هفته نامه «شارلی ابدو» قربانی کاریکاتورهایش شد

هفته نامه «شارلی ابدو» قربانی کاریکاتورهایش شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هفته نامۀ شارلی ابدو بارها از سوی تندروهای مذهبی تهدید شده بود. این هفته نامه در سال 2011 با پرتاب کوکتل مولوتف به آتش کشیده شد و توسط پلیس محافظت می شد.

آگهی

گزارش تفصیلی

هفته نامه «شارلی ابدو» طی بیش از نیم قرن فعالیت مطبوعاتی اش، از انتشار مطالب و کاریکاتورهای بی محابای خود در مورد مذهب، هنر و سیاست دست نکشیده است. بسیاری از این کاریکاتورها حتی هجوآمیز عنوان می شدند. با اینحال، روزنامه نگاران و کاریکاتوریست های این هفته نامه چپگرای فرانسه، تحت فشار تهدیدها و حملات گروه های افراطی نیز از انتشار کاریکاتورهای خود دست نکشیدند.

در فوریۀ ۲۰۰۶ ، این هفته نامه در حمایت از آزادی بیان، اقدام به بازنشر کاریکاتورهای منتشر شده در نشریات دانمارکی در مورد پیامبر اسلام کرد.

فیلیپ وال، مدیر مسوول هفته نامۀ شارلی ابدو درآن هنگام در مورد اعتراض هایی که علیه این کاریکاتورها به راه افتاده بود، همبستگی با مطبوعات دانمارکی را هدف از این اقدام عنوان کرده و گفت: “این کاریکاتورها اصلا به قصد تحریک چاپ نشده اند، انجام وظیفه توسط مطبوعات و حق آزادی بیان و آزادی رسانه ها یک اقدام تحریک آمیز نمی تواند باشد.”

از آن هنگام، تهدیدها علیه این هفته نامه توسط گروههای افراطی اسلام گرا افزایش یافته است. در نوامبر ۲۰۱۱، شارلی ابدو اقدام به انتشار شماره ای ویژه ای در مورد پیامبر اسلام کرد. در واکنش به انتشار این کاریکاتورها، ساختمان هفته نامه شارلی ابدو هدف حمله با کوکتل مولوتوف قرار گرفت و به آتش کشیده شد.

لوز، یکی از کاریکاتورهای این هفته نامه در واکنشی به این حمله گفت: “این افراد به خدا ایمان ندارند حتی به مذهب و دین خودشان هم باور ندارند. آنها تنها مرگ و فقدان را می شناسند و فقط اشرار هستند که چنین اقداماتی انجام می دهند.”

هفته نامۀ شارلی ابدو، بعد از این حمله، باز هم دست از انتشار کاریکاتورهای هجوآمیز و در بسیاری مواقع تحریک آمیز برنداشت. در سپتامبر ۲۰۱۲، کاریکاتورهایی را با الهام از فیلم” مسلمانان بی گناه” منتشر کرد.

این فیلم که به گفتۀ مسلمانان معترض، به تحریف زندگی پیامبر اسلام پرداخته و به وی توهین کرده بود، در کشورهایی مثل پاکستان با تظاهرات خشونت باری همراه بود. استفان شربونیر، که در حمله مسلحانه روز چهارشنبه، در میان کشته شدگان دیده می شود، در واکنش به این اعتراض ها از اقدام این هفته نامه دفاع کرد.

وی در آن هنگام، گفت: “یعنی چه که حق نداریم کاریکاتور محمد را در فرانسه چاپ کنیم؟ البته که می توانیم نه تنها کاریکاتور محمد بلکه هر کس دیگری را در فرانسه به چاپ برسانیم. در فرانسه، دین مثل یک فلسفه و تفکر است و من می توانم همانطور که از مارکس کاریکاتوری ترسیم می کنم، از محمد نیز کاریکاتور بکشم.”

در آن زمان، دادگاهی در فرانسه، شکایت ها و اعتراض ها علیه مدیر مسوول هفته نامۀ شارلی ابدو را مردود دانست. بعد از آن، هفته نامه شارلی ابدو شماره ویژه ای را در بارۀ زندگی پیامبر اسلام و توسط همکاران مسلمان به چاپ رساند.

مدیر مسوول جان باختۀ شارلی ابدو در آخرین اظهار نظری که در زمان حیاتش در این باره بیان کرد، گفت: “کسی نمی تواند بگوید که محمد و این دین را بخوبی می شناسد. مذهبی که هر بار که از آن حرف می زنیم با قتل و خشونت و انتحار اعمال شده توسط یک گروه محدود شناخته می شود، آدم را می ترساند. فکر می کنم که باید از اینجا شروع می کردیم یعنی پیش از آنکه با اسلام شوخی کنیم، باید از شناساندن محمد و اسلام شروع می کردیم.”

استفان شاربونیر، روز هفتم ژانویه، همراه با دوازده خبرنگار و پلیس، در محل این هفته نامه، قربانی همین خشونت اسلامگرایان تندرو شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همسر کاریکاتوریست مقتول مجله شارلی ابدو از روز حادثه می گوید

فرانسه یک سال پس از حمله به دفتر هفته نامه «شارلی ابدو» چه تغییری کرده است؟

از چهارشنبه تا جمعه، بر فرانسه چه گذشت؟