اروپای غربی بهار نداشت

اروپای غربی بهار نداشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اروپای غربی امسال بهار نداشت.

در منطقه ای به تمام پتی سن برنار در کوههای آلپ، در نزدیکی مرز ایتالیا و فرانسه روزانه تا هشت متر برف می بارد. آخرین باری که چنین سرما و برفی در این منطقه و در این فصل مشاهده شده به ده سال پیش باز می گردد. برای بازکردن جاده ها خودروهای برف روب ناچارند هر روز کار کنند.

در پرتغال هم اوضاع به همین منوال است. سرما در کوهستان های سرا دا استرالا عجیب نیست، اما بارش برف در ماه خرداد اتفاقی کم نظیر است. آخرین باری که ساکنان اینجا در ماه خرداد شاهد بارش برف بودند هشت سال پیش بود.

یک گردشگر بریتانیایی می گوید: «خیلی عجیب است. اروپا زمستان طولانی داشت، اما واقعا در این فصل انتظار برف نداشتم.»

در فرانسه دمای هوای 4 تا 5 درجه از میانگین دمای فصلی کمتر است و مردم هنوز وسایل گرمایی خود را خاموش نکرده اند. بخاری های نفتی و شومینه ها به سوخت نیاز دارند. صورتحساب گاز و برق هم سر به فلک کشیده است.

میزان مصرف برق هم 5 تا 10 درصد افزایش داشته، مصرف هیزم هم همینطور. به عنوان نمونه یک شرکت فروش مواد سوختی هر هفته بیش از صد گونی چوب به فروش می رساند.

رییس این شرکت می گوید: «مصرف هیزم هم مثل بقیه سوخت ها زیاد شده، آدم های زیادی میایند و چند گونی هیزم می خرند تا زمستان تمام شود. تقاضا برای نصب شومینه هم زیاد شده.»

بهار امسال فقط سرد نیست، بلکه بسیار مرطوب هم هست. این میزان رطوبت در سی-چهل ساله گذشته کم سابقه بوده.

در ارفورت آلمان، هوای بد، طوفان و سیل خسارت زیادی به جا گذاشته. تنها در روز 28 اردیبهشت نزدیک به چهل و هفت لیتر در متر مربع باران بارید.

به شمال ایتالیا برویم، منطقه ویچنزا. در اینجا باران های سیل آسا و طغیان رودخانه شرایط بدی برای زمین های کشاورزی ایجاد کرده.

یک شالیکار می گوید: «فکر می کنیم تا کنون چیزی در حدود 30 درصد از محصولاتمان را از دست داده ایم. اگر این شرایط ادامه پیدا کند ضرر ما می تواند بیشتر هم بشود و حتی کشاورزان دیگر نتوانند در زمین هایشان بذر بکارند.»

لباس فروشی ها هم با مشکل مواجه اند. با این آب و هوا دیگری کسی برای خرید صندل یا کفش پاشنه بلند تمایلی ندارد.

محوطه بیرونی رستوران ها و بارها و کافه ها هم خالی هستند. ظاهرا امسال اروپای غربی بهار ندارد، با این شرایط آیا نباید نگران باشیم؟

به سراغ ژان مارک لیندن در موسسه سلطنتی هواشناسی بلژیک رفتیم و از او پرسیدیم که آیا تا به حال چنین آب و هوای نامطبوعی در اروپا سابقه داشته است و این که چرا با این شرایط جوی مواجهیم؟

وی می گوید: «متاسفانه در میان جریان هوای سرد گیر کرده ایم. علت آن هم این است که یک پادچَرخَند یا توده هوای گردان در مرکز اقیانوس اطلس قرار دارد. این جریان هوا، تمام توده های هوای کم فشار را که از ایسلند می آیند مستقیما به سمت غرب اروپا انتقال می دهد. این جریان های هوای سرد معمولا ناپایدار و غیر دائمی اند و بنا براین باید درجه هوا را پایین تر از حد طبیعی دانست. برای مثال از امروز تا پایان ماه ممکن است که ۱۰ درجه پایین تر از دمای عادی فصل را داشته باشیم.»

آقای لیندن شرایط جوی در دو سوی اروپا را دقیقا برعکس یکدیگر می داند و وی گوید: «باید دانست که اگر هوا در غرب اروپا سرد است برعکس در روسیه و فنلاند گرمای شدیدی داریم و دما بین ۲۵ تا ۳۰ درجه ثابت مانده است. معمولا همین طور است؛ سرما در یک قسمت می ماند و گرما در قسمت دیگر اروپا. مانند یک منحنی است که یک بخش در قسمت خوب قرار می گیرد و ما الآن در قسمت بد قرار داریم.»

اما سوال بسیاری از مردم در غرب اروپا این است که آیا با این بهار سرد، تابستانی گرم و دلپذیر در پیش رو داریم؟ ژان مارک لیندن پاسخ به این پرسش را ساده نمی داند و می گوید: «این سوالی است که هواشناسان آرزو دارند جوابی به آن بدهند. ارتباط متقابلی بین یک بهار سرد و یک تابستان گرم و یا برعکس وجود ندارد. یک جریان هوایی مستقر می شود و ممکن است در مدت زمان کوتاهی و در جریان یک گذار بسیار ضعیف، در یک جریان هوایی نیمه گرم قرار بگیریم و دمای هوای فرانسه و هلند و بلژیک به ۲۵ تا ۳۰ درجه برسد. برای چنین حالتی در غرب اروپا باید یک پادچَرخَند در شرق اروپا، برای مثال در بلغارستان، به وجود آید تا هوای گرم بالا بیاید و چنین دمایی تا سه هفته باقی بماند. اما امکان پیش بینی آن وجود ندارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم ۳۶ نفر در پاکستان بر اثر بارش باران‌های زمستانی کشته شدند

شمار کشته شدگان حادثه سقوط بهمن در افغانستان به ۲۵ نفر افزایش یافت

سیل در آنتالیای ترکیه دستکم یک قربانی گرفت