تعیین دستمزد حداقل در آلمان، شمشیری دولبه

تعیین دستمزد حداقل در آلمان، شمشیری دولبه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در آلمان سیاستمداران ارشد احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی با سوسیال دموکراتها به توافق رسیدند.

آنگلا مرکل صدراعظم این کشور که در انتخابات ماه سپتامبر نتوانسته بود اکثریت مطلق آرا را بدست آورد، پس از مذاکره فشرده با احزاب رقیب، نهایتا برای چهار سال پیش رو با سوسیال دمکراتها به توافق رسید، اما تحت شرایطی خاص و کوتاه آمدن از برخی مواضع.

در ادامه به برخی محورهای مهم این توافق اشاره می کنیم:

از جمله، اعمال قانون حداقل دستمزد از قرار ساعتی هشت و نیم یورو از سال 2015 بصورت موردی و اجباری شده آن از سال 2017 در همه بخش ها.

بیش از پنج و نیم میلیون نفر در آلمان با دستمزدی پایین تر از این میزان فعالیت می کنند که این قانون می تواند به بهبود وضعیت زندگی آنها کمک کند، هر چند احتمالا با افزایش نرخ بیکاری همراه خواهد شد.

استخدام موقتی افراد بیش از هیجده ماه ممنوع می شود و از ماه نهم برای فعالیت در پست یکسان، از حقوقی برابر با کارکنان دائمی برخوردار می شوند.

در نظر گرفتن برابری جنسیتی و اعمال تبعیض مثبت سی درصدی در استخدام بانوان در بخش اداری هم از دیگر مواردی بود که بر سر آن توافق شد.

از سوی دیگر سن بازنشستگی بصورت کلی برای افراد با سابقه 45 سال به بالا از 67 سال به 63 سال کاهش می یابد.

طبق توافق بعمل آمده، میزان مالیاتها افزایش پیدا نخواهد کرد اما قرار شد تا سال 2017 حدود 23 میلیارد یورو بویژه در تاسیس و تجهیز مدارس، مهد کودک ها و حوزه های تحقیقاتی و ساختاری سرمایه گذاری شود.

تعریض و توسعه جاده ها از محل درآمد عوارض بزرگراره ها بر ماشین های سنگین از جمله دیگر توافقات بعمل آمده است. البته محافظه کاران خواهان اعمال عوارض جاده ای بر خودروهای شماره گذاری شده در خارج آلمان از سال 2014 هم هستند، مسئله ای که می تواند در تعارض با قوانین اتحادیه اروپا تفسیر شود.

در زمینه انرژی بر استفاده بیشتر از انرژی های تجدید پذیر تاکید شده است.

افزایش این میزان از 25 درصد فعلی تا سقف 45 درصد تا سال 2025 و افزایش 60 درصدی آن تا سال 2035.

در نهایت در زمینه اعطای تابعیت دوگانه هم توافق شد. بدین ترتیب کودکان دارای والدین خارجی که در آلمان متولد و بزرگ شده اند، اجازه می یابند در آن واحد دو گذرنامه اختیار کنند.

در مورد این مسئله با کای اووه مولر، کارشناس امور بازار از انستیتو تحقیقات اقتصادی برلین گفتگو می کنیم.

سیگرید اولریش، یورونیوز: آقای مولر، اوضاع در آلمان چطور است؟

کای اووه مولر: بالاخره با تشکیل دولت ائتلافی درباره دستمزد حداقل تصمیم گیری شد. من از این تصمیم استقبال می کنم. بحث درباره این موضوع همیشه وجود داشت و خسته کننده شده بود. این بحثها اطمینان خاطر مردم را از بین برده بود. من از تعیین رقم 8.5 یورو در ساعت خوشحالم.

یورونیوز: تعیین رقم حداقل دستمزد یکی از دشوارترین مباحث در بین شرکای حاضر در ائتلاف بود. اما هنوز هیچ اطمینانی به کسانی که درآمدشان خیلی کم است نمی دهد. این رقم شاید حتی شغل آنها را از بیین ببرد. این تصمیم چه تاثیری بر دستمزد، مساله بیکاری و رشد اقتصادی خواهد گذاشت؟

کای اووه مولر: این تصمیم تاثیرات زیادی خواهد داشت. این رقم منجر خواهد شد که بسیاری از افراد ضمن حفظ شغل خود، دستمزدشان افزایش پیدا کند. هرچند این رقم در عین حال منجر به اخراج برخی از کارکنان هم می شود. به همین دلیل این تصمیم ممکن است اوضاع را برای برخی که قرار بود به آنها کمک کند، بدتر کند. بحصوص در شرق آلمان برای کارکنان در بعضی از بخشها مانند هتلداری، رستورانها و همچنین کشاورزی.

آگهی

یورونیوز: آیا می توانید با عدد و رقم صحبت کنید؟

کای اووه مولر: براساس محاسبات ما حدود صد هزار تا نیم میلیون نفر ممکن است شغل خود را از دست بدهند. اما اعلام رقم دقیق کار خیلی سختی است.

یورونیوز: به گفته بسیاری از کارشناسان، بازار کار آلمان به دلیل انعطاف پذیر بودن قوانین کار موفق بوده است. این انعطاف پذیری ممکن است با چنین تصمیمی از بین برود. حتی اتحادیه های کارگری چنین نظری دارند. آیا این تصمیم، تصمیم درستی بود که بر این رقم توافق کنند؟

کای اووه مولر: به نظر من شاید بهتر بود که اندکی محتاطانه تر رفتار می کردند. مثلا با رقم هفت یورو در ساعت شروع می کردند و سپس به آرامی رقم حداقل دستمزد را افزایش می دادند. در این صورت این فرصت به ما داده می شد که پیامدهای حداقل دستمزد را بررسی می کردیم.

یورونیوز: «سوسیال دموکراتها خواهان تعیین حداقل دستمزد بودند و به آن رسیدند.» این چیزی است که آنگلا مرکل گفته است. آیا او می خواست با چنین اظهار نظری به همسایگان منتقد آلمان بگوید که این کشور برای تقاضای داخلی خود هم کاری می کند؟

آگهی

کای اووه مولر: به نظر من چنین تصمیمی بیشتر مربوط به سیاستهای داخلی کشور و عدالت اجتماعی است. این شعار اصلی سوسیال دموکراتها در انتخابات بود. به همین دلیل رقم هشت و نیم یورو بیشتر جنبه ای نمادین دارد. اما اقتصاددانها چندان خوشبین نیستند که تعیین این رقم منجر به افزایش قدرت خرید مردم بشود. این سیاست جیب مردم را پرپول تر نمی کند.

یورونیوز: آیا اعضای حزب سوسیال دموکرات رای مثبت می دهند؟

کای اووه مولر: اگر منظور شما رای مثبت به ائتلاف است، باید بگویم که فشار سیاسی بسیار زیاد است. برخی از مسائل دقیقا در راستای سیاست سوسیال دموکراتها حل شده است. برخی از مسائلی که جنبه نمادین داشتند با توجه به خواسته آنها سیاستگذاری شده اند. به همین دلیل به نظر من رای اعضای این حزب مثبت خواهد بود.

یورونیوز: کای اووه مولر، از انستیتو تحقیقات اقتصادی برلین، با تشکر از حضور شما در این مصاحبه.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت جدید آلمان حداقل حقوق را بیش از ۲۰ درصد افزایش می‌دهد

آلمان دستیار یک سیاستمدار حزب راست افراطی را به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت کرد

اولاف شولتس نسبت به قدرت‌گیری راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا هشدار داد