دیدار دو نخست وزیر ترکیه و یونان در آتن

دیدار دو نخست وزیر ترکیه و یونان در آتن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیدار تاریخی دو نخست وزیر ترکیه و یونان هرچند از تشریفات بالایی برخوردار بود اما در پایان روزسرانجامی بر تنشهای تاریخی این دو کشور نداشت. دو نخست

آگهی

دیدار تاریخی دو نخست وزیر ترکیه و یونان هرچند از تشریفات بالایی برخوردار بود اما در پایان روزسرانجامی بر تنشهای تاریخی این دو کشور نداشت.

دو نخست وزیر با ادبیاتی دیپلماتیک سعی کردند تا جنگ سرد بین ترکیه و یونان را بی اهمیت جلوه دهند. در این میان آنچه اهمیت داشت تبادلات تجاری بین دو کشور بود. اما تنش تاریخی دو کشور ترکیه ویونان بر سر قبرس و خصوصا استفاده از منابع نفتی این کشور در دریای مدیترانه است. شمال شرقی قبرس مهمترین منبع گاز و نفت مدیترانه است و محل اصلی دعوای دو کشور ترکیه و یونان.

آنتونیس ساماراس، در آتن گفت: “ از ابتدا هم مشخص بود که اختلافات زیادی وجود دارد. ما این موضوع را می دانیم در عین حال بر این باوریم باید مسایل را در پی روابط و احترام متقابل حل کنیم.”

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه هم گفت: “ به هر حال نظر دو کشور در این باره متفاوت است، مهمترین موضوع تفاوت بین سلیقه و نظر نیست، مهمترین نکته چگونه نزدیک شدن دو کشور در مسایل مختلف است.”

هر چند دوباره طرفین درباره اختلافات چندین ساله صحبت کردند اما سرانجام در پایان روز تنها خبر از امضای چند پیمان تجاری بود و معلوم شد که اختلافات همچنان بین دو کشور باقی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر نخست وزیر ترکیه به یونان؛ قبرس در راس گفتگوها

آتش‌سوزی‌های یونان؛ تلاش آتش‌نشانان برای نجات صومعه‌ای در نزدیکی آتن

سیل در آنتالیای ترکیه دستکم یک قربانی گرفت