چرا واشینگتن به دور جدید خشونت ها در خاورمیانه بی تفاوت است؟

چرا واشینگتن به دور جدید خشونت ها در خاورمیانه بی تفاوت است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به نظر می رسد دور جدید خشونت ها در خاورمیانه، هنوز واکنش قابل توجهی را از سوی واشینگتن بر نیانگیخته است. ریشه این بی تفاوتی را شاید بتوان در تلاش های شکست خورده ای دانست که طی دست کم دو سال گذشته وزارت خارجه آمریکا برای میانجی گری در زمینه آتش بس میان اسرائیل و حماس انجام داده است. اکنون آشکارا می توان نوعی از خستگی در ارتباط با صلح خاورمیانه را در سیاست خارجی واشینگتن مشاهده کرد.

الیوت آبرامز، دستیار ویژه دولت سابق جرج دبلیو بوش در امور خاورمیانه این احساس را در کشورهای عرب نیز مشاهده می کند. او می گوید: “طی سال های گذشته فشار اعراب بر آمریکا برای متوقف کردن اسرائیل را می شد حس کرد. اما این فشار را اکنون دیگر نمی توان دید.” او در گفتگو با یورونیوز می افزاید: “آمریکا اکنون دیگر قدرت نفوذ سابق را ندارد و روشن است که روابط آمریکا و اسرائیل نیز دیگر به خوبی گذشته نیست. بدیهی است که ما بر حماس نیز نفوذ نداریم. مصری ها نیز شیوه خود را دارند و باید بگویم که با تلاش برای ایجاد آتش بس، برنده بزرگ صحنه کنونی هستند. ما با قطر نیز روابط گسترده ای نداریم و فکر می کنم در لحظه حاضر تاثیر آمریکا محدود است.” اما در حال حاضر آمریکا از چه امکاناتی برای تاثیرگذاری بر بحران خاورمیانه خوردار است؟ مایکل او هانلون، پژوهشگر موسسه بروکینگز می گوید: “آمریکا باید با استفاده از تکنیک ها و اهرم های موجود، به گفتگو در سطوح میانی برای جستجوی راحل دو طرفه ادامه دهد. تا به این ترتیب نشان دهد که مسئله را رها نکرده و هرگاه دو طرف درگیر جدی باشند، آماده شرکت مجدد در این روند است. اما باور ندارم که حتی پس از توقف درگیری ها آمریکا باید توجه سطح بالایی را به این مسئله اختصاص دهد.”

مایکل او هانلون ادامه می دهد: “اگر دوستان اسرائیلی ما فکر می کنند که می توانند صرف نظر از رفتارشان در مورد ادامه شهرک سازی ها و صرف نظر از نگاه دراز مدت آنها به فلسطینیان به عنوان شهروند درجه دوم، برای همیشه دوستان ویژه آمریکا بمانند، تصور نمی کنم فکر درستی باشد. شاید آنها باید به افکار عمومی آمریکا توجه کنند که اگر می خواهند نزدیکی و روابط ویژه در سطح گذشته باقی بماند، باید سازش بیشتری از خود نشان دهند.”

گزارشگر یورونیوز در واشینگتن می گوید: “برای سال های دراز، آمریکا تلاش میانجی گرانه قابل ملاحظه ای جهت برقرای صلح بین اسرائیل و فلسطینیان انجام داده اما نتیجه چه بوده است؟ مودبانه می توان گفت: ناچیز. امروزه ناامیدی و حتی بی علاقگی گسترده ای در واشینگتن به چشم می خورد. اسرائیلی ها و فلسطینیان باید از این وضع هشدار لازم را دریافت کنند.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آوارگان جنگ غزه برای زنده ماندن و به دست آوردن غذا مبارزه می‌کنند

بایدن از ارتش آمریکا خواست توزیع هوایی مواد غذایی و تدارکات بر فراز غزه را آغاز کند

از توافق احتمالی حماس با اسرائیل و شرایط آن چه می‌دانیم؟