گفتگو با صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطین

گفتگو با صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پس از سه سال وقفه در مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل، اکنون باردیگر امید برای دست یابی به یک راه حل زنده شده است. راه حلی که شاید فلسطینیان را به سمت دست یابی به امیدشان یعنی تاسیس دولتی مستقل در کنار دولت اسرائیل هدایت کند.
برای روشنی انداختن بیشتر بر روند پیشرفت مذاکرات و چالش هایی که هر دو طرف با آن روبرو هستند، یورونیوز گفتگویی دارد با صائب عریقات، رئیس هیئت مذاکره کننده فلسطینی.

یورونیوز: “با گذشت چهار ماه از آغاز مجدد مذاکرات، آیا نتایج محسوسی به دست آمده است؟

صائب عریقات: “به خاطر رفتار اسرائیل در خارج از مذاکراتی که از ۲۹ ماه ژوئیه آغاز شده، نمی توانم از نتایج واقعی این مذاکرات سخنی بگویم. رفتاری که باعث کشتار خونسردانه ۳۱ فلسطینی شده و علاوه بر آن، اسرائیل شهرک سازی های جدید حاوی ۵۹۹۲ واحد مسکونی که سه برابر توسعه شهری در نیویورک است را به مناقصه سپرده است. بر این ها باید ویران کردن ۲۰۹ خانه و دیگر ساختمان های فلسطینیان، حمله به مسجد الاقصی برای تقسیم آن، تنگ تر کردن محاصره نوار غزه و گسترش مهاجران تازه به منطقه تا ۴۱ درصد را افزود. چنین رفتاری بر یک چیز دلالت دارد و آن عزم حکومت اسرائیل برای تخریب مذاکرات است.

یورونیوز: “سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نشان می دهد که او شهرک سازی را حتی برای یک ساعت متوقف نخواهد کرد. به نظر می رسد شما فقط با “زیپی لیونی” مذاکره کننده ارشد اسرائیل مذاکره می کنید و نه با حکومت اسرائیل، این درست است؟”

صائب عریقات: “مسئولیت شهرک سازی ها بر دوش حکومت اسرائیل است. نخست وزیر اسرائیل از قبل شهرک سازی را بر مذاکرات و دیکته کردن را بر صلح ترجیح داده است. بنابراین تمام مسئولیت مربوط به بحران مذاکرات، بر دوش حکومت اسرائیل است.”

یورونیوز: “نکات اصلی عدم توافق در طرف اسرائیلی چیست؟”

صائب عریقات: “من نمی توانم وارد جزئیات مذاکرات شوم، اما آنچه باید طبق قوانین بین المللی ساخته شود روشن و مشخص است. یک دولت فلسطینی بدون اعلام بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن، و بدون آنکه نوار غزه بخشی از آن باشد بی معناست. غزه یعنی بخش مدیترانه ای فلسطین و جامعه فلسطین به عنوان یک کل. ما مردم واحدی هستیم. ما همچنین نمی توانیم بدون یافتن راه حلی برای آوارگان فلسطینی مطابق با قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل، به این منازعه پایان دهیم.”

یورونیوز: “در صورت شکست مذاکرات چه انتخاب های دیگری متصور است؟”

صائب عریقات: “فلسطین امروز قادر به کسب عضویت و معاهده همکاری با ۶۳ سازمان بین المللی به شمول چهار معاهده ژنو، وین و دادگاه کیفری بین المللی است. هر کس که پروایی از دادگاه های بین المللی داشته باشد باید به جنایات خود پایان دهد. ما در حال ایجاد روابط نیرومندی با اتحادیه اروپا برای خشکاندن باتلاق شهرک سازی ها و نیز ایجاد روابط با کشورهای آمریکای لاتین هستیم.
ما به دنبال بالاترین تعداد ممکن از کشورهایی هستیم که دولت فلسطین را به رسمیت بشناسند به ویژه در داخل اتحادیه اروپا. این استراتژی ماست و بنیامین نتانیاهو نیز دارای یک استراتژی مبتنی بر سه پایه است: او نیازمند به فلسطینی بدون قدرت و نفوذ و اشغال بدون هزینه و مسئولیت سرزمین های آن است. او همچنین تلاش می کند تا نوار غزه را از فضای فلسطینی دور سازد.
برای درهم شکستن این استراتژی ما نیاز به پایان دادن به تفرقه فلسطینیان داریم، زیرا باید در این زمینه به هم کمک کنیم. نتانیاهو باید بداند که ما در حال درخواست عضویت از این ۶۳ سازمان بین المللی به شمول دادگاه کیفری بین المللی هستیم.

دلایل اصلی اینکه شما حاضر به پذیرش اسرائیل به عنوان یک دولت یهودی نیستید چیست؟”

صائب عریقات: “زیرا در اصل ما را وادار به پذیرش این می کند که این سرزمین یک سرزمین یهودی است و من به هیچ وجه حاضر به قبول آن نیستم. من نمی خواهم دین، تاریخ و فرهنگ خود را تغییر دهم.شرایط سیاسی و قوانین بین المللی می گوید که در این سرزمین ها دو دولت مطابق با مرزهای سال ۱۹۶۷ وجود دارند و ما این را قبول داریم. ولی ما به هیچ روی اسرائیل را به عنوان یک دولت یهودی نخواهیم پذیرفت.”

یورونیوز: “صحبتی در مورد تبادل زمین بین مقامات اسرائیل و فلسطین درمیان بوده، البته با حفظ برخی شهرک های یهودی نشین در ساحل غربی. آن را می پذیرید؟”

صحبتی درباره تبادل زمین با ارزش مشابه مطرح بوده است. اجازه دهید رویکرد ما به مسئله را بگویم که ما می توانیم درباره این موضوع صحبت کنیم به شرطی که اسرائیل دولت ما را مطابق با مرزهای ۱۹۶۷ بپذیرد. زیرا تبادل زمین بین کشورها امکان پذیر است و این برای هر کشوری موضوعی است مربوط به قلمروی حاکمیت ملی.”

یورونیوز: “آیا در حال حاضر توافق های امنیتی با حمایت آمریکا وجود دارد؟ به ویژه در دره هایی که مرز اردن است؟”

صائب عریقات: “آنجا از زمانی که اسرائیل عقب نشینی تدریجی خود را کامل کرد، مرزهای اردن و فلسطین است. ما ماندن هیچ اسرائیلی نه در مرزهای شرقی و غربی خود و نه در بندر و گذرگاه و آب های منطقه ای و یا در مرزهای هوایی خود را قبول نخواهیم کرد. این چارچوب یک دولت مستقل و دارای قلمروی حاکمیت ملی فلسطین است.”

یورونیوز: “درباره حضور سربازان بین المللی چطور؟ آن را می پذیرید؟

صائب عریقات: “ما به گروه سربازان بین المللی خوش آمد می گوئیم و آن را رد نمی کنیم. آن ها در شرایط صلح آمیز در مناطق مختلف و در بسیاری از کشورهای جهان حضور دارند.”

یورونیوز: “درباره پیشنهاد استقرار سربازان بین المللی در بیت المقدس چطور؟”

آگهی

صائب عریقات: “چرا؟ چرا بیت المقدس؟ بیت المقدس سرزمینی کاملا اشغال شده است، مانند رفح، خان یونس و آریحا. اگر آنجا به خاطر اماکن مقدس دارای نوعی حریم است، بنابراین امری مربوط به قلمروی حاکمیت دولت است.

اما طبق قوانین بین المللی، بیت المقدس تفاوتی با دیگر زمین های اشغالی از سال ۱۹۶۷ ندارد. این مسئله ای است که حل آن باید مانند بلندی های جولان سوریه یا سرزمین های اشغالی لبنان مدیریت شود. بحث حریم خصوصی در اینجا و آنجا و صحبت درباره اماکن مقدس، باید به قلمروی دولت ها محول شود. بیت المقدس طبق مرزهای ۱۹۶۷، شامل شش کیلومتر مربع به اضافه چهار کیلومتر اطراف مسجد الاقصی است. این ها زمین های اشغالی است و اشغال زمین ها با زور، غیر قانونی است.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آوارگان جنگ غزه برای زنده ماندن و به دست آوردن غذا مبارزه می‌کنند

بایدن از ارتش آمریکا خواست توزیع هوایی مواد غذایی و تدارکات بر فراز غزه را آغاز کند

واکنش‌ها به تیراندازی اسرائیل در زمان تحویل مواد غذایی؛ برزیل: بشریت در حق غیرنظامیان غزه کوتاهی کرد