعلام شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت لبنان اعلام کرده است برای جلوگیری از وخامت اوضاع، از این پس، اتباع سوری در صورت داشتن ویزا می توانند وارد لبنان شوند

آگهی

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، در گزارش جدید خود، شمار پناهجویان سوری را بیش از ۳ میلیون نفر اعلام کرد. بر اساس این گزارش، مهاجران افغان، سومالیایی و سودانی در ردیف های بعدی این لیست قرار دارند. این میزان پناهجوی سوری، تا پیش از آغاز شش ماهۀ دوم سال گذشته ثبت شده اند.

به موجب این گزارش، از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه تاکنون، بیش از سه میلیون نفر از غیرنظامیان سوری به کشورهایی نظیر لبنان، ترکیه و اردن گریخته اند. تعدادی از این مهاجران گریخته از جنگ نیز توانسته اند خود را به کشورهای اروپایی برسانند.

جنگ داخلی که از اوایل سال ۲۰۱۱ در این کشور آغاز شده همچنین دست کم ۲۰۰ هزار کشته برجای گذاشته است. تنها در سال ۲۰۱۴، بیش از هفتاد و شش هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

از این تعداد مهاجر اهل سوریه، تنها یک میلیون و صد هزار نفر توسط کمیساریای عالی پناهندگان در لبنان به ثبت رسیده اند. این تعداد با یک چهارم جمعیت لبنان برابری می کند. مقامات این کشور می گویند حضور این تعداد پناهندۀ سوری در لبنان مشکلات زیادی در لبنان ایجاد کرده است.

کاهش دستمزدها و افزایش سرسام آور اجارۀ خانه در لبنان از تبعات حضور پرشمار مهاجران سوری عنوان می شود. ضمن آنکه، اکثر پناهجویان سوری اهل تسنن هستند و به گفتۀ مقامات لبنانی، این امر موجب تنش هایی در جامعۀ پر تنش لبنان شده است.

دولت لبنان اعلام کرده است برای جلوگیری از وخامت اوضاع، از این پس تنها پناهجویانی می توانند وارد لبنان شوند که ویزا یا اجازه اقامت در این کشور داشته باشند. کمیساریای عالی پناهندگان می گوید این امر می تواند شرایط پناهجویان را وخیم تر کند و خواهان حمایت از کشورهای میزبان است.

آنتونیو گوترس، کمیسر عالی امور پناهجویان سازمان ملل می گوید: “من فکر می کنم جامعۀ جهانی باید اقداماتی را برای حمایت از کشورهایی از جمله لبنان که با چنین چالش هایی روبرو هستند، صورت دهد.”

بر اساس تصمیم دولت لبنان، از این پس شش نوع ویزا برای مهاجران سوری صادر خواهد شد که شامل ویزا برای کار، مراقبت های درمانی، دانشجویی، اقامت کوتاه و یا گردش خواهد بود. این ویزاها تنها در صورت ارائۀ مدارک لازم و معتبر از جمله داشتن دعوتنامه از سوی یک موسسه یا تبعۀ لبنانی بعنوان میزبان، و همچنین پرداخت ۱۰۰۰ دلار صادر می شود.

یکی از مهاجران سوری که در لبنان به کارگری مشغول است، در این باره می گوید: “شاید بعضی ها بتوانند در لبنان حمایت هایی از سوی آشنایان خود کسب کنند اما تامین این مدارک برای خیلی از سوری ها غیرممکن است. خیلی از آنها بیکار خواهند شد و حتی امکان پرداخت مبلغ خواسته شده برای ویزا را هم ندارند. آنها حتی پول کافی برای زندگی هم ندارند.”

اکثر اردوگاههای تعبیه شده برای پناهجویان سوری از امکانات کافی برخوردار نیستند و در ماههای سرد سال، دشواری های زندگی در این اردوگاهها بیشتر می شود. کمبود مواد غذایی نیز از دیگر تهدیداتی است که پناهجویان گریخته از جنگ در سوریه از آن رنج می برند.

هزاران پناهجوی دیگر نیز که در پشت مرزهای لبنان، اردن و عراق در اجازۀ ورود به این کشورها به سر می برند از این امکانات محروم و با خطر مرگ روبرو هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

کارشناسان سازمان ملل از بریتانیا خواستند «عروس سابق داعش» را به کشور بازگرداند