مفتی اعظم مصر: اعمالی که داعش بنام دین انجام می دهد، هیچ نشانی از اسلام ندارد

مفتی اعظم مصر: اعمالی که داعش بنام دین انجام می دهد، هیچ نشانی از اسلام ندارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با افزایش اعمال وحشیانه دولت اسلامی، شیخ شوقی علّام، مفتی اعظم مصر از رهبران اروپا می خواهد که تروریستها را به سزای اعمالشان برسانند. وی در گفتگویی که شارل سلامه، گزارشگر یورونیوز در بروکسل انجام داده است، مواضع خود نسبت به تروریسم و سفر جوانان اروپایی به سوریه و عراق برای جنگیدن را شرح داد.

یورونیوز: این روزها به اسم دین کشتار می شود. آیا فکر می کنید سازمان هایی که قصد دارند وحشت و ترور را در جامعه و در کشورهای عربی گسترش دهند، حق دارند زیر چتر اسلام عمل کنند؟

شیخ شوقی علّام، مفتی اعظم مصر: «کسانی که این اعمال تروریستی را زیر نظر دارند و می ببیند که گروههایی مانند داعش چگونه عمل می کنند، درمی یابند که این سازمانها هیچ نشانی از اسلام واقعی ندارند. تمامی توجیهات مذهبی که این گروه برای اعمال خود مطرح می کنند، با اصول حقیقی که از متون بنیادین اسلام حاصل می شود، در تناقض است. از این رو، از آغاز ظهور این گروهها ما همیشه گفته ایم که مطلقاً نباید اجازه داد ویژگی هایی که این سازمانها تحت عنوان دولت اسلامی برای خود در نظر می گیرند، پذیرفته شود و نباید اجازه داد که حضور آنها به امری عادی تبدیل شود. پیش از این هم گفته ایم عنوانی که برای توصیفِ خود انتخاب کرده اند، درست نیست و از رسانه ها خواسته ایم که این گروهها را به شکل صحیح و به صورت سازمان های مجزا از القاعده معرفی کنند.»

یورونیوز: بنابراین از نظر شما این سازمان ها زیر چتر اسلام گردآمده اند، اما بر اساس اصولی که اسلام معین کرده است، عمل نمی کنند.

شیخ شوقی علّام، مفتی اعظم مصر: «این سازمانها طبق اسلام عمل نمی کنند. اسلام برای انسان حرمت قائل است، برای تمدن، برای ابنیه، حرمت قائل است و هیچوقت از کشتار و تبعید جمعی انسانها حمایت نمی کند.»

یورونیوز: به موضوعی برگردیم که برای مسئله مبارزه با تروریسم در اروپا بسیار مهم است. برای کسانی که می خواهند در کنار این گروههای تروریستی بجنگند، چه پیغامی دارید؟

شیخ شوقی علّام، مفتی اعظم مصر:«در خبرهای اخیر که مربوط به توانایی و شمار کسانی است که می خواهند [در کنار این گروههای تروریستی] بجنگند، زیرا به غلط تصور می کنند که دست به جهاد زده اند، چند نکته خطرناک توجه ما را جلب کرده است. درک آنها از جهاد با مفهوم واقعی جهاد که بر اساس بررسی و تفسیر شریعت بدست می آید، تفاوت اساسی دارد. این اتفاقها باید برای اروپا زنگ خطر را به صدا در آورد و امیدوارم رهبران اروپا از این اخبار مطلع باشند. می خواهم که آنها از میزان خطر این وقایع آگاه باشند، زیرا تروریسم دیگر مختص منطقه خاصی نیست و به همه جا سرایت کرده است.»

یورونیوز: شما از اروپایی ها می خواهید که هشیار باشند. چه اقدامی پیشنهاد می کنید؟

شیخ شوقی علّام، مفتی اعظم مصر: «اروپاییها باید به نهادها و موسساتی که به آموزش و مطالعه علوم اسلامی مشغولند، مثلا دانشگاه الازهر در قاهره، توجه کنند. اینها راه درست را نشان می دهند، نهادهایی که سابقه تاریخی دارند، درک درست و توضیح صحیح احکام اسلام را بدست می دهند.»

یورونیوز: پس شما فکر می کنید که برسمیت شناخته شدن دانشگاه الازهر بر تفکر ائمه جمعه در اروپا تأثیر خواهد گذاشت؟

شیخ شوقی علّام، مفتی اعظم مصر: «ما سعی خواهیم کرد توجه اروپایی ها را به این موضوع جلب می کنیم و دیگر با خود آنهاست که وضعیت را بسنجند. اما خبرهایی که به ما می رسد بسیار نگران کننده است.»

یورونیوز: در این مورد چه فتواهایی وجود دارد و چگونه می توان مانع فتواها و حکمهایی شد که جوانان اروپایی را به جنگ تشویق می کنند؟

شیخ شوقی علّام، مفتی اعظم مصر: «نهادهای ما در مصر و همینطور دانشگاه الازهر تلاش می کنند اندیشه هایی را که در رسانه ها منتشر می شود و مردم را به خشونت و نابودی و خرابی تشویق می کند، شناسایی کنیم. وظیفه ما این است که با این اندیشه ها مبارزه کنیم، آنها را در نطفه خفه کنیم، و نظریات روشن را درباره هر موضوعی که مطرح می شود، بیان کنیم.»

یورونیوز: فکر می کنید که گمراهی این جوان ها دلایل مذهبی دارد یا دلایل سیاسی؟

شیخ شوقی علّام، مفتی اعظم مصر: «عوامل بسیاری در این وضعیت نقش دارد. از جمله ناآگاهی، فقر، نیاز، یا حتی این که جنبش سیاسی خاصی طالب رسیدن به قدرت یا نفوذ است. خوب، اینها جوانان را فریب می دهند. این دلیل هم می تواند باشد که برخی از اینها جذب اندیشه مذهبی خاصی می شوند که هنوز بدرستی آن را درک نکرده اند. عوامل پیچیده و متعدد زیادی نقش دارند که هنوز لازم است عمیقا بررسی شوند.»

یورونیوز: پیام شما به این افراد چیست؟

شیخ شوقی علّام، مفتی اعظم مصر: «ما همه این اعمالی را که به نام اسلام و تحت این لوا به انجام رسیده است، محکوم می کنیم. این اعمال را نمی پذیریم و تأیید نمی کنیم. این اعمال کاملا با درک درست از دین اسلام منافات دارند. من در ابتدای گفتگو هم گفتم که هر نوع اقدام تروریستی و هر نوع عمل کشتار جمعی در تناقض با درک صحیح از دین اسلام است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

الازهر مصر دانشجوی دختر را به دلیل در آغوش گرفتن هم‌دانشگاهی خود اخراج کرد

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد

پلیس و آژانس امنیت داخلی اسرائیل از کشف یک گروه تروریستی مرتبط با حماس در شهر سخنین خبر دادند