جمهوری لیتوانی در سال نوی میلادی به منطقه یورو می پیوندد

جمهوری لیتوانی در سال نوی میلادی به منطقه یورو می پیوندد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لیتوانی از جنوب غربی و از طریق کالینینگراد با روسیه همسایه است و با پیوستن به منطقه یورو گام دیگری از روسیه دور خواهد شد.

آگهی

از اول ژانویه سال ۲۰۱۵، کشور لیتوانی به منطقه پولی یورو خواهد پیوست و پول رسمی و رایج کشور یورو خواهد شد. لیتوانی پس از استونی و لتونی، سومین دولت منطقه بالتیک است که به یورو می پیوندد و امیدوار است بتواند از سرمایه گذاری بیشتر و وام هایی با نرخ بهره کمتر برخوردار شود. واحد پول یورو در پانزده روز اول ژانویه توام با لیتاس، پول کنونی لیتوانی در گردش خواهد بود.

رئیس یک شرکت تولیدی می گوید: “تغییر پول به یورو هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد، زیرا حتی همین امروز پول رایج لیتاس در برابر یورو وضع ثابتی دارد. در کسب و کار ما چیزی تغییر نخواهد کرد جز اینکه با اسکناس های دیگری کار خواهیم کرد و رقم ها در معاملات کوچکتر خواهند شد.”

با اینحال از جمعیت سه و نیم میلیون نفری لیتوانی، نیمی از مردم نگران ایجاد موجی از تورم و بی ثباتی اقتصادی در کشور خود هستند.

اما نخست وزیر لیتوانی می گوید: “فکر می کنم این روزها تفکر مدیران اجرایی شرکت ها در حال تغییر باشد. یعنی درک این مسئله که با یورو می توانیم کار بهتر و بازارهای کم خطر تری داشته باشیم. استفاده از ارز باثباتی مانند یورو در لیتوانی، در کوتاه مدت منافع کمتر اما در درازمدت ثبات بیشتری به همراه خواهد داشت.”

لیتوانی از جنوب غربی و از طریق کالینینگراد با روسیه همسایه است و با پیوستن به منطقه یورو گام دیگری از روسیه دور خواهد شد. لیتوانی که در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا و پیمان ناتو پیوست اگرچه فقیرترین کشور این اتحادیه است اما از بیشترین ظرفیت رشد اقتصادی برخوردار است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

کوبایی‌ها و نوستالژی جیره‌بندی دوره جنگ سرد؛ حقوقی که به ۲۰ دلار در ماه رسیده و شکمی که گرسنه مانده