ژان کلود تریشه: از مرکز بحران دور شده ایم

ژان کلود تریشه: از مرکز بحران دور شده ایم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بحران اقتصادی در منطقه پولی یورو و مشکلات مربوط به مدیریت این منطقه، از جمله موضوع هایی هستند که این روزها دغدغه اصلی رهبران اروپایی است.

جیوانی مجی، خبرنگار یورونیوز درباره این مسایل و نیز راههای بهبود مدیریت نهادهای اقتصادی اروپا با ژان کلود تریشه، رییس پیشین بانک مرکزی اروپا گفتگو کرده است.

به عنوان نخستین سوال از او پرسیده ایم که آیا سیاست های ریاضتی بهترین راه است یا همانطور که برخی اقتصاددان ها معتقدند یک عقبگرد بی هدف؟

ژان کلود تریشه: «نه من اینطور فکر نمی کنم. درباره سختگیری اقتصادی همه جا صحبت می شود، از آمریکا و بریتانیا و احتمالا ژاپن گرفته تا یونان، به عنوان کشوری که مشکلات عدیده ای ای مانند تراز پرداخت جاری و غیره دارد. به نظر من این اصطلاح چندان گویا نیست. وقتی در شرایطی هستیم که درآمد از مخارج کمتر است باید یک مدیریت مقتدر و سالم اعمال کنیم، به دلیل اینکه در واقع این دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است چون دیگر هیچکس حاضر نیست به کشورهایی که دایما دارند بیش از درآمدشان خرج می کنند کمک کند. به نظرم مدیریت سالم بهترین راه برای اصلاح رشد اقتصادی و اشتغال زایی در آینده است.»

یورونیوز: اما این احساس مستولی است که در صحنه جهانی، اروپا با تمام وسواس هایش با حساب های دولتی تنها مانده.

ژان کلو تریشه: «نه، من اینطور فکر نمی کنم. اکنون در آمریکا بحث های مفصل و اساسی برای به جریان انداختن حساب های دولتی در جریان است. در بریتانیا هم همینطور، بر سر دو گزینه رشد یا ریاضت بحث های آغاز شده. در مورد جایگاه اروپا، متاسفانه باید بگوییم که تقصیر خود اروپاست، چون آنها در برخی موارد سهل انگار بوده اند و این باعث شد به دلیل اشتباه برخی رهبران سیاسی، در مرکز بحران جهانی قرار بگیریم. اروپا در مرکز بحران قرار گرفت و اکنون هم همانجاست.

اما باید نقاط قوت را هم گفت، اروپا پیشرفت بسیار خوبی داشته، اروپا در قلب بحران بود، اما خوشبختانه با تصمیم های درستی که دولت ها، نهادهای اروپایی و بانک مرکزی گرفتند، توانست خود را از مرکز بحران دور کند. ما امروز در شرایطی هستیم که باید تمام شاخصه هایی که باعث رشد می شود را حفظ کنیم.»

یورونیوز: چه درسهایی از بحران یونان و قبرس گرفته ایم؟ آیا برخی اقتصادها برای ورود به منطقه پولی یورو ضعیف بودند؟ یا شاید اقتصادهای قوی اروپا آماده پرداخت هزینه سنگین حفظ کشورهای ضعیفتر در منطقه یورو نیستند؟

ژان کلود تریشه: «اولا اینکه، همانطور که می دانید درباره کشور غنی و فقی بحث زیاد است. مساله این است که از سویی، خوشبختانه تعداد کشورها و رقابت بین آنها زیاد است. کشورهایی که محصولات و خدماتشان را در بازارهای داخلی، اروپایی و جهانی به فروش می رسانند و موفق شده اند تا اصلاحات بنیادین انجام دهند و هزینه هایشان را مدیریت کنند.

اما در سوی دیگر، کشورهایی قرار دارند که نتوانسته اند اصلاحات ساختاری را انجام دهند. مشکل دقیقا اینجاست.

بنابراین فکر می کنم درسی که فراگرفته ایم، مدیریت صحیح بودجه و اقتصاد در تمام منطقه پولی یورو است. وقتی یک کشور سیاست غلطی را در پیش می گیرد، تمام محدوده یورو را با خطر مواجه می کند.»

یورونیوز: آیا شما با تشکیل یک فدراسیون اروپایی اقتصادی و بودجه ای موافقید؟ این فدراسیون باید چه ویژگی هایی داشته باشد و اینکه آیا یک آینده واقع بینانه برای اروپا وجود دارد؟

ژان کلود تریشه: «فکر نمی کنم که وجود یک فدراسیون اقتصادی و بودجه ای لازم باشد. برای چنین کاری باید معاهدات اروپا را تغییر دهیم.

شخصا فکر می کنم چند حالت قابل تصور است که یکی از انها به نظرم محتمل تر و اگر نگوییم بهترین است، ولی حداقل چند ویژگی را در خود دارد: اول از همه چیزی که در پرسش های قبل پاسخ دادم، یعنی موثر. دومین ویژگی دموکراتیک بودن و سوم هم سیاست های حمایتی. اینها سه ویژگی اساسی هستند.

اگر یک کشور بد عمل کند و توصیه های کمیسیون و شورای اروپا را به کار نبندد و در نتیجه، همانطور که در جریان بحران دیدیم، ثبات همه منطقه پولی یورو را به خطر بیاندازد مجازات می شود و این مجازات جریمه است.

من فکر می کنم این رویه درست و کارآمدی نیست. در گذشته هم کارآمد نبود در آینده هم نخواهد بود. شخصا فکر می کنم بجای جریمه، باید نهادهای اروپایی را فعال کرد و تصمیماتی در سطح تمام، سازمان های اروپایی گرفت. کمیسیون نقش دولت را بازی می کند شورای اروپا به عنوان مجمع نمایندگان دولت ها به نوعی سنا یا مجلس علیا است و پارلمان هم که نمایندگانش از طریق انتخابات سراسری مشخص می شوند به گونه ای مجلس سفلی. کمیسیون می گوید که باید این کار را انجام داد، سنا می گوید خوب این هم آنچه من فکر می کنم و نظر من این است، و بعد هم پارلمان تصمیم می گیرد. البته قطعا با موافقت تمام رهبران اروپایی، و پس از مشورت با پارلمان های ملی. این می تواند همان فدراسیون باشد. در واقع سازمان های فدرال را فعال کرده ایم.

اما باید سیاست های حمایتی را همچنان حفظ کینم. چون این شکلی که توضیح دادم، موقتی و فقط برای یک دوران محدود است، تازمانی که ثبات در منطقه پولی یورو برقرار شود. و البته این مکانیسم کاملا دموکراتیک است و تصمیم های مهم از سوی نمایندگان مردم اتخاذ می شود. با این شیوه دیگر مجبور نخواهیم بود به مجازات های بی اثر مثل جریمه دست بزنیم.»

یورونیوز: در حال حاضر در اروپا یک محور سیاسی اسپانیایی-فرانسوی-ایتالیایی در مقابل سیاست های آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در حال شکیل گیری است. نظر شما چیست؟

آگهی

ژان کلود تریشه: «نه من اینطور فکر نمی کنم. من عمیقا، و تاکید می کنم، عمیقا به دوستی میان اروپایی ها و بویژه فرانسه و آلمان ایمان دارم. یک دوستی بی نظیر، در میان تمام اختلاف ها، اراده پیشرفت و حل مشکلاتی که در مقابل اروپا قرار گرفته وجود دارد. اگر به گذشته نگاه کنیم می بینیم چه مشکلات هراس آوری داشتیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نرخ تورم در حوزه پولی یورو «به‌طور غیرمنتظره» کاهش یافت

چرا شمار زنان شاغل و جویای کار در اروپا بیش از آمریکای شمالی است؟

رشد ۳۵ درصدی صادرات طی یک دهه؛ شکلاتی‌ترین کشور‌های اتحادیه اروپا کدامند؟