آموزش های مدنی برای همه

آموزش های مدنی برای همه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش اخیر انجمن بین المللی ارزشیابی تحصیلی، به کاهش قابل توجه سطح دانش مدنی دانش آموزان در برخی کشورها اشاره دارد. اما یک جامعه مدنی چگونه کار می کند و چه باید کرد تا شرایط ایجاد جامعه مدنی بوجود بیاید؟

سازمان ملل متحد در خدمت توسعه آموزشهای مدنی

یکی از مدل ها، مدل سازمان ملل متحد است که در آن دیپلمات ها به نمایندگی از کشورها و یا سازمان های غیر دولتی به ایفای نقش می پردازند. نوجوانان می توانند با مشاهده این مدل، درباره رویدادهای جاری و روابط بین الملل اطلاعات زیادی کسب کنند.

این شیوه اخیرا توسط دانشجویان مدرسه بین المللی شهر لیون فرانسه
به کارگرفته شد. دانشجویانی که در این تمرین شرکت داشتند مانند سیاستمداران واقعی رفتار کردند. آنها قدرت بیان خوب و نگاهی دقیق به موضوعات داشتند و به آراستگی یک نماینده لباس پوشیدند. در نگاه اول همه چیز مانند یکی از نشست های سازمان ملل به نظر می رسید در حالیکه در واقع، این کار تمرینی برای فراگیری آموزشهای مدنی بود. این تمرین ها بسیار آگاهی بخش بودند. دانش آموزان برای اجرای این نشست، یک سال تمرین کردند و به مطالعه عملکرد موسسات و موضوعات مربوط به آنها پرداختند. به کمک این برنامه، بسیاری از دانشجویان بخوبی درک کردند که موضوعات اصلا به آن سادگی که فکر می کردند، نیست. در شیوه آموزش سنتی هیچگاه نمی توان چنین نتیجه ای را کسب کرد.

دانمارک، نمونه ای موفق برای مشارکت مدنی مردم

بیش از چهل سال است که در دانمارک اقدامات قابل توجهی برای ایجاد یک جامعه شهروند مدار انجام شده است و شهروندان به عنوان ستون اصلی یک جامعه قوی ایفای نقش می کنند. آنها با شرکت در شوراهای شهری و یا فعالیتهای داوطلبانه در سازمانها، بصورت غیر رسمی اصول شهروندی را یاد می گیرند.

در کپنهاک گروهی از شهروندان عضو یک باشگاه تفریحی، در صدد ساخت یک حمام برآمدند و پول لازم برای اجرای اولین مرحله راه اندازی آن را پرداختند. آنها دوست داشتند که حمام های تفریحی بندر کپنهاگ توسعه یابد و امکاناتی مثل سونا، رستوران و تفریحات زمستانی نیز به آن اضافه شود تا شهروندان در زمستان نیز مانند تابستان از شرکت در این باشگاه لذت ببرند. برای انجام این کار مردم دور هم جمع شدند و با هم گفتگو کردند. این گفتگوها باعث شد بتدریج افراد علاقه مند به این کار افزایش یابند. سپس با اعضای شورای شهر صحبت کردند و پول لازم برای پرداخت هزینه های طراحی و معماری را دریافت کردند.

همچنین برای اجرای پروژه دیگری، بیش از چهار هزار شهروند با همدیگر همکاری کردند تا اولین محله سازگار با شرایط آب و هوا را بوجود آورند. آنها با شرکت در کارگاه های آموزشی، سمینارها و جلسات عمومی اطمینان یافتند این پروژه برای کسانی که در آن منطقه زندگی می کنند یک نیاز واقعی است.

مطالعه اخیر سازمان امنیت و همکاری اروپا نشان می دهد که اگر به شهروندان فرصتی برای مشارکت در موضوعات شهری بدهید، آنها تمایل بیشتری به پذیرش سیاست های عمومی نشان می دهند، حتی اگر پیشنهادهایشان اجرا نشود.

تانزانیا، تلاش های محلی برای کسب آموزش های شهروندی

در تانزانیا نیز پروژه های عمومی وجود دارد که امکانات لازم برای افزایش آگاهی های کودکان درباره حقوق شهروندی را فراهم می کند.

به عنوان مثال در سال ۲۰۰۷ به کمک اهالی یک روستا که در صد و بیست کیلومتری شهر آروشا قرار دارد برای کودکان مدرسه ای ساخته شد که در کنار آموزش های عمومی به تدریس حقوق شهروندی نیز می پردازد و کودکان این شانس را دارند که موضوعات مشکل شهروندی را در مدرسه یاد بگیرند و بتوانند در این زمینه به والدینشان نیز کمک کنند. سپس در سال ۲۰۱۱ انجمن توانمند سازی و توسعه اجتماع که یک سازمان غیردولتی در شهر آروشاست به کمک یک سازمان غیردولتی بین المللی که “پروژه مردمی آفریقا” نام دارد، به کمک اهالی مصمم این روستا آمدند و پول لازم برای توسعه مدرسه را فراهم کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شرکت فرانسوی توتال از بازنگری آمایش سرزمینی در پروژه‌های بحث‌برانگیز در اوگاندا و تانزانیا خبر داد

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

رئیس امور بشردوستانه اتحادیه اروپا: اسرائیل مدرکی برای حمایت از ادعاهایش علیه اونروا ارائه نکرده است