ضارب مایکل براون می گوید وجدانش از کشتن جوان سیاهپوست آسوده است

ضارب مایکل براون می گوید وجدانش از کشتن جوان سیاهپوست آسوده است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

صدور حکم بی گناهی دارن ویلسون، پلیس شهرک فرگوسن که به قتل عمد یک نوجوان سیاهپوست متهم شده بود، اعتراض های وسیعی برانگیخته است. خانوادۀ مقتول ضمن ابراز نارضایتی و اعتراض به این حکم، خواستار مداخلۀ دولت فدرال آمریکا در این پرونده شده اند.

هیئت منصفه دادگاه سنت لوییس که شهرک فرگوسن در حومۀ آن قرار دارد، پس از بررسی شهادت بیش از ۷۰ شاهد و همچنین گزارش ۳ پزشک قضایی، اعلام کرد که علیه این پلیس اعلام جرم نمی کند و وی را بی گناه دانست.

به گفتۀ هیئت منصفه دوازده نفره ، دارن ویلسون، در مقام دفاع از خود به این نوجوان دوازده بار شلیک کرده است. وزارت دادگستری و همچنین پلیس فدرال آمریکا، در این باره که آیا این پلیس، حقوق مدنی و شهروندی مقتول را به هنگام ارتکاب قتل رعایت کرده است یا نه، تحقیقاتی را آغاز کرده اند.

همزمان با صدور حکم بی گناهی دارن ویلسون، وی برای نخستین بار از طریق شبکۀ تلویزیونی “ای بی سی“، روایت خود را از این حادثه نقل کرده و گفته است که توسط این نوجوان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ترس کشته شدن، از سلاح کمری خود برای نخستین بار استفاده کرده است.

وی می گوید: “به او اخطار دادم اما بی توجه به اخطارهایم به دویدن ادامه داد. به سمت او شلیک کردم و حداقل یکی از گلوله ها به وی اصابت کرد چون دیدم که بخود پیچید.”

دارن ویلسون به این سوال که آیا امکان اینکه اقدام متفاوتی در زمان وقوع حادثه انجام بدهد که مانع کشته شدن مایکل براون شود، وجود داشت یا خیر، پاسخ منفی می دهد و تاکید می کند که مقتول، به اخطارهای وی برای توقف بی توجه بود.

این پلیس در پاسخ خبرنگار شبکۀ ای بی سی که از وی می پرسد، آیا اطمینان قلبی دارد که اگر به جای مایکل براون، یک فرد سفید پوست در مقابل وی قرار داشت، به همین شکل رفتار می کرد، تاکید می کند که همین اتفاق می افتاد و ادامه می دهد وجدانش آسوده است چرا که به وظیفه اش عمل کرده است.

همزمان، دولت آمریکا نیز که تلاش دارد از بحران بوجود آمده بکاهد، اعلام کرد تحقیقات برای روشن شدن ماجرا ادامه خواهد یافت. اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا، یکروز بعد از اعلام حکم بی گناهی ضارب این نوجوان سیاهپوست، با تاکید بر این مطلب، از معترضان خواسته است اجازه بدهند دستگاه قضایی کار خود را انجام دهد.

وزیر دادگستری آمریکا در بیانیه ای گفت: “تحقیقات وزارت دادگستری به طور مستقل ادامه دارد و با دقت و جدیت انجام می شوند. این تحقیقات به ما برای درک حقیقت و همچنین تقویت همکاری میان مجریان قانون و اعضای جامعه کمک خواهند کرد.”

این نخستین بار نیست که یک سیاهپوست توسط پلیس آمریکا با شلیک گلوله کشته می شود و در اکثر این موارد، پلیس ها در دادگاه تبرئه شده اند.

خانوادۀ مقتول از معترضان خواسته اند از اقدامات خشونت آمیز بپرهیزند و امیدوارند بتوانند با شکایت مدنی، پاسخی برای قتل فرزندشان بیابند. وکیل خانوادۀ براون اعلام کرده است از این پلیس که می گوید وجدانش آسوده است، برای عدم رعایت حقوق شهروندی مایکل براون شکایت می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟

پلیس محکوم به قتل جورج فلوید در زندان چاقو خورد

نتایج یک تحقیق: استفاده زیاد از تلفن همراه باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان می‌شود